Ber om ursäkt för dubbla trådar nu. Såg inte att det fanns en värmepumpsdel i forumet.


Jag hade tänkt byta värmesystem i huset från el/pellets till bergvärme och bad då en firma titta på saken för att kunna ge en offert på inomhusdelen. Offerten kom igår och jag är lite fundersam på storleksvalet av pumpen.
Både när han tittade i huset och på offerten så föreslår han en Nibe F1245-6 (6 kW).

Husets förutsättningar är följande:
Byggt på 50-talet med dåtidens dimensioner, t.ex stora "dragspelsliknande" element, grova ledningar, tunna väggar och sågspån på vinden.
105 kvadrat ovan mark och ytterligare 105 under, samtliga utrymmen är uppvärmda.
Ett par mil utanför Umeå (-25 grader är inte så jätteexotiskt :p).

Folk jag pratat med (både VVS:are och förståsigpåare) innan jag drog in firman i fråga, tyckte att 8 kW var lagom för mitt hus. Vissa tyckte också att en ack-tank vore bra att ha för värmevattnet.
Men allt detta tyckte denna firma var onödigt.

Så, om man får låna fler åsikter, är 6 kW värmepump tillräckligt i ett 50-talshus på 105+105 kvadrat i norra Sverige? Är ackumulatortank onödigt att ha?
 
T
Oj, det låter lite lågt dimensionerat...

Nu för tiden verkar bergvärmepumpar(bvp) dimensioneras för högre täckningsgrad än för 10-20 år sedan. Då var principen, enligt dem jag pratat med/det jag läst, att man skulle ha en bvp som skulle täcka ca 75% av effektbehovet och sen skjuta till med elpatron "resterande" effekt de dagar som detta inte räckte och nuförtiden så siktar man på 90-100%.

Vilken storlek som krävs beror ju på DUT(dimensionerande ute temperatur) vilket skiljer från ort till ort och naturligtvis på husets isolering. En vägledning för behovet är ju också nuvarande förbrukning.

Jag installerade bergvärme för 1½ år sedan och bor i norra Storstockholm, vilket är stor skillnad mot er i Umeå. Vi har ett hus från -57, byggt i lättbetong med putsad fasad och ca 15 cm kutterspån i taket, i samma storlek som ditt hus med hel källare.

Vi visste iofs att vi skulle bygga till en full våning på sikt så vi bad dem ta med det i beräkningen och fick förslag från 8-12 kW och borrhålsdjup på mellan 140 och 200 m.

Efter att ha sökt info "överallt" och pratat med lite bekanta som har bvp så föll valet på en NIBE 1245-12 och ett borrhål på 200 m. Kanske i överkant men merkostnaden vär inte så stor som man kan tro. Det skilde under 30 tkr(före ROT) på den som ville borra 140 m och föreslog en 8kW bvp och den som sa 200 m och en 12 kW bvp.

En avgörande faktor för mitt val var att en kompis precis byggt helt nytt om 200 m2 och 100 m2 källare(samma yta som vi ska få men med modernare isolering) och de hade fått/installerat en 10kW pump med 220 m borrhål.

Vad gäller varmvatten så har ju NIBE 1245 en intern varmvattenberedare på 180 liter och producerar rätt mycket varmvatten snabbt så det har inte varit ett problem fast vi är fem i familjen varav tre tonårsbarn som gärna duschar varmt och länge. Har aldrig varit med om att vi tömt den :)
Däremot så fick vi bekymmer med knäppningar i rören under våren -14 då bvp:n hade gjort varmvatten(55-60 grader) och växlade över till att skjuta ut vatten till elementen(30-45 grader). Det löstes med en 100l utjämningstank så att vattnet som går till radiatorsystemet inte varierar så mycket. Det kan ibland lösas med att man släpper lite på rörsvepen som håller rören om de är åtkomliga men i vårt fall så var de ingjutna i betongbjälklaget så det var inte ett alternativ...
Det här med knäppningar i rören var inget någon av leverantörerna tog upp i förväg utan det blev en överaskning för oss och när vi tog upp det med dem som vi valde så var deras svar att "det är vanligt - sök på knäpptank och läs på" - inte så kundvänligt och något jag tycker de skulle ha kunnat informera om om det nu är så vanligt.

På det stora hela kan man väl säga att effekten på bvp:n ska styras av hur högt effektbehov man har som mest och djupet på borrhålet på totala förbrukningen under ett år så att man inte kyler hålet för mycket och får för dålig verkningsgrad. Om man har för låg effekt på pannan så kommer elpatronen gå in och stötta de dagar det inte räcker till, oftast de dagar då elen är som dyrast.

Min förbrukning för värme och varmvatten har mer än halverats(ca 40-43% av tidigare) och elpatronen har aldrig slagit på under de två vintrar vi har haft den. De har å andra sidan inte varit några vargavintrar.

Vore jag du skulle jag ta in åtminstone en, helst två, firmor till som får räkna på det och sen skulle jag fråga hur de räknat på effektbehovet och totala värmebehovet(inkl. tappvatten för er familjs behov) vilken DUT de har använt, hur många dagar de tror att ni ska behöva tillskott av elpatron osv.

Du skriver inte hur djupt de tänkt borra eller förutsättningarna för det? Är det långt till berg, finns det grundvatten nära, hur är bergkvalitet etc? Det kan vara bra att kolla upp.

Om ni planerar att isolera vinden bättre kan ju det vara ett argument för att inte gå upp för mycket i storlek på bvp men 6 kW låter lågt iaf i mina öron.

Förhoppningsvis kommer någon mer kunnig in och svarar med, jag är "bara" amatör på området men brukar vilja läsa på i förväg när jag ska göra större saker.
Finns mycket att läsa på nätet(ska inte länka till något "konkurrerande" värmepumpsforum här men sök) så kan du få mer info.

Lycka till!
 
Den tidigare ägaren av huset körde på elpatronen och då låg den totala elförbrukningen på 31 600 kWh. Detta avrundade firman till ~25 000 kWh uppvärmning. Om det är rimligt vet jag inte.

Gällande borrningen så fick jag inget pris på det. Pappa känner en kille som jobbar med sånt så vi ringde dit och hörde om pris för skojs skull och fick på den vägen veta vilken VVS-firma vi kunde höra med för resten av installationen. När detta då nämndes för VVS-firman så tyckte han att borrningen kunde vi själva få lösa utan hans inblandning.
Avstånd till berg törs jag inte svara på då det aldrig har kollats upp. Men både den ena grannen och företaget jag jobbar på har dragit in bergvärme i området och då var sträckan väldigt kort. Hela området ligger ute vid havet.

Jag ska givetvis höra med fler företag.

Frågan kvarstår dock angående ackumulatortank. Är det onödigt att ha det till elementvattnet så att säga?
 
8-10 kW och 200 m skulle jag säga. Acktank, mja, behövs det till moderna pumpar med flytande kondensering? Möjligen en "knäpptank" enl ovan.
 
Jag har 110+110 kvm i sutteräng i GBG varav 149 kvm är uppvärmd yta men jag håller 5-10 plus i garaget också cirka 25 kvm. Satte förra våren in en NIBE 1226-8 med 150 meter aktivt djup. Verkar fungera bra. Så stort hus i Umeå hade jag valt 8-10 kW till. Har du dessutom kamin kan du ju snåla lite för att få längre gångtid på pumpen men som sagt 6kW låter alldeles för lite. Min installatör rekommenderade 50 Watt per kvm för gamla hus och 30 för nya som tumregel.
 
B
skillnad på knäpptank och acktank, knäpptanken sätts bara i serie, medans ack-tanken ger en mer avancerad installation, där du under tiden du gör varmvatten kan låta värmen från tanken gå runt i elementen. det är absolut att rekommendera den senare om du har hus med dålig isolering, för risken är att det kyler på under tiden du gör varmvatten...

det kan i dessa fall vara samma tank rent tekniskt, men beror på hur de kopplas in...

men en 100 l knäpptank kostar inte många tusen och sätts bara i serie från pumpen, detta skulle jag rekommendera alla att sätta in, oavsett pump och hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.