Nu börjar detta projekt bli mer och mer aktuellt. Marken är nu bitvis grön av ogräs.
Tanken är att åka och köpa Roundup som jag ska dra ett par varv med över tomten i ett par omgångar.
Sedan är det stenplockning som gäller..

Marken är nu hård om det inte har regnat.. Men jag ställer en fråga igen.
Om jag plockar all sten, sedan lägger på 20cm gräsmattejord, behöver man verkligen fräsa och bearbeta den befintliga marken då? Borde inte 20cm räcka?

Läser man trådar här om folk som anlägger gräsmattor så verkar dom flesta lägga på 5-10 cm jord direkt på det befintliga underlaget. Utan att köra upp det med jordgräs eller blanda i torv eller liknande..

Om jag hyr en jordfräs, är det en fördel att köra när marken är blöt och mjuk, eller kommer det inte att gå?
 
Man förbättrar bara befintlig jord. Köper du matjord så skall den redan vara perfekt! Däremot vill du fräsa ner gödsel i matjorden innan du sår, 5-10kg NPK per 100m2. Finplanera med lastpall eller armeringsnät som du drar omkring. Sedan vältra. Läs på Olles hemsida tex.

Befintlig mark skall du nu inte fräsa, om den inte är felaktig, och det tror jag vi kom fram till att den inte var? Är det normal anläggningsjord så borde det dränera ok (men vi på forumet kan så klart inte veta hur tomten eller jorden är). Fräser du den kommer den bli mjuk och ge fler sättningar till nästa vår. 20cm borde räcka fint. OM man fräser, så skall man fräsa torr jord, annars blir det lervälling och för tungt.
 
Hej och tack för svar.

Nu har jag börjat plocka sten och sten och sten :) Körde även en sväng med Roundup över allt ogräs.
Får se hur och om det fungerar..

Beställde även 30 tom gräsmattejord tills på fredag, dock är det bara ett lass av 5 ungefär :)
 
Kör hårt. Roundup dödar i stort sett allt (några extrema undantag), och du kan så efter någon vecka (tänk på karenstiden, står i bruksanvisningen). Upprepa gärna Roundup x2. Jag hoppas du köra lastare på tomten .. (y)
 
Nu har jag fått ett lass med gräsmattejord. Bil + kärra.
Jag väntar 3-4 lass ytterligare fram till den 4 då jag hyr en självlastande minidumper till att göra ut högarna med.

Elpaco Tror du en liten hjullastare skulle vara bättre? Visst den går snabbare, men tar nog bara en tredjedel i sin skopa, mot vad dumpern tar i baljan.
har iaf hyrt en dumper nu :)

Ogräset hann inte dö innan första lasset kom :) Men det är iaf bekämpat med Roundup..

IMG_0561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ingen större erfarenhet i maskinfrågor, men tänker att allt utom skottkärra nog går rätt fint. Grovplanera med maskinerna och dra av för hand.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Jag körde ut 15m3 med en liten racklig skottkärra på 1 helg. Och då jobbade jag inte speciellt hårt
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
elpaco skrev:
Jag har ingen större erfarenhet i maskinfrågor, men tänker att allt utom skottkärra nog går rätt fint. Grovplanera med maskinerna och dra av för hand.
Ja det var så jag tänkte, ska införskaffa mig någon form av raka, eller an vanlig kratta kanske duger?
Förutom att den kanske är i smalaste laget?

Jag hade tänkt att köra med Weibulls extra green, och Weibulls skugga där det behövs, bland annat på gräsytan norr om huset.

Jag provade på skoj att så några Biltemagräsfrön på ett ställe i jordhögen, får se hur det artar sig :)
 
Andreas Blomkvist skrev:
Jag körde ut 15m3 med en liten racklig skottkärra på 1 helg. Och då jobbade jag inte speciellt hårt
Totalt så ska det ut ungefär 100 kubikmeter jord nu i sommar. Jag tror att min rygg skulle kännas ganska så mör efter det :D
 
Östlund skrev:
Ja det var så jag tänkte, ska införskaffa mig någon form av raka, eller an vanlig kratta kanske duger?
Förutom att den kanske är i smalaste laget?
Jag band fast ett snöre i en uppochner lastpall och drog efter mig. Blev hur bra som helst.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Haj, det har jag läst och ska även jag prova den metoden..

Dock måste jag ju dra ut högarna lite lätt innan jag kan börja dra runt på pallen. Där tror jag en kratta fungerar.
 
För att finplanera kör jag med denna, funkar bra.
16423755-origpic-36aaa9.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att dra runt ett armeringsnät funkar riktigt bra :)
 
Andreas Blomkvist skrev:
Jag körde ut 15m3 med en liten racklig skottkärra på 1 helg. Och då jobbade jag inte speciellt hårt
Med en standard Hörby-kärra tar det cirka 12 lass per kubikmeter, eller strax under 200 lass för 15 kubik. Om du jobbar två 8-timmarspass skall du alltså köra ungefär ett lass per fem minuter, non stop. Om du inte har dubbla kärror och någon som lassar åt dig, så skulle jag kalla det för ganska hårt jobb ..
 
Nu ska jag svära i kyrkan... :D

Vi har börjat anlägga vår gräsmatta, den delen som behöver anläggas. Den "befintliga" behöver bara klippas ofta för att så småningom bli gräsmatta (gammal åker/ängsmark).

Vi fick med mycket kort varsel ca 50 kvm rullgräs, vilket räckte till hela framsidan. Det var kom och hämta NU och rulla ut omedelbart!! Här var det inte tal som att göra något underlagsarbete! Våran duktiga entreprenör hade slätat till och gjort ytan jämn av den jord (lera) som fraktats dit för utjämnning av marknivån runt huset. Vi rullade ut gräset på den lerjord (!) som fanns. Visst, det är inte helt superslätt (men det är inte baksidan där den gamla ängsmarken är heller) och vi dödade inte ogräset med RoundUp först. Det dör ändå pga mörkret rullgräset ger. Förutom rotogräset som RoundUp ändå inte biter på (OM man späder enligt anvisning. Vill man ha död på rotogräs som åkertistel mm ska man inte späda alls!!!), det kommer ändå upp genom gräset!

Nu har gräset legat en dryg månad och har rotat sig finfint!!! Det växer så det knakar om det!!!

Vi har även börjat så en plätt (4x5m) i taget som täckts med fiberduk. Även det utan större grundarbete. Rensade bort en del ogräs, både frösådda och rotogräs, frö att det sådda gräset skulle få en chans att växa till sig och inte kvävas av uppväxt ogräs. Vi har sått en kombination av havre och gräs. Det gror alla tiders och vi har stora förhoppningar om att det blir bra även det. Börjar inse fördelen med att så in havre...

Jag vet att detta inte är enligt "konstens alla regler" om hur man anlägger en gräsmatta, men vi känner inte för att lägga ner stora pengar och arbete på en gräsmatta som ändå kommer att invaderas av både åkertistel, maskrosor mm utöver tid. Vi är inte ute efter någon "golfgreen" utan det ska vara grönt och man ska kunna gå med skor utan att 1 kg lera klibbar fast på skorna (vilket är läget nu efter regn...). Det är kriteriet!

Visar det sig att detta är "fel val" får vi ta ett beslut därefter och se vad vi gör.

Stort lycka till med din gräsmatta och det kommer att bli jättebra, hur du nu än gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.