Tänkte fixa lite kyla till övervåningen eftersom det blir lätt varmt där på sommaren.
Jag har en frånluftsåtervinning (FX) ventilation kopplad mot bergvärmepumpen. Va inne o mätte temp och luften som går in är 23grader och den kyls till 15grader innan den blåses ut på taket.
Tänkte ta lite frånluft efter fx och leda tillbax in på övervåningen.
Vad är nackdelarna med en sådan lösning?
 
Du får den redan "förbrukade" luften tillbaka.
 
tänkte använda ca: 30-50% av den "förbrukade" luften och kylningen kommer att ske på dagen och kvällen. och på dagen är man ju knappt inne så den begagnade luften är ju knappt använd :)
 
Men om du kyler luften inomhus, blir det mycket lägre återvinningsgrad.
Vi gör på ett annat sätt. Fuskar... Tar all luft till återvinningen från övervåningen sommartid. Och lite från badrummet som vi använder.
 
Atom skrev:
Men om du kyler luften inomhus, blir det mycket lägre återvinningsgrad.
Vi gör på ett annat sätt. Fuskar... Tar all luft till återvinningen från övervåningen sommartid. Och lite från badrummet som vi använder.
vilken temperatur får ni på övervåningen när ni gör så? gissar att ni aldrig kan få ner tempen så den ligger på typ 22 grader i hela huset när det är riktigt varmt ute. men eran vinst borde bli att ni får lite extra värme att ladda borrhålet med.
 
Att montera en vanlig Frikyla via fläktkonvektor borde va samma i slutändan som min lösning.
Fläktkonvektor tar luft i huset och blåser in den igen.
FX aggregatet tar luft från huset och jag styr in den igen.
Eller tänker jag fel?
 
daugaard skrev:
vilken temperatur får ni på övervåningen när ni gör så? gissar att ni aldrig kan få ner tempen så den ligger på typ 22 grader i hela huset när det är riktigt varmt ute. men eran vinst borde bli att ni får lite extra värme att ladda borrhålet med.
Nu på sommaren ? Upp till 32 grader :(
Det brukar bli bättre om vi drar ner persienner. Men annars är det riktig plåga... Nästan. Vi har monterat en luftvärmepump som körs som AC ibland.
 
ok men har ni bergvärme oxå eller? oj 32 grader, det låter inte så skönt. här blir de nog uppåt 28 grader när det är riktigt varmt och solen ligger på. tänkte försöka uppnå en konstant temperatur på 21-22 grader i hela huset.
 
Vill du få snabba och proffsiga tips i just den här frågan,bör du besöka www.varmepumpsforum.com

Hoppas admin blir inte sur. Nu får du i.a.f. hjälp.
 
:) Tack, ska prova det.
 
fick inte så mycket tips där heller, kanske inte är så många som tänkt i såna banor :)

fick iallafall tips om att lukter kan komma att spridas, typ toalukt mm.
Så det får man lösa genom att kylningen avaktiveras när någon går på toa, med hjälp av tex lysknapp eller rörelsevakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.