Hej!
Vi har hittat ett hus vi funderar på att lägga bud på. Huset är från 1977 med källare. Gillestuga med reglade väggar och golv...
Är det någon som vet när man slutade använda sig av ingjutna reglar i betongen i källargolv? Är orolig att man skall stöta på nåt sånt extra jobb när man byter ut golv i källaren.

Mvh
 
S
ja den risken finns alltid.
finns dom fortfarande gjuter in reglar
 
S
Tror du kan räkna med att det är nedgjutna reglar.
 
S
joo. och så vara glad om dom inte finns där
 
Ok, tack! Känns som om det kan innebära en del jobb om de finns där och är dåliga..

Mvh
 
Ingjutna reglar är det minsta jobbet. Räkna med att få riva hela gillestugan väggar och golv. Ingjutna reglar tar du lätt bort med bilhammare. Sedan är det ett visst jobb med att regla upp et nytt golv. Gör du det själv från råvirke rekommenderar jag dig att köpa en bordssåg typ Bosch PTS 10 för att kunna klyva klossar att palla upp med såvida inte bottenplattan är slät eller så slät att det räcker med flytspackel. Min var väldigt ojämn med stövelavtryck så fick regla upp ett nytt golv rån grunden med klossar för avvägning. Men jag hade faktiskt inga ingjutna reglar för hela golvet var reglat ovanpå plattan.

Men 70-talshus är underskattade idag och ger mycket för pengarna så lycka till med ditt husköp.
 
Mikael_L
Ingjutna reglar var väldigt vanligt fram till en bit in på 80-talet. Men sen minskade det, för att börja bli rent ovanligt under 90-talet.
Om jag inte har fått det helt om bakfoten
 
S
Anders_Nilsson skrev:
Ingjutna reglar är det minsta jobbet. Räkna med att få riva hela gillestugan väggar och golv. Ingjutna reglar tar du lätt bort med bilhammare. Sedan är det ett visst jobb med att regla upp et nytt golv. Gör du det själv från råvirke rekommenderar jag dig att köpa en bordssåg typ Bosch PTS 10 för att kunna klyva klossar att palla upp med såvida inte bottenplattan är slät eller så slät att det räcker med flytspackel. Min var väldigt ojämn med stövelavtryck så fick regla upp ett nytt golv rån grunden med klossar för avvägning. Men jag hade faktiskt inga ingjutna reglar för hela golvet var reglat ovanpå plattan.

Men 70-talshus är underskattade idag och ger mycket för pengarna så lycka till med ditt husköp.
Hur gör du för att isolera organiskt material från betongen? Lägga under plast?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör man riva ut allt i en Gillestuga även utan ett konstaterat problem? En mätning är gjord av fukt i en av väggarna och den såg mkt bra ut. Vid en eventuell besiktning av oss tänkte vi göra fler mätningar.
Törs man låta gillestugan vara om allt ser bra ut?
Mvh
 
Redigerat:
S
Låt den vara men kosta inte på några nya ytskikt tycker jag. Luktar det inget och inga fuktproblem så är det ingen fara, men det kan bli i framtiden.
 
Mikael_L
Sophie 76 skrev:
Bör man riva ut allt i en Gillestuga även utan ett konstaterat problem? En mätning är gjord av fukt i en av väggarna och den såg mkt bra ut.
if aint broke dont fix it ... ;)
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
:) Vi gör några fler mätningar och ser de bra ut så avvaktar vi tills vi vill göra om i källaren. Källaren är också lite speciellt byggd... Verkar vara byggd nästan i markplan och som om man sen fyllt på en kulle runt huset. Så hela huset står på en liten upphöjning..
 
Jag la syllpapp under klossarna för att isolera mot fukt.

Ok, om gillestugan inte luktar så gör inget men räkna med att du på sikt får riva för de flesta gillestugor är inte ventilerade. Beror givetvis på fukten runtomkring, är väggar och platta torra blir det inte problem så lätt.
 
Det ska nog räknas som ovanligt att man göt in reglar i källargolv.
Vanligen göt man golvet först, sen la man ut reglar .
 
S
anaitis skrev:
Det ska nog räknas som ovanligt att man göt in reglar i källargolv.
Vanligen göt man golvet först, sen la man ut reglar .
hände ofta att man gjorde en pågjutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.