Och vad skulle det i så fall innebära för vår del roland53?
 
eviljava skrev:
Min gissning är att man först gjöt en platta som man byggde huset på. Sedan la man ner el-, vatten- och avloppsrör och gjöt på ett nytt lager, förutom i ett rum (gillestugan) där man reglade upp istället.
Nja, jag tror att vatten/el/avlopp ligger under plattan. Vårat hus (enplan med källare) från ~72 har ingen isolering under plattan. Jag har plockat bort det reglade golvet i snickarboa, bilat i tvättstuga och badrum. Underst finns en grusbädd med dränage samt avloppsrör/vatten. Tror att el kommer den vägen också. Plattan är ca 10-15 cm tjock. Ovanpå plattan finns diverse rör för el samt flytspackel. I t.ex. gillestugan finns en ångspärr i botten, därefter reglar och ca 5 cm frigolit. På reglarna ligger spånskivor och sist golv.
 
arneri68 - har ni märkt av fukt/lukt i källaren? Det verkar vara samma lösning i alla fall invändigt som i våra uppreglade rum. Vår källare känns snustorr och lika mycket som ett boutrymme som bottenvåningen. Vi har alltid den vattenburna elementvärmen på i källaren. Har fått rådet att i första hand stänga av värmen på bottenvåningen och låta värmen i källaren vara på. Tycker det låter logiskt eftersom värme stiger uppåt. Vi har även en luft/lluftvärmepump installerad i källaren med utblåset i gillestugan mitt emot trappen upp till bottenvåningen (öppen lösning utan dörrar).
 
Pollyester skrev:
arneri68 - har ni märkt av fukt/lukt i källaren? Det verkar vara samma lösning i alla fall invändigt som i våra uppreglade rum. Vår källare känns snustorr och lika mycket som ett boutrymme som bottenvåningen. Vi har alltid den vattenburna elementvärmen på i källaren. Har fått rådet att i första hand stänga av värmen på bottenvåningen och låta värmen i källaren vara på. Tycker det låter logiskt eftersom värme stiger uppåt. Vi har även en luft/lluftvärmepump installerad i källaren med utblåset i gillestugan mitt emot trappen upp till bottenvåningen (öppen lösning utan dörrar).
Ja, det är nog klokt att ha värme på i källaren året om.
Om man då väljer golvvärme så blir förmodligen värmekostnaden något högre, men kanske inte katastrofalt högre. När omgivande mark är uppvärmt så är det en trög värmeöverföring.
Huvudsaken är att ni har värme på året runt och det är ju lika som ni gör nu.

Fuktskadorna tycks uppstå när man stänger av värmen i källaren på sommaren - då vandrar fukten tillbaks in i källarväggen/golvet.
 
Pollyester skrev:
arneri68 - har ni märkt av fukt/lukt i källaren? Det verkar vara samma lösning i alla fall invändigt som i våra uppreglade rum. Vår källare känns snustorr och lika mycket som ett boutrymme som bottenvåningen. Vi har alltid den vattenburna elementvärmen på i källaren. Har fått rådet att i första hand stänga av värmen på bottenvåningen och låta värmen i källaren vara på. Tycker det låter logiskt eftersom värme stiger uppåt. Vi har även en luft/lluftvärmepump installerad i källaren med utblåset i gillestugan mitt emot trappen upp till bottenvåningen (öppen lösning utan dörrar).
Fuktigheten i källaren följer i princip årstiderna. Är det fuktigt uppe i huset är det fuktigt i källaren. Utan att cirkulera luften i källaren måste det bli fuktigt på sommaren. Varm fuktig luft sugs in i huset och kyls av i källaren och fuktigheten stiger.
Vi har tvättstuga i källaren med luftavfuktare. Har också en luft/luft värmeväxlare som sommartid får köra ett par timmar om dagen som luftavfuktare.

Jag har inte kunnat upptäcka någon synlig fukt i källaren vid de tillfällen jag tittat under det reglade golvet. För att vara helt säker att det inte finns någon fukt måste man undersöka hela golvet, men så länge jag inte ser några tecken på fuktskador lever jag i tron om att det är okej.
 
Personligen tycker jag inte uppreglade golv (inte Nivell och liknande) är nån höjdare, inget jag skulle vilja ha i ett hus.
 
Varför?
 
Skulle du inte kunna offra några cm i takhöjd och lägga frigolitplattor för golvvärmen? Det blir ingen superisolering men jämför att sitta på en kall sten med eller utan sittunderlag. Ett sittunderlag är väl bara en halv cm men det gör en himla skillnad mot ingen isolering alls. Platon har exempelvis en kombination av deras ventilerade plastmatta och några cm frigolit ovanpå.
 
Pollyester skrev:
Varför?
Det är en riskkonstruktion.....
 
Med risk för att bli tjatig - varför Stefan N?
 
S
eviljava skrev:
[länk]
Den där länken behandlar ju över huvud taget inte dagens uppreglade golv som ju faktiskt ska vara fuktsäkra.
 
SueCia skrev:
Den där länken behandlar ju över huvud taget inte dagens uppreglade golv som ju faktiskt ska vara fuktsäkra.
Huset det handlar om är byggt 1973.
 
Att konstruktionen medför risker har TS redan insett och de har vidtagit vissa åtgärder för att minska dem. En av de stora riskerna är att det är en konstruktion under mark som kan hamna i en grop med vatten om dräneringen fungerar dåligt. Som TS säger beror risken även på vart huset är placerat. Om det står på en höjd eller sluttning är riskerna att hamna i en grop med vatten mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.