Hur beter sig era klippare när den följer slingan hem, måste säga att min verkar onödigt dum när den träffar et hinder på slingan när den skall hem.

Nu finns det några ställen som jag skall flytta på slingan eftersom landroiden går motsatt håll mot vad min s510 gjorde när den följde slingan hem.
Men som nu stod det en cykel med framhjulet över slingan, landroiden krockar backar någon meter går på slingan igen och kör in i hindret gång på gång istället för att backa och köra runt hindret som min s510 gjorde..

Är det så på alla programuppdateringar?
 
peternicklas
power650 skrev:
Hur långt bort från slingan har din granne sin laddstation? Tror det kan ha betydelse för hur bra det fungerar.
Runt 10 meter.
 
peternicklas
Har satt i hop en lista som skickas i morgon kväll.
Ni har fortfarande chans att påverka Worx genom att ge förslag till förbättringar.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Manually change the angle landroid use when rounding the home base when it comes to cutting zones.
 
- Possibility to set distance and angle when leaving Charging base
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Har satt i hop en lista som skickas i morgon kväll.
Ni har fortfarande chans att påverka Worx genom att ge förslag till förbättringar.
- in some way, create a smarter way of finding home. Maybe it should be able to "walk" in both directions of the line? so that the way it takes home, always is the shortest, and it might prevent marks in the lawn swell.

- alltså, fixa ett smartare sätt för klipparen att gå hem, så att det kortaste vägen alltid är den kortaste, kanske att den får möjlighet att gå åt båda hållen, en varierad gång kan förhindra att märken uppkommer i gräsmattan
 
Redigerat:
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Har satt i hop en lista som skickas i morgon kväll.
Ni har fortfarande chans att påverka Worx genom att ge förslag till förbättringar.
Det senaste var ju smart.
Möter den ett hinder på vägen tillbaka, backa, gör en halvcirkel förbi hindret och fortsätt.

Vidare halvcirkel när den ska ut till zon från laddstationen.

Mer slumpmässig vinkel när den går mot slingan. Kanske inte varje gång 90 grader mot största vinkeln. Utan varför inte allt från 70-110grader.

Avståndet till zoner verkar bugga ibland. Flera gånger har worxen släppt 30m innan det avstånd som den ska släppa vid. Vet inte om det händer hos fler.

Fler zoner.
 
Increase the amount of zones from the current 4 to for example 8.
 
  • Gilla
mattiasj78
  • Laddar…
When using zones the robot should be restricted to not go back to a distance nearer the base station than what it operates in in the actual zone. This to avoid the robot to leave the zone it has went to.

Dette vil hindra roboten att gå tilbaks i førre sonan/andre soner enn den sonan den har gått til dersom det fins mojlighet før det på grunn av at passagen inte er tilstrekkelig trang.
 
En del av dessa har nog redan skrivits på forumet, men här kommer min lista.


The app/webpage:

A1. Improve remote-operation function. Manually set adress to mower - scanning is not practical if you are not on a local network. Also nice to have the ability to choose what port to use.

A2. Manual setting for remote connection password (impossible to remember the auto generated pw).

A3. The chargning level should be visible in the app.

A4. Start mowing on zone X.

A5. Status on where the mower is (as far as we know) and what it is doing (following cable to zone x /home to charge - and how many meters it has run - perhaps even display the keypad 2 status screen). Also show what it has done recently.

A6. All settings should be available in the app (at least the one that are expected to be changed manually such as zones).

A7. Possibility to actually directly control the mower from the app (if the lag is not too great). See robomow as an example.

A8. Implement a service in the cloud where the app could go get status-info (and perhaps also send commands). Needing to set up pro-forwards in routers is perhaps not for everyone.


The mower:

M1. Fix bug that makes the 796 on FW v12.1 crash into the charging station if zone-cutting is enabled (advanced mode: manually be able to select angle and/or perhaps even select how big arc to use when rounding the charging station - small, medium, large)

M2. Display log on the last few activities for the mover on the screen and in the app (started moving/end moving in what zone - or any problem e g stuck). Nice to have a real log also where details was logged (or to point a log to a syslog server).

M3. Less wheel tracks along the cable. Ability to have a setting for enabling a random distance from the cable when following it home to avoid week tracks (e g randomise distance from the cable - some simple settings such as; very wide, wide, medium, narrow)

M4. For WiFi models. Give us a REST API - easier to integrate to home automation systems. Perhaps also be able to let the mower send message/or url in some situations. This is an opportunity to get ahead - have not seen any good integrations with home automation systems.

M5. Setting for what day to run edge-cutting.

M6. Setting for choosing on what level of charge the mower should start to go home

M7. Quiet mode (only beeps if lifted or stuck). Silent mode (no beeps at all).

M8. Wifi password should not be possible to see in clear-text without entering pin

M9. Accept long WiFi passwords (scroll when the field is full - good enough with a full page scroll)

M10. For WiFi models - ability to send email in sone situations e g if stuck.

M11. Implement a spiral-cut pattern/zone. Manually activated or only some days. Zones based on how long it has followed the cable - e g spiral cut zone after x meters following the cable -turn y degrees and go z meters. Then do spiral cut for m minutes and then continue as normal.

M12. Better control over zone-cutting (faster way to get there). Leave the cable at x degrees and then go for x meters straight ahead before starting to mowe the lawn.

M13. Faster way to find the charging station (without challenging the HQ "patent"). Not sure what would work best (and what the limits are for the hardware) but perhaps consider: Implement a detectable cable pattern that can be used to indicate a point where the mower should cut over the lawn at an (selectable) angle if it is on its way home. Or let a pattern signal that the mower should follow the cable the other way instead. Or a combination - when this pattern is detected - break away at a (selectable angle) and when encountering the cable again - follow it the reverse way. (See robomow pattern to signal a passage between zones for inspiration). For the WiFi models the MAC address for the strongest access point could perhaps also be used as an indication on where it is and do something based on that knowledge (e g in what direction to follow the cable home or how long to move the lawn there). Or an addon that can be attached to the cable and tell the mower what to do when it is encountered (possibly together with an upgraded charging station).
 
  • Gilla
eje64 och 2 till
  • Laddar…
For min worx791 med firmware 092 ser det ut som den overkompenserar i lutningar. For eksempel svingar svakt uppåt når den kjør lutningar. Når den deretter svingar nedåt så bromsar venstre hjul kraftigare enn høger som gjør att den alltid svengar mot venster. Dette gjelder for lutningar på ca 15-20grader. Roboten håndterar fint lutning på 20grader uppåt men den bromsar inte kensligt nok nedåt til att håndtera lutniningar på 20grader nedåt. Det verkar som roboten inte hinnar respondera raskt nok og hjulene bromsar med full effekt. Resultat er att roboten glider og svengar. Nogon med samma erfarenhet?

Har forsøkt tipset med last bakåt og har ca.1kg bakåt nå. Det hjelper lite men inte tilstrekkligt. Laster jeg på mer børjar den løfta seg framåt og stopper når den kommer i lutningar på 15-20 grader.
 
M4 går jag igång på, REST API! Fan det vore nåt!
integrera m3d SwitchKing via plugin eller nåt liknande!
 
- When reaching the start position of a zone, use a random angle when leaving the boundary wire. As it is now, it is at risk of accidentally leaving the intended zone immediately, time after time.


För övrigt har vi även en robotdammsugare, en iRobot Roomba, som dammsuger i likartat slumpmässigt mönster som Worxen. Dock beter de sig diametralt olika när de stöter på hinder. Worxen vänder som bekant och verkar försöka ta sig så lång ifrån hindret som möjligt. Roomban däremot tänker "Aha, här har vi nog en vägg eller möbel, och då dammet samlas vid kanterna, så är det viktigt att jag dammsuger just här". Så den försöker ta sig runt hindret så nära som möjligt. Den svänger med en liten vinkel, kör några centimeter, provar att stänga tillbaka och lyckas inte det så upprepas proceduren antingen tills den är förbi eller tills den kör längs med hindret.

För fasta hinder på gräsmattan - i vårt fall speciellt en studsmatta - så hade jag önskat att Worx betedde sig på liknande vis. Som det är nu så är det inte bara invid studsmattans ben det är oklippt, utan även ett område runt studsmattan är rejält "tuffsigt" eftersom Worxen åker ifrån området så fort den bumpat studsmattan.

Vet någon om "alla" robotgräsklippare beter sig som Worxen, och om det finns en tanke bakom? Jag förstår att om det är ett tillfälligt eller "löst" hinder, såsom en sko som glömts på gräsmattan, så är risken större att skon skadas om Worx enträget försöker klippa nära den. Men kanske är sensorerna såpass exakta att den skulle kunna göra skillnad på fasta och lösa objekt?

Alltså typ:
- If possible to make a distinction between hitting a fixed, solid object versus some loose obstacle (like a shoe), it would be preferable if in the former case, the mower didn't turn in the opposite direction but unstead acted like the iRobot Roomba vacuum robot and tried follow the object as closely as possible, leaving as little of an edge around the object as possible.


(Måste också säga att många av önskemålen i den här tråden är ganska esoteriska "Jag vill kunna programmera min robots beteende helt själv"-önskemål som vanliga Svenssons inte vill behöva tänka på och som skulle behöva "gömmas undan" i någon service-meny för att inte Worx ska framstå som ett krångligt alternativ, utan fortfarande kommer "Förprogrammerad för enkel användning". Jag hoppas och tror därför något att led på vägen kommer sanera listan och fokusera på att fixa verkliga problem för oss som har sådana och göra förbättringar som kommer "massan" till del, istället för att lägga sina resurser på tillmötesgå Oppfinnar-Jocke.
(Men nej, REST API ser jag inte som en sådan onödig sak, utan det vore som sagt ett sätt att "ligga steget före" och stimulera community efforts med egna appar etc ;)))
 
Finns det förresten något engelskspråkigt Worx-forum? Om inte, så kanske vi borde starta ett...?
(Jag borde kunna sätta upp en phpBB och kanske en MediaWiki - borde räcka ganska långt?)
 
HOBI skrev:
For min worx791 med firmware 092 ser det ut som den overkompenserar i lutningar. For eksempel svingar svakt uppåt når den kjør lutningar. Når den deretter svingar nedåt så bromsar venstre hjul kraftigare enn høger som gjør att den alltid svengar mot venster. Dette gjelder for lutningar på ca 15-20grader. Roboten håndterar fint lutning på 20grader uppåt men den bromsar inte kensligt nok nedåt til att håndtera lutniningar på 20grader nedåt. Det verkar som roboten inte hinnar respondera raskt nok og hjulene bromsar med full effekt. Resultat er att roboten glider og svengar. Nogon med samma erfarenhet?

Har forsøkt tipset med last bakåt og har ca.1kg bakåt nå. Det hjelper lite men inte tilstrekkligt. Laster jeg på mer børjar den løfta seg framåt og stopper når den kommer i lutningar på 15-20 grader.
Detta har jag oxå konstaterat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.