peternicklas
mattiasj78 skrev:
Hepp. Min uppgraderade 796:a har hittats avstängd i laddaren 2 ggr idag :(

Frågan är om det är något hårdvarufel som behöver åtgärdas, eller om det möjligen kan vara förorsakat av det faktum att vi har några meter av ändarna på gränstråden ihopvirad under laddaren?
(Anledningen är att vi har planerade arbeten i trädgården och vet att vi kommer behöva dra om slingan och vill då undvika att behöva skarva)
INGEN kabel på det viset. Ta istället och lägg den dubbel rakt ut på gräsmattan. Likt när man drar till en ö.
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
Läste dåligt senast. Peternicklas har helt rätt. Problemet är till 99% den extrakabeln du har. Klipp den!:)
 
Undrar om alla ni skulle kunna vara snälla och ladda upp era firmware filer ni fått från worx, och även skriver vilken den är till. Gärna om ni har gamla också! Kan vara väldigt bra att ha vid reverse-engineering.

http://queen.thewiegerts.com/upload/

Tack på förhand
 
Man kan lägga en kabel såhär men mjuka böjar såklart och ett par spik som håller den samman
 
  • slinga.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
peternicklas
Elkludde skrev:
Man kan lägga en kabel såhär men mjuka böjar såklart [bild] inga problem
Har själv 5 st avstickare för framtida förändring av slingan utlagda i gräsmattan. Jo dom är fotade till stöd för ett dåligt minne.
 
Vad kladdigt det blev i mitt förra inlägg vad gjorde jag för fel ?

Edit Nu kom jag på jag skulle kopierat slingan,och sparat den istället
 
Redigerat:
johank skrev:
Vad kan man göra i appen till 796:an? Värt 1000:- ?
Jag köpte WG796E för 7995:- när Jem & Fix hade kampanj, så man skulle kunna se det som att jag fick Wi-Fi "gratis" då jag betalade vad andra tar för WG791E. Ändå ångrar jag än så länge att jag inte tog en WG790E/WG791E istället. Appen är så dålig att den inte tillför något egentligt mervärde, och det finns också nackdelar med Wi-Fi:n i sig.

  1. Det drar batteri som annars hade kunnat användas för att klippa (förmodar jag). Wi-Fi:n är ju på 100% av tiden men man använder den möjligen 1% av tiden. Även om man slår av Wi-Fi så slår det på sig själv nästa gång man startar om den (se nedan).
  2. En stor del av tiden för att starta maskinen går, om man kan tro på vad displayen säger, åt till att ansluta till Wi-Fi-nätet. Med tanke på hur ofta man måste starta om maskinen för att den stängt av sig själv, så är det ganska enerverande med de 1-2 minuter extra man får stå och vänta innan man kan be den göra något.
 
peternicklas
mattiasj78 skrev:
Jag köpte WG796E för 7995:- när Jem & Fix hade kampanj, så man skulle kunna se det som att jag fick Wi-Fi "gratis" då jag betalade vad andra tar för WG791E. Ändå ångrar jag än så länge att jag inte tog en WG790E/WG791E istället. Appen är så dålig att den inte tillför något egentligt mervärde, och det finns också nackdelar med Wi-Fi:n i sig.

  1. Det drar batteri som annars hade kunnat användas för att klippa (förmodar jag). Wi-Fi:n är ju på 100% av tiden men man använder den möjligen 1% av tiden. Även om man slår av Wi-Fi så slår det på sig själv nästa gång man startar om den (se nedan).
  2. En stor del av tiden för att starta maskinen går, om man kan tro på vad displayen säger, åt till att ansluta till Wi-Fi-nätet. Med tanke på hur ofta man måste starta om maskinen för att den stängt av sig själv, så är det ganska enerverande med de 1-2 minuter extra man får stå och vänta innan man kan be den göra något.
Kommer snart en uppdatering till appen.
 
Elkludde skrev:
Den går mitt över kabeln
Okej, tack. Med andra kan man, i alla fall i teorin, anta att den klipper 9cm över linan då klippbredden är 18 cm. Då kan jag börja planera marken.
 
mattiasj78 skrev:
Jag köpte WG796E för 7995:- när Jem & Fix hade kampanj, så man skulle kunna se det som att jag fick Wi-Fi "gratis" då jag betalade vad andra tar för WG791E. Ändå ångrar jag än så länge att jag inte tog en WG790E/WG791E istället. Appen är så dålig att den inte tillför något egentligt mervärde, och det finns också nackdelar med Wi-Fi:n i sig.

  1. Det drar batteri som annars hade kunnat användas för att klippa (förmodar jag). Wi-Fi:n är ju på 100% av tiden men man använder den möjligen 1% av tiden. Även om man slår av Wi-Fi så slår det på sig själv nästa gång man startar om den (se nedan).
  2. En stor del av tiden för att starta maskinen går, om man kan tro på vad displayen säger, åt till att ansluta till Wi-Fi-nätet. Med tanke på hur ofta man måste starta om maskinen för att den stängt av sig själv, så är det ganska enerverande med de 1-2 minuter extra man får stå och vänta innan man kan be den göra något.
Jag tror att det är en gammal myt att wifi drar mycket kräm. Du kan nog vara lugn, dessutom tror jag att appen komer att förbättras och nya funktioner lär tillkomma
 
Exile82 skrev:
Okej, tack. Med andra kan man, i alla fall i teorin, anta att den klipper 9cm över linan då klippbredden är 18 cm. Då kan jag börja planera marken.
så blir det
 
Samir Abulkheir skrev:
Hej!
Har ett problem med min WG790E.

Den fungerar som den ska i de flesta aspekter. MEN, när den ska leta sig hem för laddning och går på en Ö, så går den runt runt i Ö:n tills den bara stannar och lägger av.
Det är en ganska komplicerad ö som inte är rund och kanske 30m i omkrets. Men den går likadant om den går på ön vid vinbärsbuskarna. Den går ca 5 varv och stannar sen och stänger av sig.
Linorna ut till ön ligger ihop i samma märlor.

Ser att några andra haft samma problem, men inga svar ännu. Har inte kollat med supporten. Ganska frustrerande när den i övrigt imponerar stort på min komplicerade tomt (med 420m begränsningskabel och 4 släppzoner)
SVAR: kan bekräfta efter kontakt med Hasse på supporten och en del svar här i forumet, att lösningen för att få Worxen att inte fastna runt runt i en ö var att lägga ett mellanrum om 1-1,5cm på tråden där ön börjar. Den har inte fastnat en gång sedan jag ändrade till ett litet mellanrum.
Har inte lagt det avståndet hela vägen ut till ön, utan bara de sista 10-20cm där ön börjar runt ex en buske.
Hopps det hjälper någon mer! :)
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Kan bara bekräfta att firmware och programvara är byggd med Keil Embedded WEB Server V2.00, 2012
www.keil.com - Embedded Development Tools.

Man ser det genom att manuellt försöka logga in på worxens ip-adress i ett webbfönster.

Allmänt...för att kolla aktuell version på sin worx...så syns ju aktuell version i en hel sekund(filma gärna uppstarten och backa filmen för att se aktuell version)....men hur sjutton vet man att man ska uppgradera. Senaste ver för en 796E är på webben 1.21....men på worx så står det typ 21.03.15 och andra obskyra siffror...inte helt logiskt Mao.

För studsmattor man vill kunna flytta och inte vill avgränsa runt för worx ...så gjorde jag en patch med gaffa tejp på ställningen nedtill. Sätt gaffa mellan aktuella ben på ca 20 cm höjd horisontellt. Då kommer worx att se det som ett hinder när den försöker klippa över ställningens lägsta partier som är närmast mark. Sen får man ju fördelen att worxen klipper under studsmattan utan problem. Har funkat i tre veckor utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Samir Abulkheir skrev:
SVAR: kan bekräfta efter kontakt med Hasse på supporten och en del svar här i forumet, att lösningen för att få Worxen att inte fastna runt runt i en ö var att lägga ett mellanrum om 1-1,5cm på tråden där ön börjar. Den har inte fastnat en gång sedan jag ändrade till ett litet mellanrum.
Har inte lagt det avståndet hela vägen ut till ön, utan bara de sista 10-20cm där ön börjar runt ex en buske.
Hopps det hjälper någon mer! :)
Går den hem som den ska ,följer tråden eller är instabil,tar ut västersvängarna i hörn
 
Angr77 skrev:
Allmänt...för att kolla aktuell version på sin worx...så syns ju aktuell version i en hel sekund(filma gärna uppstarten och backa filmen för att se aktuell version)....men hur sjutton vet man att man ska uppgradera. Senaste ver för en 796E är på webben 1.21....men på worx så står det typ 21.03.15 och andra obskyra siffror...inte helt logiskt Mao.

För studsmattor man vill kunna flytta och inte vill avgränsa runt för worx ...så gjorde jag en patch med gaffa tejp på ställningen nedtill. Sätt gaffa mellan aktuella ben på ca 20 cm höjd horisontellt. Då kommer worx att se det som ett hinder när den försöker klippa över ställningens lägsta partier som är närmast mark. Sen får man ju fördelen att worxen klipper under studsmattan utan problem. Har funkat i tre veckor utan problem.
21.03.15 är ju ett datum, skrivet med brittiskt format dvs. baklänges jämfört med det format vi använder i Sverige. Det talar visserliten inte om vilken version det är, men ger åtminstone en ledtråd om huruvida den kan vara nyare eller ej.

Ang. studsmattan, jag hade också problem med att gräsklipparen körde upp på rören och blev hängande, men jag upptäckte att om man flyttar runt den ganska ofta, kanske varannan dag eller så, så hinner den inte sjunka ner i gräsmattan och då studsar klipparen mot stålrören trots att de är låga. Om ungarna hoppar mycket får man flytta oftare. Fördelen är ju då även att man inte får några oklippta tussar runt benen på studsmattan.

Nu är detta visserligen en helt annan gräsklippare, det funkar på HQ Automower 310 men verkar inte funka på min kompis HQ AM 220 som är lite större. Men det kostar ju inget att testa. Visserligen kostar inte tejpen så mycket heller men det låter som det kan se lite hafsigt ut och dessutom får man ändå flytta runt studsmattan för att maskinen ska komma åt överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.