Ska investera i ett multiverktyg tänkte jag. Måste hålla mig i budgetsegmentet, och har valt bort Meec, då jag läst att de vibrerar sönder händerna.

Så nu väljer jag mellan en Black&Decker MT28BA 280 W och en Bosch PMF 190 E. Nån som kan nåt om de två?

Ska åka och köpa imorgon, så jag behöver snabb hjälp! :p
 
Måste direkt säga att jag har inga egna erfarenheter av någon av alternativen, men...
Alla dagar i veckan väljer jag grön Bosch före Black & Decker, oavsett allt. (Bortsett från deras värmepistol som är identisk med Dewalts, där kan man spara några tior.)
Beklagar att jag inte kan hjälpa mer men det finns nöjda ägare av Boschs gröna multiverktyg här på forat.

Lycka till, hoppas någon annan kan ge ett svar som är till bättre ledning.
//Ronnir
 
Har både kört Bosch och blackdecker inte någon jätte stor skillnad måste jag säga . Stora fördelen med blackdecker är snabb fästet tyvärr gick slipplattan sönder på den efter 5 min slipning och det har varit ett rent helvete och hitta blad till den , dewalt bladen passade inte .
Bosch blad hittar man över allt och den har funkat mycket bra hemma men jobbigt att byta blad .
 
Redigerat:
Bosch är helt okej, kör på den du!
Sedan om du skall ha nya blad till den så prova KwB, de har en uppsättning bra blad som är betydlig billigare och lika bra som original!
De passar till de flesta maskiner även till en Fein.
Okej att det är bekvämt med snabbfäste det måste jag hålla med om, men det tar inte många sekunder när man väl har hittat en insexnyckel som passar!:surprised:
 
Ok, tack. Jo snabbfästet lockar... men jag känner också igen att Black&Decker inte är så mycket att hänga i julgranen. Kanske får bli en Bosch då. Även om jag hört folk säga att "köp aldrig en grön Bosch".

Man blir inte klok på't.
 
M
Jag har en PMF180E, den äldre modellen antar jag och den funkar fint för det lilla jag använder den, jag har även bra erfarenhet med sticksågar av modell grön bosch så det där med "köp aldrig" passar för mig mycket bättre ihop med märken som Glapp&Läcker, Einhell, Ryobi, etc...
 
Jag köpte en Blå Biltema för ett drygt år sedan och kan rekommendera den. Stark och vibrerar inte så mycket. Enda nackdelen är att insexen som hållen bladen tenderar att lossna om man inte drar åt stenhårt. Den har ett halvt gammalt Boschfäste, dvs 6 stift (Bosch gamla har 12 tror jag) som gör att den tar i princip alla lågrpisblad du hittar på Ö&B, Lidl m fl. dock är Bosch originalblad mycket bättre.

OBS nu att du kan inte jämföra den med en Blå Bosch eller Fein och allting är stenålder men skall du bara göra enklare saker och kan vara utan snabbfäste fungerar den och priset är lågt.
 
Hade en grön Bosch tidigare, tyckte den funka bra med tanke på priset, enda och klaga på var vibrationerna
 
Det blev en röd Meec. Funkade bra när jag testkörde den förut. Men visst vibrerar den en del. Men jag kommer ju inte köra hela dagarna med den ändå så.
 
Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner? Jag behöver ett multiverktyg då och då, därför håller jag mig till budget varianten.

B&D MT28BA 280 W http://www.jula.se/catalog/verktyg-...askiner/multiverktyg/elektriska-multiverktyg/
RYOBI RMT200-S 200W http://www.bauhaus.se/multiverktyg-rmt200-s-200w.html
Meec 220 W http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/

Passar tex Bosch eller Fein blad, är någon för svag, klumpig att hålla osv osv
Jag vet att Fein är bäst, men jag har inte behovet för en sådan maskin på min nivå
 
Tänk på att det ska vara lätt att hitta blad , hade en black a decker och det var svårt att få tag i blad
 
Polos skrev:
Tänk på att det ska vara lätt att hitta blad , hade en black a decker och det var svårt att få tag i blad
Byggmax KwB passar alla maskiner även min Feiner!
49:-/blad om jag inte missminner mig!
 
Rund_skruvad skrev:
Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner? Jag behöver ett multiverktyg då och då, därför håller jag mig till budget varianten.

B&D MT28BA 280 W [länk]
RYOBI RMT200-S 200W [länk]
Meec 220 W [länk]

Passar tex Bosch eller Fein blad, är någon för svag, klumpig att hålla osv osv
Jag vet att Fein är bäst, men jag har inte behovet för en sådan maskin på min nivå
Köpte precis B&D som du länkade till. Orsa Camping hade en rabattkupong i nåt häfte när vi var där. Handlade man över 600kr så fick man 100kr rabatt. Blev lite fler blad. De hade matchande blad för halva priset också.
Vad jag kan förstå så är enda skillnaden mellan MT28 och den nya MT300 endast vara plastlådan som den förvaras i.
Gick igenom reservdelslistan på B&D och de har identiska artnr på alla delar.

Du kan få en recension av den om några dagar när den kommer till användning.
 
  • Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
Nån som provkört Dewalt eller makitas nätdrivna multiverktyg? Bägge är väl verktygslöst "byte" på? Passar Bosch blad eller är de något special?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.