Det står man ska rengöra filtret dagligen. Hur?
Jag bör kanske testa utan filter?
 
Mest som information.
Jag lade i 6 gram snabbklor granulat, 12ml alg medel, och 3gram pH ner för varje 0.1 .
Vattnet värmdes upp till 34 grader från 16 grader som vårat kallvatten ligger på, på 12 timmar (iaf hade den 34 grader efter 12 timmar då vi mätte det).
50mm vanlig frigolit under. 4 skivor 1200x600 gick åt.
Locket är av uppblåsbar typ. Inatt utan tillförd värme, gick den ner från 34 till 28 grader (6 grader ner) vid en utomhus temperatur på 18 grader utomhus kl 18.00 till 10 grader utomhus kl 06.00.

Nu kl 06.30 startar jag den på uppvärmning till 36 grader men utan filter. Då denna löser ut (troligen) på igensatt filter E.01.
Måste testa om det verkligen är filtret som spökar.
 
Rusta säljer filterinsatser till denna för 59 kr. Det är två mindre filter som man placerar i hållaren. Jag lade märke till ett pakett med 2 filter som hade kunnat passa i SPAet för 79kr (Intex).
Ville testa då den aktiva ytan (arean)ser större ut och filtret kostar 39.50 styck (par 79).

Den passar. Man får dock "tvinga " den något in i hållaren då inre diametern är något mindre.

Fortsättning följer...
 
Funderar också över detta med rengöring av filter. Brukar spoola igenom dem med vatten men det fungerar bara några ggr sedan måste jag byta filtret. Kommer att gå åt en hel del filter känns det som. Hur gör ni andra ?
 
  • Gilla
Vero.nika
  • Laddar…
Nu har jag läst på lite till. Måste köpa flockningsmedel.
Läste om att:
om man INTE använder sig av sandfilter, ska filtreringen vara avstängt. Man kan köra luftbubblor i 10 minuter. Sen lyfta upp smutsen med håven. Trä över en nylonstrumpa och köra filtrering en tid. Det värsta kommer fastna på strumpan.
Då sparar man filtret.
http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...emi-clear-pool-flockfix-flytande-1-l/p-185945
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.