Hej! Har läst på forumet och funderat hur jag skall dela upp vårat altan bygge. Det kommer att bli ca220 kvadratmeter stort. Ena kortgaveln och ena långsidan på huset. Med räcken och trappor osv. Hinner inte göra allt i år , så hur skall jag dela upp det? Bygga hela stommen o vänta med trallen till nästa sommar eller bygga halva helt klar?
Stommen skall byggas med 195*45 + 145*45 och trallen blir 120*28.
Har fått ett tot. Pris på allt för ca 64000kr. Är det ok pris?
Hur gör jag??? Mats
 
Hej och välkommen till Byggahus.

220m2?
 
Förra året hjälpe jag en kompis med 110kvm - Det är sjukt stort runt 3/4 av huset. 220kvm låter helt absurt....
 
Hej! När vi byggde så planerade vi vard.rum med pardörrar på gaveln och en enkel dörr från långsida på vard.rumet. Så ,för att sy ihop det hela så blir det runt 220 kvm. Vill inte ha det för pluttit heller. Huset är 1 1/2 plan-217 kvm och garaget är på 200 kvm. Har gott om tomt kvar mot gränser. På gaveln skall det sedan byggas ett uterum. Mycket jobb, har jag inget emot. Det är helheten som knyter ihop säcken. Så min stora fråga är : hur delar jag upp det bäst?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har finns det ju potential till en ny favorittråd.

Har ni barn som ni måste ta hänsyn till om ni bara gör hela stommen och lite trall så ni kan gå ut å njuta i solen?
 
Hej igen! Vi har barn men de är stora nu så, det är bara att bygga utan avbrott för lekaktivitetet. Mina ritningar är otydliga. Skall försöka fixa bättre ritning över vår plan. Jag o tekniska dataprylar är inte min grej.
Tomten var avsedd för ett suttetäräng hus från början, men vi hade bestämt hustyp redan från början. Så vi har fyllt upp med jag vet inte hur mycket sten ,grus ,betong , jord osv för vårt livsprojekt. Så det betyder att det är packat med 0-90, makadam , betongskrot,grus , stenmjöl runt där altanen skall byggas.
Traditionella plintar är ju meningslöst . Kommer aldrig att röra på sig. Men någon form av plint måste jag ju fixa. Funderade om man skruvade ihop 100mm höga formar å lägger i en bit arm.matta , och sätta i justerbara stolpjärn. För att få allt ivåg, vilket är det är enklaste sättet? Eller ställer jag i 95*95 i stolpjärnen och sågar av jämna med bärlinorna och låter räckes stolpar fortsätta upp? Vågar jag fästa inre regel mot husplatan och vad fäster jag den med? Skråvspikar ni ihop regel o börlina? Eller använder ni beslag? Många frågor- det bara skramlar i huvudet. Får kanske bryta ner det å ta det när det kommer , men när man läser på forumet känns det som om ni vet allt tills sista skruv hur det ska va.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.