Jag har en cirkel ca 2m med detta på min gräsmatta. Hur får man bort det här eller ska man skita i detta? 2015-06-12 13.01.51.jpg
 
Klöver? Stroller plus T kombi
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Klöver är väl trevligt i gräsmattan? Om det växer i en cirkel kan det i och för sig vara en häxring. De är i så fall svåra att bli av med. Ta en bild på hela cirkeln plus lite mer av gräsmattan så kanske det syns.
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Ska försöka ta en större bild men tyvärr klippte jag gräsmattan idag så det syns inte så mycket när det är nyklippt. Men är det nåt man ska ta bort eller inte?
 
Det finns olika meningar om klöver. Jag själv tycker det hör hemma i en gräsmatta. Den gör absolut ingen skada, tvärtom. Det finns de som vill bli av med klövern, t ex för att barnen ska kunna springa barfota i gräsmattan utan att behöva trampa på en humla, och då hjälper Stroller Plus T Kombi som sagts ovan. (Sedan kan man diskutera när det är lämpligt med bekämpningsmedel och när det inte är det, men det är en annan fråga.)

Om det nu är en häxring så är det alltså svamp av någon sort som bor i gräsmattan. Det kan vara en ätlig sort som vårmusseron. Dem kan man plocka och äta. ("If you can't beat them - eat them.") Under alla omständigheter är häxringar svårt att bli av med - man får i princip gräva bort jorden i ringen. Bäst är att inte reta sig på det. Ringen flyttar sig från år till år och gräsmattan överlever. Det blir kanske värre om häxringen växer in i någon värdefull buske, men som sagt, livet är egentligen för kort för att man ska ägna tid åt att försöka bekämpa häxringar.

Typiska häxringar brukar ha mörkt, kraftigt växande gräs i utkanten och dött gräs innanför. Man brukar se dem även om gräset är klippt.
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Noseone skrev:
Klöver? Stroller plus T kombi
IMHO en sjukt överprissatt produkt som dessutom är rätt tveksam rent miljömässigt. Gödseldelen går utmärkt att ersätta med NPK-gödsel, typ Yara Mila 21-4-7 eller motsvarande (den "långtidsverkande" ingrediensen i stroller, ureabaserat kväve, aktiveras i princip inte i så kalla jordmåner vi har i sverige utan rinner rakt ut i sjöarna).

Mossbekämpningen blir mycket bättre om den är vattenlöst snarare än i granulat, (som i kombi +) -en 25kg säck järnsulfat räcker typ en livstid och kostar några hundralappar och lite googling på hur man blandar och vattnar ut korrekt. Ferrogent från granngården är ett alternativ...

När det sedan gäller den ogräsbekämpande delen av stroller kombi så innehåller den MCPA som är ett bekämpningsmedel som skall tas upp av bladen, vilket funkar rätt dåligt om det är i granulatform och förutsättningarna inte är absolut perfekta... Bättre för miljön och effekten att köpa spraybart MCPA (som tyvärr inte säljs i Sverige... men som finns att köpa i preparat från t ex eBay Storbritannien).

En bråkdel av priset och många gånger effekten mot stölder kombi...
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Överprissättningen har ju den fördelen att ingen köper produkten utan att vara ordentligt motiverad.

I övrigt har du förstås rätt. Jag har nyligen provat att lösa stroller kombi i vatten och spraya. Jag får återkomma längre fram och berätta om effekten. Eftersom det ingår en hel del annat i produkten är det svårt att säga om de kortsiktiga effekterna beror på MCPA eller på järnsulfatet...
 
  • Gilla
Exxi och 1 till
  • Laddar…
2015-06-13 09.14.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här kommer en bild.
 
Det är ingen häxring, det är bara en samling med klöver. Klöver är ju en fin liten blomma och har du barn så kan de ju alltid roa sig med att leta efter fyrklöver. De betyder tur. :)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Jag fick av misstag salt på en del av gräsmattan och jag noterade då att klöver trivdes alldeles utmärkt där till skillnad fråga. gräset. Det bästa är nog att försöka få fart på gräset med t.ex. algomin, så det tar över.
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Ska bli spännande att följa
 
hevi skrev:
Bättre för miljön och effekten att köpa spraybart MCPA (som tyvärr inte säljs i Sverige... men som finns att köpa i preparat från t ex eBay Storbritannien).

En bråkdel av priset och många gånger effekten mot stölder kombi...
Jag har inte lyckats lägga ner de större flaskorna koncentrat i min varukorg från UK, utan bara de små handflaskorna. Har du koll på någon butik som levererar dessa till Sverige, eller kan det vara någon tullblockering?
 
Du kommer inte att kunna köpa spraybara proffsprepparat till Sverige då dessa bara skickas till UK adresser pga nationella lagar kontra EU. Dessa preparat är ju extremt koncentrerade och svåra att dosera korrekt om man inte har typ 20 hektar gräsmatta och en 400l spraydunk... Dock finns preparat i koncentrationer som passar trädgårdsentusiasten.

T ex Scott's Verdone Extra är ett preparat som har likvärdigt innehåll som de "bredaste" proffsprepparaten, men som är spätt till en nivå som passar en normalstor villaträdgård -går att köpa från eBay till Sverige utan problem. 1 liter till 670kvm går på några hundralappar :)
 
Redigerat:
hevi skrev:
Du kommer inte att kunna köpa spraybara proffsprepparat till Sverige då dessa bara skickas till UK adresser pga nationella lagar kontra EU. Dessa preparat är ju extremt koncentrerade och svåra att dosera korrekt om man inte har typ 20 hektar gräsmatta och en 400l spraydunk... Dock finns preparat i koncentrationer som passar trädgårdsentusiasten.

T ex Scott's Verdone Extra är ett preparat som har likvärdigt innehåll som de "bredaste" proffsprepparaten, men som är spätt till en nivå som passar en normalstor villaträdgård -går att köpa från eBay till Sverige utan problem. 1 liter till 670kvm går på några hundralappar :)
Det är just de jag talar om, inte roundup up för åkrar. Tex verdone extra på flerlitersdunk. Inte hittat någon på eBay.uk som skickar det. Får felmeddelande om jag försöker lägga i korgen.

Posta gärna en länk till en produkt som skeppas hit, så skulle jag vara tacksam ..
 
Verdone Extra på flerlitersdunk? Finns det ens?!? Tror du snällt får köpa en massa 1l flaskor om du har en jättegräsmatta Om det inte funkar för dig så får du nog försöka hitta en bulvan i UK som kan studsa en dunk koncentrerat bekämpningsmedel till dig.

Så länge du håller dig till konsumentförpackningarna så är det lugnt -jag har beställt från flera olika utan några problem (t ex steward & gibson ltd)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.