Hej,

Vi har precis flyttat in i ett hus byggt -87, ett Myresjöhus. Men en fundering vi nu har är om vi kan ha för dålig spänning i våra eluttag.
Alla apparater och så fungerar och lampor likaså. Alla uttag fungerar men det är något vi märker när vi laddar telefonerna. I ett vanligt eluttag i till exempel vår gamla lägenhet så tog det ca 1 timme att ladda telefonen. Här i nya huset så tar det ca 5-8 timmar. testade laddaren nu hemma hos svärföräldrarna och samma sak där, det tar ca 1 timme. jättekonstigt eftersom allt fungerar felfritt. Hade två strömavbrott á 2-4 minuter i torsdags. Strömmen kom tillbaka utav sig själv efter den tiden så vi var inte tvungna att göra något om det har någon betydelse.
Är det någon som har en aning om vad problemet kan vara och om det ligger hos oss?
 
S
Skulle säga att det är omöjligt. Fungerar apparater som tv, dator, micro, tvättmaskin så kan det inte vara några stora avvikelser i nätet.

Att mäta upp spänningen i uttaget är väl det enda rimliga du kan göra.
 
Det är knappast problem med spänningsnivån, utan i så fall störningar av något slag.
Är det samma problem med alla uttag i huset?
Om det går att isolera till vissa uttag, kontrollera vad för andra elapparater, framför allt elektroniska sådana, som finns i närheten och plugga ur dessa, modem, TV, värmepump etc.
 
yes det är likadant i alla uttag som vi har testat. Och det är egentligen inga andra apparater i närheten förutom i köket. Annars har vi inget som så. Men ja det är väldigt konstigt kan tyckas. vet inte riktigt vad vi ska göra för det är sjukt störande
 
Kuriöst.
De flesta laddare är specade 110-240V, 50-60 Hz så att det skulle bero på spänningen verkar inte troligt, dessutom har jag provat ett par laddare med en vridtrafo och vissa fungerar ner till 15-20V, men de mår inte bra av det.
Beror det på elnätet så är det störningar av något slag, "smutsig ström".
Det jag också kan tänka mig att det skulle kunna bero på är att ni har sämre mobiltäckning i huset, mer effekt behövs till sändaren i telefonen och att den därför drar ner på laddströmmen för att inte överlasta något i telefonen eller laddaren.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S
Eller att han är ansluten till sitt Wifi hemma, och när wifi är igång kör telefonen backup när den laddas. Detta gör den inte om den laddas medans den bara är ansluten till mobilnätet.
 
Skulle också kunna tänkas.
 
hum, jag ska absolut tänka på det och testa stänga av wifi nästa gång vi laddar. Satte den i laddaren igår när vi skulle lägga oss och hade då 4% mobilen hann dö för det laddade så segt. och när den sen var avstängd så laddade den inte alls. fick gå iväg och sätta den i datorn istället. Däremot så hade vi ju wifi på då vi bodde i vår lägenhet också men då var det inga problem. Det fanns dock ett eluttag i gamla lägenheten som var likadant. så det lät jag bli att ladda i.

Jag tycker detta är mycket märkligt faktiskt. Men som sagt vi får ju testa stänga av wifi även om jag inte har några jätte höga förhoppningar på det heller.
 
S
Tycker det här låter helt stört, kan aldrig tänka mig att det skulle vara något fel på elnätet. Använder du samma 230-USB adapter på alla ställen du laddar? Laddar den så segt att den dör så spelar inte WIFI någon roll, tror isf. mer på trasig adapter eller glapp sladd
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vad har ni för laddare och övrig elektronik i era bostäder? Billigare elektronik har ofta kompabilitetsproblem med annan elektronik p.g.a. störningar. Fanns en tråd en här för ett tag sedan som jag har för mig handlade om något liknande.
 
Och se om du får samma uppträdande då?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det finns elmätare som man pluggar in i ett eluttag (som en mellanpropp), kostar ungefär 100 - 200 kronor. Den jag har visar både spänning och strömförbrukning. Vet man dem kan man utesluta ett gäng med felkällor...
 
osiris skrev:
Det finns elmätare som man pluggar in i ett eluttag (som en mellanpropp), kostar ungefär 100 - 200 kronor. Den jag har visar både spänning och strömförbrukning. Vet man dem kan man utesluta ett gäng med felkällor...
De är dock helt hopplösa att mäta effekt på switchade nätdelar som sitter i bland annat laddare.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Tror absolut att SueCia är inne på rätt väg. Den drar även mer om du är långt ifrån mobilmasten. Tycker dock inte att skulle spela så stor roll när den inte är i samtalsläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.