Hej!

Håller på att renovera och göra sällskapsrum av en del av min källare. Bifogade bilder på rör och kopplingar fanns under den gamla uppreglade väggen. Tillopp- och returrör för radiatorer i det vattenburna värmesystemet. Två kopplingar ska gå/gick till radiator i rummet och två kopplingar ska gå /gick till en radiator i ett annat rum. Ska gömma dessa i en ny uppreglad plåtregelvägg.

1. De är lite rostiga. Ska jag kapa rören och installera nya kopplingar? Eller ska jag fila dem?

2. Vad kallas kopplingarna på bilden?

20150610_202003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150610_202013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du dränerat och bytt dagvattenledningar nyligen? ser ut som du har/haft fuktgenomslag i hörn och golvvinkeln.
Åtgärda annars det innan ytskikt fixas i källaren.
Byt även det som är rostigt, brukar inte vara mycket kvar i gänggångarna när det rostat så.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack! Vet du vad kopplingarna heter?

Det är dränerat för ett halvår sen efter antagligen flera år av fukt- och vattenskador.
 
Det där är gängade blårör (stålrör) du ska ha "svarta delar" till det eller med andra ord stålrörsdelar som du linar. Det är T-rör och vinklar. Dim är svårt att se men det är utvändig diameter på stålrör du mäter för att se vilken dim. Finns 10,15,20,25... Osv. och större än 20 är de nog inte. Ska du renovera hela värmesystemet skulle jag köra koppar för synliga rör. Annars pex. Såg rätt rostiga ut :)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Noas skrev:
Det där är gängade blårör (stålrör) du ska ha "svarta delar" till det eller med andra ord stålrörsdelar som du linar. Det är T-rör och vinklar. Dim är svårt att se men det är utvändig diameter på stålrör du mäter för att se vilken dim. Finns 10,15,20,25... Osv. och större än 20 är de nog inte. Ska du renovera hela värmesystemet skulle jag köra koppar för synliga rör. Annars pex. Såg rätt rostiga ut :)
Jo, hyfsat rostiga! :)
Enligt Gelias gängguides-bricka så är det utvändiga måttet 21 mm på järnröret.

Har läst lite om super blue och unifix på nätet men kanske inte riktigt förstått hur man ska montera.

Tänkte kapa rören här, montera en klämringskoppling med superblue/unifix

nu hittade jag en sån här:
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/213xr15-unifix-stalrorskoppling-2.html

Funkar dem bra? Och funkar installationsbeskrivningen också, eller är det något jag ska tänka på?

Installation:
1. Kapa röret med röraravskärare eller fintandad handsåg.
2. Avgrada efter kapningen, både insidan och utsidan på röret.
3. Se till att röret är fria från rost och lös färg.
4. Skjuts in röret i kopplingen förbi gummipackningen.
5. Dra åt kopplingen till motstånd med fastnyckel eller skiftnyckel.
6. Provtryck och kontrollera, efterdras vid behov.
7. Kopplingen skall inte smörjas.
 
Absolut, superblue eller unifix fungerar prima, se till att du tar en koppling som superblue passar i bara. är det DN20 behöver du en klämringskoppling för klämring 28 sedan får du köra förminskning till 15 om du ska fortsätta dra dim 15 till någon radiator etc. För superblue bygger en del så en större koppling är ett måste. I övrigt ta bort all färg på rörbiten som sticks ner i superblue. Röret ska va fritt från färg och avlagringar. Grada invändigt är dock inget måste ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Är det något mer du undrar över så kan du köra ett PM. Är röris till yrket med några år på nacken.

Hjälper gärna till.

//Noas
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack!

Tänkte köra så här:

21 mm stålrör
|
Unifix 651, Rak koppling, klämring x utvändig gänga, 21,3xr15
|
minikulventil r15x15
|
Kopparrör 15
|
T-rör 15x15x15

T-röret ska koppas så här:
Lock r15 (sen kommer jag koppla radiator här) - vinkel r15x15 - Kopparrör 15 - T-rör 15x15x15 - kopparrör 15

och ungefär likadant på det andra röret.

Hoppas det gick att förstå! :)
 
frihopper skrev:
Tack!

Tänkte köra så här:

21 mm stålrör
|
Unifix 651, Rak koppling, klämring x utvändig gänga, 21,3xr15
|
minikulventil r15x15
|
Kopparrör 15
|
T-rör 15x15x15

T-röret ska koppas så här:
Lock r15 (sen kommer jag koppla radiator här) - vinkel r15x15 - Kopparrör 15 - T-rör 15x15x15 - kopparrör 15

och ungefär likadant på det andra röret.

Hoppas det gick att förstå! :)
Jag skulle kört samma, kapat rören så högt upp det går, unifix 21,3xr15 utvändig gänga. Då jag ej vet hur mycket du kan så gör jag en lite grundligare förklaring här: på med lin och locherpasta/unipack eller motsvarande på linet. glöm ej repa gängorna innan för annars glider linet lätt med gängorna istället för att ligga kvar. Du linar mot gängornas riktning. Lättast är att hålla den i vänster hand och Lina från dig. På med 2 ballofixer r15 inv gänga x 15klämring sedan koppar rören.

använd vinkeln direkt på t-röret, kör r15-15kläm-r15 inv gäng sedan vinkel med r15 utv gängx15klämring. Sedan propp i tröret. Går även åt andra hållet dvs r15x15xr15 utb gäng, vinkel r15 inv gängx15kläm om man föredrar lock vilket är enkelt att använda. Kommer inte ihåg hur bilden ser ut som du la upp så får kanske redigera detta sedan.

Redigering:
Ska du ha en ny radiator vilket jag antar:

Radiatorn sitter ju nära där rören kommer ner då hade jag gått rakt in i radiatorn och sidokopplat den.

Rekommenderat är att termostaten sitter minst 20 cm från vägg (om den blir centrerad då)
Minimi höjd på underkant radiator är 20cm öfg (om möjligt vilket du ser ut att ha ;))
Minimihöjd mellan radiatorns ovansida till fönsterkarm är 10cm.
Rör ska gå minst 10cm över golv för att man ska kunna städa, damma av socklarna mm.
Om man nu gillar regler :p
 
Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Krilleman
Tänkvärt här är ju att unifixen bygger mycket mer och är "fulare" än en vanlig 22mm klämringskoppling som krävs för DN15 stålrör med super blue/vatettes röda "stål"!

Personligen skulle jag monterat en rak eller vinkel 22mm Vatette krom med en röd stålhylsa RSK 1945346. Den lösningen är inte bara snyggare utan även billigare!

Förminska med 22x15 eller 22x12 beroende på radiatorns storlek och fortsatt med antingen elförzinkade stålrör eller förkromade kopparrör till radiatorn!

(y)

Och håll gärna diskussionen i forumet så andra kan ta del av ev tips & trix!
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack Noas för den grundliga genomgången - det behövs! :)
Tack krilleman för tipset, jag kanske provar det eftersom Hornbach har Vatette och Unifix hittar jag bara på näthandlare och otålig som jag är orkar jag inte vänta några dagar...Att det blir snyggare gör just mig ingenting här eftersom jag ska bygga in allt i en vägg, endast några kopparrör som kommer synas från vinkeln som ska dras ut till radiator. Så egentligen är det endast stabiliteten i konstruktionen som är viktigast.

Noas: Varför kapa så högt upp som möjligt - är det för att bli av med så mycket av stålröret som möjligt eftersom ett sådant rör inte är önskvärt nuförtiden?
 
krilleman_215 skrev:
Tänkvärt här är ju att unifixen bygger mycket mer och är "fulare" än en vanlig 22mm klämringskoppling som krävs för DN15 stålrör med super blue/vatettes röda "stål"!

Personligen skulle jag monterat en rak eller vinkel 22mm Vatette krom med en röd stålhylsa RSK 1945346. Den lösningen är inte bara snyggare utan även billigare!

Förminska med 22x15 eller 22x12 beroende på radiatorns storlek och fortsatt med antingen elförzinkade stålrör eller förkromade kopparrör till radiatorn!

(y)

Och håll gärna diskussionen i forumet så andra kan ta del av ev tips & trix!
Dock var väll röret 3/4tum så krävs en 28 koppling till det och sedan förminskning till 15 om man vill göra så.
 
frihopper skrev:
Tack Noas för den grundliga genomgången - det behövs! :)
Tack krilleman för tipset, jag kanske provar det eftersom Hornbach har Vatette och Unifix hittar jag bara på näthandlare och otålig som jag är orkar jag inte vänta några dagar...Att det blir snyggare gör just mig ingenting här eftersom jag ska bygga in allt i en vägg, endast några kopparrör som kommer synas från vinkeln som ska dras ut till radiator. Så egentligen är det endast stabiliteten i konstruktionen som är viktigast.

Noas: Varför kapa så högt upp som möjligt - är det för att bli av med så mycket av stålröret som möjligt eftersom ett sådant rör inte är önskvärt nuförtiden?
Kopplingen syns minst då. Man kollar sällan uppe vid taket. Ett bra inlägg va ju att köra elförzinkat då slipper du risken med galvaniska strömmar som orsakar rost.
 
Kopplingen ska in i ny plåtregelvägg, ska sätta en inspektionslucka vid kopplingarna. Så det spelar ingen roll för utseendet. Då behöver jag inte kapa så mycket då?
 
Redigerat:
Varför utgår du inte från befintliga rördelar? Bara att skruva i lämpliga klämringskopplingar där i T-rör eller vinklar beroende på hur du drar vidare.

De aducerade rördelarna och stålrören du har där har en hållfasthet och livslängd du aldrig matchar med någon stålrörskoppling, jag ser dem som kompromisser, nödlösningar.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.