Hej !

Skaffat ett ftx aggregat som ska installeras. Får hit snickare som ska hjälpa mig sätta upp in- och ut-"hål" för ventilationen.
Ut-luften tänker jag blåsa ut på taket, detta då det ju följer med partiklar som skapar missfärgningar som jag inte vill ha på fasaden, men in-luften tänkte jag ta från gaveln. Mest för att slippa 2 skorstenar och ökad risk för läckage.

Vad tror ni om det ?

Om nu detta är okej att ta in-luften från gaveln, finns det då en gavel som är mer "rätt" än den andra? Ena gaveln ligger mot SW (andra mot NE). Finns det för och nackdelar att ta in varm, resp kall luft ? Sommar / Vinter ?

Förutom ventil för in-luft ska jag passa på att ta upp ventiler på gavlarna för vinden (som idag saknar luft genom strömning).
Finns det något rekommenderat avstånd mellan "ut-vind" och "in-ventilation" ?

2015-05-24 18.24.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NE gaveln ligger i skugga dygnet runt då även morgonsolen skyms av stora träd

2015-05-24 18.25.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

W hörnet, SW gaveln som ligger i som större delan av dygnet.
 
Dina idéer låter vettiga.

Ta in uteluften och lämna avluften nära aggregatet, så ledningarna inte blir onödigt långa.
Och att ta in uteluften på gaveln och släppa ut avluften över taket är helt rätt.
Så är mitt system gjort (som är designat av ett proffs.

Jag tycker att det är vettigast att ha intaget på den sida som vetter mot den förhärskande vidriktningen,
alltså SV-gaveln.

Så här smutsigt blir det hos mig:
P1000735.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även "proffs" använder combidon, där av- och uteluft är nära varandra. Antagligen har någon smartare än mig gjort en spårgasmätning av combidon och sett att korskontamineringen är såpass liten att det är en ickefråga. Det är ju ingen labbmiljö man lever i.
 
Jag har också avluften på taket och uteluften på gaveln. Hon som dimensionerade mitt system tyckte att jag då jag har tegelfasad så skulle absolut ta uteluften från norrsidan för "sommarkomfortens" skull (bor i Stockholmsområdet). Att uteluften blir kallare på vintern än om man tagit den från en solbelyst söderfasad tyckte hon inte var något större problem då dagarna är kortare och solen står lägre på vintern, så man får inte så mycket hjälp av solen den kalla årstiden. På sommaren när solen steker på, däremot, så värms fasaden upp när solen gassar på, och det kan vara svårt att få in luft med dräglig temperatur ens på natten, de varma sommardagarna.
 
KnockOnWood skrev:
Dina idé....
Ser på din bild och antar att det uppe vänstra övre hörnet borde finnas en vindsventil ? Hur långt är det mellan din vindsventil och ditt luft-intag ?


hevi skrev:
Att uteluften blir kallare på vintern än om man tagit den från en solbelyst söderfasad tyckte hon inte var något större problem då dagarna är kortare och solen står lägre på vintern, så man får inte så mycket hjälp av solen den kalla årstiden. På sommaren när solen steker på, däremot, så värms fasaden upp när solen gassar på, och det kan vara svårt att få in luft med dräglig temperatur ens på natten, de varma sommardagarna.
Förstår jag dig rätt : Du har ditt intag på norrsidan, men skulle velat haft det på södersidan pga. att det nu blir väldigt kall luft i huset ?

Men är inte risken med luft-intag på södersidan ( och speciellt med stenfasad) att det varma sommardagar blir blir FÖR varmt ?

Mitt agg har bara på/av, något jag kommer fixa till med en frekvensare (så fort någon blir "ledig" på jobbet), men har ni olika hastigheter på eran ventilation ? Stänger ni av det någon gång på året, eller hur funkar sådant ?
 
Torgny Jonsson skrev:
Ser på din bild och antar att det uppe vänstra övre hörnet borde finnas en vindsventil ? Hur långt är det mellan din vindsventil och ditt luft-intag ?
...
Fel gissat.
Men där finns ett öppningsbart fönster :)
P1000737.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Torgny Jonsson skrev:
...
Förstår jag dig rätt : Du har ditt intag på norrsidan, men skulle velat haft det på södersidan pga. att det nu blir väldigt kall luft i huset ?

Men är inte risken med luft-intag på södersidan ( och speciellt med stenfasad) att det varma sommardagar blir blir FÖR varmt ?
...
Luften har nog ungefär samma temperatur på nord- som sydsidan.
Speciellt på vintern och nattetid.

De flesta FTX-aggregat har någon form av "sommar-bypass", så värmeväxlandet stängs av automatiskt vid hög utetemperatur.
Annars går det bra att vädra genom sovrumsfönstren också på sommaren.
 
Sommartid är det oftast betydligt svalare inomhus än på en södervägg vilket istället talar för att växlaren snarare skulle vara i drift större delen av året.Större aggregat har oftast en kylåtervinningsfunktion som tar hänsyn till både ute och innetemperatur vilket är en helt annan sak. Nån märkbar kylfunktion med de luftmängder som ett villaaggregat ger, med eller utan växlarfunktionen på sommaren, får man ha en känslig rumstermometer för att påvisa. På södersida bör dock inte luftintaget sitta om man inte har skuggande träd el likn som täcker solinstrålningen mot fasaden. En solbelyst södervägg kan stundtals ge 35-40 grader i inluften vilket däremot märks.
 
exerg skrev:
Nån märkbar kylfunktion med de luftmängder som ett villaaggregat ger, med eller utan växlarfunktionen på sommaren, får man ha en känslig rumstermometer för att påvisa. På södersida bör dock inte luftintaget sitta om man inte har skuggande träd el likn som täcker solinstrålningen mot fasaden. En solbelyst södervägg kan stundtals ge 35-40 grader i inluften vilket däremot märks.
Precis, sätter man uteluftintaget på en södervägg så kommer man suga in varmare uteluft än om den sitter på skuggsidan. Mitt aggregat har funktioner både för "sommarnattkyla" som stänger av värmeväxlaren och justerar luftutbytet om innetemperaturen är för hög och det samtidigt finns sval uteluft, men det finns även inställningar för att kunna värmeväxla och justera luftutbytet om tilluftstemperaturen är höge än frånluftstemperaturen, t ex om man kör en AC inne så vill man antagligen dra ner luftutbytet en smula och samtidigt återvinna kylan.
 
Svågern kom med en idee.
Att borra hål både på söder och norrfasaden och så växla mellan sommar och vinter. Just nu känns det som om den ideen får vänta.

Då vi bor i sverige så får det blir intag på södersidan. Den lilla extra värme jag kan få under större delen av året ska jag ta tillvara på tänker jag.
Skulle det blir för varmt 2 månader under sommaren så får jag väll helt enkelt stänga av agget och öppna ett fönster.
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för att det ska bli för varmt och krångla med två intag. Mitt enda val för uteluften var på en gavel som ligger mot väst och där det blir varmt på eftermiddagen.
Efter installation av FTX upplever jag aldrig att luften inne är lika dålig som den var när jag bara hade mekanisk frånluft.
Funktionen nattkyla som finns i Heru som jag har skapar en behaglig temperatur inne även under riktigt varma sommardagar. Jämfört med att försöka vädra kvälls och nattetid som jag gjorde tidigare blir det faktiskt svalare och mindre kvalmigt med FTX.
 
Tack för alla svar.
2 hål är nu fixade, ett i fasaden på "södergaveln" och ett på taket. Velig och osäker som jag är ångrade jag placeringen dagen efter, detta då jag insåg att både el och avlopp ligger på andra sidan vinden..... Alltid är det nått.... :surprised:
Jag är mycket nöjd. Blev bra ! :)

Har fått reda på att man ska ha så kort sträcka som möjligt mellan in och utgående luft, så antingen får jag nu dra el och avrinnings slang över vinden, eller så drar jag ändå långa ventilationsrören över vinden. :confused:
Elen är jag inte särskilt orolig för, men vattnet, kondensvattnet, hur och var ska jag led det på bästa sätt ?

Frågade rörmokaren om hur jag kan göra, ett bra vattenlås in på avloppsstammen var min tanke. Han hävdar att kondensvatten får en "trögflytande, geleaktig, konsistens".
Ni som har aggregat, hur mycket kondensvatten blir det ? Är det geleaktigt ? Är rädd att det inte blir mycket och att ett vattenlås kommer att torka igen och att jag får in avloppslukt i luftintaget.

En fråga till som kom upp : Blir det kondensvatten i rören ? (Ska ju inte blir men ...) Ska man luta dessa lite så man får avrinning mot aggregatet och kondens dräneringen ?

Tacksam för svar.
 
Jag antar att du har en plattväxlare/korsströmsväxlare eftersom du skall ha kondensavlopp? Jag gissar att du "kommit över" ett begagnat äldre aggregat eftersom du sade att du inte hade några möjligheter att köra olika hastigheter?

Värt att veta är att aggregat med roterande värmeväxlare inte fryser till is och därför inte behöver kondensavlopp och behöver heller inte avfrostningscykel där antingen tilluften stänger en tid för att tina bort is i växlaren, eller så förvärms tilluften med kanalvärmare.

Ett tips är ju att titta på ett modernt aggregat med ECfläktar som drar betydligt mycket mindre ström än gamla ACfläktar. Och med roterande växlare så eliminerar man risker för fuktskador av kondensvatten om avloppet fryser uppe på kallvind tex.

Om kanaler isoleras korrekt med kondensisolering på av och uteluft så skall risken för kondens i kanaler vara liten.
 
Redigerat:
Exackt vad aggregatet kalls vet jag inte, men det är ingen roterande växlare. Jag kallar det FTX aggregat där X står för just att in och utluft möts i ett "filter" (växlare). I mitt 10-15 år gamla agg jag fick tag på sitter 2 växlare. (Agget är nytt och aldrig använt. Ska se om jag kan få tag i en frekvensare senare, så jag kan styra motorn).

Personen som sålde det till mig tippsade mig om att issolera med 5 cm tjockt lager issolering runt in och ut luftrör + ett lager plast runt issoleringen, detta för att slippa kondens på rörern i alla fall.

Men det kommer att bli kondens i aggregatet, och det måste ju bort på något sätt. Att gå upp och tömma på vinterna ur en hink känner jag inte för. Tror också det kan bli en del vatten vissa årstider/väderlekar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.