Hej,

Vi flyttar till hus snart(120m2 med källare, tegel, träbjälklag) och vad jag förstår så är en borrhammare ett måste.

Min far har en blå Bosch som fungerat väldigt bra! Tror han gav 1200 kr för den för en massa år sen, nu har de gått upp lite i pris men jag hittade denna : Bosch GBH 2-24 D Professional

vt-54172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.bosch-professional.com/se/sv/gbh-2-24-d-27288-ocs-p/

Kan detta vara rätt maskin? Eller har jag missat någon viktig "detalj" kanske?

Finns ju annars billigare alternativ ex MAKITA INKL. VÄSKA HR2610
 
Redigerat:
Läs den här tråden innan du köper en blå Bosch. Kanske inte helt relevant när det gäller borrmaskiner, men det säger något om inställningen till service hos den firman.

Jag hade valt Makitan, eller ännu hellre en tysktillverkad Metabo.
 
Borrhammare är inget prestations verkyg.jag skulle hellre lägga pengar på ett dyrt vattenpass skruvdragare med slag eller något som man använder mer än att borra några hål med.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Borrhammare är alltid bra att ha, jag har hunnit köra med flera olika maskiner med tiden.

Hilti är nummer 1 oavsett men lite överdrivet för en privatperson, men andra bra maskiner är metabo, hitachi om man inte tar den billigaste som har klen slirspärr, Bosch.

Makitan som du länkade till hade vi på gamla jobbet och den har vi spöat i många år med både borrning och blandning av betong, blandade 10 säckar på raken med expanderbetong utan vila. Den gick under namnet Messias!

Själv har jag privat denna maskin: http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/borrhammare/hitachi-dh28pcy-kombihammare
 
Jag köpte en Makita 2470T till farsan för drygt två år sedan, den har dock sökt och beviljats permanet uppehållstillstånd i mitt garage. En riktigt bra maskin, jag är supernöjd. Kan dock inte säga att den är bättre än andra hammare i samma prisklass, men makitamaskinerna på denna nivå motsvarar väl blå-boschstandard och just denna modell har överträffat mina förväntningar både vad gäller borrning bilning i betong. Notera att denna modell har snabbväxlning av chucken vilket är rätt praktiskt när man vill växla från SDS till "vanlig" chuck.

Detta är nog en motsvarande modell idag tror jag:

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/borrhammare/makita-hr2611ft-borrhammare
 
Mikael_L
snowjim skrev:
Hej,

Vi flyttar till hus snart(120m2 med källare, tegel, träbjälklag) och vad jag förstår så är en borrhammare ett måste.
Är det tegel och ingen betong så är det nästan frågan om det behövs någon borrhammare. En borrhammare slår ofta lite väl häftigt i tegel så att det spricker och har sig.
 
Jaha nu har farbror förnuftig vaknat till liv.


Man behöver ALLTID ett extra verktyg. "Källare" - där behövs en borrhammare. Träbjälklag, där kan man ju vilja borra jättestora hål och då är det bra med en stadig borrmaskin.
 
Mikael_L
Ja ett alternativ som säkert tillfredsställer dig är att man köper en redig borrhammare, upptäcker efter ett tag att den spräcker tegelstenarna lite väl mycket och köper därför sen en rätt hyfsad slagborrmaskin.
Se där, två vackra verktyg bredvid varandra i verktygshyllan. ;)


Men jag ska väl inte orda så mycket om'et, jag som har två storlekar på borrhammare + en slagborrmaskin (men där ska jag i ärlighetens namn säga att jag hade, då jag nyss skänkte bort hyllvärmaren). + En IKEA batteriborrhammare och spekulerar jag faktiskt i att köpa en ordentlig batteriborrhammare (troligtvis hitachi för att kunna fortsätta med samma batterisystem jag redan har) , då IKEAs inte på långa vägar uppfyllde mina förväntningar.


Sen borrar jag glatt i tegel med min bosch-hammare som slår med 1,7J, och jag kör alltså försiktigt och spräcker inte tokmånga tegelstenar, men tillräckligt ofta för att uppleva det lite problematiskt. :confused:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ska man verkligen använda borrhammare på tegel? Det måste vara som vissa säger här att de spricker lätt och de vill man inte råka ut för, massa extra jobb då. I detta fallet har huset kalksten så det är ju mer poröst vilket troligen också gör att det spricker ännu lättare? I källaren där man har betong är det dock ingen snack om saken, där är det borrhammare som gäller.

Jag har sen tidigare en 14.4v blå skruvdragare från Bosch som jag verkligen är imponerad av! Den har helt ersatt min vanliga nätdrvina borrmaskin. så visst är låtar det mer åt Bosch men egentligen finns det inget annat som säger att jag inte kan välja ex Makita. Hitachi är jag inte mycket för tycker de lägger för mycket fokus på att det ska se flashigt ut precis som Black&Decker(även om Hitatchi har klart bättre kvalité).

Men vad jag förstår på er så var inte 1600 kr för maskinen något imponerande pris så jag antar att jag väntar tills behovet dyker upp eller om det kommer ett riktigt bra pris. Tack för er input!
 
Källaren är väl uppmurad med betonghålsten? Har aldrig sett en källare murad i tegel. I betong är det borrhammare som gäller. Sedan ett par tips - se till att borrhammaren har SDS+ fäste. Inte SDS Max. SDS Max har man när man bilar bottenplattor. Du klarar normal bilning typ byta golvbrunn även med SDS+ men skall du driva skördetröskan är SDS Max bättre. Lättare att hitta borrar och chuckar för standardborr med SDS+ fäste. Men hittar du en MAX-maskin till bra pris så köp den. Du lär ändå inte borra i trä med en borrhammare.

Sedan se till att maskinen har rotationsstopp så du kan bila. Oerhört användbart. Och har maskinen 4 meter gummikabel i stället för 2 meter styv PVC-kabel är det ett klart plus.

Jag tror att 1200 kr är lite låg budget. Biltemas bättre modeller kostar runt 1200. Inget fel på Biltema men deras maskiner känns oftast som 20-30 år gamla konstruktioner från de större märkena. Men priset är ju lågt så skall du bara använda maskinen lite är kanske Biltema ett alternativ. Har själv en äldre rätt klumpig modell från Biltema och den funkar men är tung. Du kan ju också kolla in Tradera och Blocket för beg proffsmaskiner.

Sedan är det aldrig fel med två borrhammre. Jag har själv en stor tung sak från Biltema som är jättebra för bilning och röra bruk men i praktiken tar jag alltid fram min lilla 700 Watt B&D. Japp, B&D, det mest utskrattade märket på ByggaHus med milda makter vad den lilla maskinen är bra för 6-8 mm hål, dvs de vanligaste pluggdimensionerna.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.