Hej, se bilder på mitt plåttak till farstun.

Första och andra bilden är från det huvudsakliga problemområdet.
Tredje bilden är från samma tak men från en lite friskare del.

Skulle behöva hjälp med att bestämma vad jag ska göra?

Ska jag borsta och måla detta tak med bra grejer för plåttak och hur länge tror ni att det håller i så fall?

Eller bör man helt enkelt lägga nytt?

Är detta förresten ett plastisol tak?

Tacksam för synpunkter från takplåtskunniga eller andra som haft ungefär samma problem.

Tack på förhand!

Peter



FullSizeRender 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FullSizeRender 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FullSizeRender 13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det ser inte ut att vara mycket av färgen/plasten kvar på taket. Stämmer detta?

I s f är det väl bara att gå över det med roterande stålborste, tvätta det med vatten, låta det torka i solen, grunda med Isotrol grundolja på rosten och måla med äkta linoljefärg med kimrök (eller järnoxid). Det funkar i alla fall väldigt bra på klassiska förzinkade plåttak. Linoljefärgen flagar heller inte utan mer kritar av så underhållet var 10-20:e år blir enklare.
 
Det ser ut att vara ett gammalt enkelfalsat plåttak som är gjort för att målas . Det finns massor av denna typ som är 100 år och som inte ens var galvade ifrån början.. Där det är ytrost sitter färgen som allra bäst. Vore nästan helgerån att byta det. Plastisolplåt flägade rejält efter några år i solen men var/är som regel dubbelfalsade.
 
exerg skrev:
Det ser ut att vara ett gammalt enkelfalsat plåttak som är gjort för att målas . Det finns massor av denna typ som är 100 år och som inte ens var galvade ifrån början.. Där det är ytrost sitter färgen som allra bäst. Vore nästan helgerån att byta det. Plastisolplåt flägade rejält efter några år i solen men var/är som regel dubbelfalsade.
Att kalla det "helgerån" att bytta ett dåligt och ganska fult gjort enkelfalsat plåttak är ju inte i närheten av "helgerån". Sen på ny plåt är det inte plastisol färg och det har det inte vart på väldigt länge den nya färgen flagnar inte.
Men det går säkerligen att måla och ha kvar ts tak i många år men kontrollera att all falsning se bra och att det inte finns några rost hål är allt de bra är det bara att måla taket.
 
Ok, tack för svar, tror jag satsar på att måla det. Nä, på just det här stället är det inte så mycket färg kvar.

Det man ser på bilden är inte så kallad vitrost? Dvs, det är inte förzinkat?

MVH

Peter
 
Av det lilla man ser på bilderna så håller jag ovanstående talare, skrapa, borsta och måla såvida fet inte rostat igenom eller läcker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.