GK100 skrev:
Varför utgår du inte från befintliga rördelar? Bara att skruva i lämpliga klämringskopplingar där i T-rör eller vinklar beroende på hur du drar vidare.

De aducerade rördelarna och stålrören du har där har en hållfasthet och livslängd du aldrig matchar med någon stålrörskoppling, jag ser dem som kompromisser, nödlösningar.
Tack för svaret!

Som sagt, är novis(!), så när jag höll på att renovera upp källaren så tänkte jag att eftersom delarna här är rostiga att jag skulle byta dem. Som beskrivet ovan ska dessa in i plåtregelvägg (med inspektionslucka) så det är inte för att det ska vara snyggt utan för att jag trodde det skulle vara mer hållbart. Men du menar att det funkar bra som det är? Ska jag fila upp, snygga till, de rostiga delarna då istället på något sätt?

Självklart gör jag helst som du beskriver eftersom det är både billigare och mindre arbete men jag trodde som sagt att det var bra att byta ut om det ser ut som det gör.
 
Vad som syns på bilderna är nog bara ytrost pga fukt utifrån i gamla regelväggen och inget som påverkar funktionen. Du kan ju stålborsta delarna lite så rosten försvinner och måla på, men ska inte behövas nya väggen blir förhoppningsvis torr. :)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
GK100 skrev:
Vad som syns på bilderna är nog bara ytrost pga fukt utifrån i gamla regelväggen och inget som påverkar funktionen. Du kan ju stålborsta delarna lite så rosten försvinner och måla på, men ska inte behövas nya väggen blir förhoppningsvis torr. :)
Tack! Då ska jag göra det.
 
Krilleman
Noas skrev:
Dock var väll röret 3/4tum så krävs en 28 koppling till det och sedan förminskning till 15 om man vill göra så.
Nej, TS skriver att det utvändiga måttet är ca 21mm vilket motsvarar 1/2"

Och det innersta röret är kraftigt angripet av rost! Kapa högre upp och montera nya rör efter kopplingen!
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Nej, TS skriver att det utvändiga måttet är ca 21mm vilket motsvarar 1/2"

Och det innersta röret är kraftigt angripet av rost! Kapa högre upp och montera nya rör efter kopplingen!
Det stämmer jag som är dålig på omvandla mm till tum :) nackdelen med nyproduktion. tillbaka till skolan med andra ord! :)
 
Krilleman
Noas skrev:
Det stämmer jag som är dålig på omvandla mm till tum :) nackdelen med nyproduktion. tillbaka till skolan med andra ord! :)
Nej, du ska absolut inte tillbaka till skolbänken om du redan är utbildad. En riktig rörkrökare måste köra både entrepenader och servicearbeten för att bli "allround" och kunna lite om allt.

Det är inget man kan lära sig i skolbänken!
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Nej, du ska absolut inte tillbaka till skolbänken om du redan är utbildad. En riktig rörkrökare måste köra både entrepenader och servisarbeten för att bli "allround" och kunna lite om allt.

Det är inget man kan lära sig i skolbänken!
Hehe sant. Har bara jobbat 4 år än så länge men om 15 år bemästrar jag nog också gamla stålrörsdimentioner ;) service är dock kasst i Stockholm, byta radiatorventiler, blandare och gamla vattenlås kan alla :)
 
krilleman_215 skrev:
Nej, TS skriver att det utvändiga måttet är ca 21mm vilket motsvarar 1/2"

Och det innersta röret är kraftigt angripet av rost! Kapa högre upp och montera nya rör efter kopplingen!
Du håller inte med GK100 om att eventuellt borsta upp lite och använda befintliga delar?
 
Du ser och kan avgöra hur stort angreppet är på plats, bilden är inte täckande eller så nära. Jag vet hur jag skulle gjort om det bara är rost pga fukt i gamla väggen men krilleman jobbar med detta och ger alltid många bra råd här så lita gärna till hans tränade öga.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
OK! Tidigare satt rören i en träregelvägg med isolering. Isoleringen var blöt i brösthöjd när jag rev ut väggen efter vi flyttat in för ca ett år sen. Källaren har dessutom läckt in vatten vid kraftigt regn i säkert flera år (skulle gissa åtminstone tio år) pga bristfällig dränering. Vi isodrän 200 mm-dränerade i november förra året. Så nu är/kommer källaren vara torr.

Rören ska alltså in i en stålregelvägg utan isolering. Kommer sitta i en luftspalt mellan ytterväggen och en OSB-skiva + gips in mot rummet, kopplingarna åtkomliga via inspektionslucka. Enda rören som kommer vara synliga är de som kommer att anslutas till 90-vinklarna när de kopplas mot radiator som ska fästas på innervägg . Golvet kommer reglas upp och ventileras med golvkanal och kanalfläkt (Nivells fläktsystem men inget Nivell-golv).

Jag _tycker_ när jag borstat med lite stålborste att kopplingarna känns stabila. Rosten är dock ändå ganska ingrodd, eller vad man ska kallat det. Men jag vet ju nästan ingenting :)

Så jag står och väger. Antingen kapar jag rören och fixar nya kopplingar med risken att den konstruktionen inte är lika hållfast (som GK100 var inne på tidigare). Eller så behåller jag nuvarande som i bästa fall fortfarande är mycket hållbar men med risk för att den bryter samman av rosten.

Edit:

Tog två närbilder alldeles nyss.

20150614_093655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150614_093725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Jag tycker inte du ska behålla det inre T-röret. Möjligtvis gänga bort det och montera ett nytt om inte gängan och röret som ansluter i det inte är lika angripet av rost.

Man ser tydligt hur det innersta T-röret är i väldigt mycket sämre skick än den främre. Det främre har fortfarande sina rundade kanten vid varje gänga som det ska se ut.

Ska du fortfarande ha två radiatorer med samma anslutningar?
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag tycker inte du ska behålla det inre T-röret. Möjligtvis gänga bort det och montera ett nytt om inte gängan och röret som ansluter i det inte är lika angripet av rost.

Man ser tydligt hur det innersta T-röret är i väldigt mycket sämre skick än den främre. Det främre har fortfarande sina rundade kanten vid varje gänga som det ska se ut.

Ska du fortfarande ha två radiatorer med samma anslutningar?
Tack!

Jag ska ha två radiatorer på samma anslutning. Rören som går längs väggen, alltså inte ut från 90-vinklarna, försvinner i en vägg mot ett annat rum (gammal yttervägg på huset också) och får vatten från ledningarna på bilden. Jag tror att de försörjer en radiator i det andra rummet med vatten men inte säker. Så, 90-vinklarna ska gå till en radiator i rummet och rören som löper längs väggen går alltså till den eventuella andra radiatorn.

Varför undrar du?
 
Redigerat:
Krilleman
Undrar man inget så får man inget veta! ;)

Gänga loss det skadade T-röret och kolla så gängan fortfarande är hel och röret är OK.

Om röret är OK så byt minst T-röret och vinkeln. Men varför inte då byta dom andra med så är du säker på att det håller, och inte kostar det många kronor heller!

1276039 - T-rör 15
1271337 - Vinkel In/ut 15
1270032 - Vinkel 15
1241637 - Nippelrör 15
 
  • Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Ska resa bort om några dagar och kommer tillbaka om en månad. Pillar med detta då men kommer att försöka byta båda T-rören och om möjligt sätta dem i de ursprungliga röen om gängorna tillåter. Återkommer då och rapporterar så att eventuella framtida läsare med liknade problem kan läsa hur det gick.
 
Fixade detta idag. Det innersta röret var helt igenrostat. Kapade det. Det andra rörets gängor var helt OK så jag använde dem till nytt T-rör med kopplingar. Unifix 22 mm -> R15 på det kapade röret med kulventil, nytt T-rör inkl. kopplingar.

Riktigt tacksam för all hjälp! :)

Nu ber jag för att allt ska hålla. Kopplar på vattnet imorgon.

Bifogar bild.

20150706_202009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.