Har hittat en del trådar i ämnet men då rör det sig mest om teorier - jag skulle vilja vet vad ni FAKTISKT fick för värdeökning av nytt kök och altan.

Vi bor i en villa byggd -79 där köket är original men med luckor bytta på 90-talet (allmogestil). Altan finns väl ingen i ordets rätta bemärkelse men en uteplats under tak med lösa trallplattor och utanför den en plats med mossiga stenplattor.

Vi ska bygga nytt kök och bygga trädäck som löper över både befintliga trallen och plattorna, och är i diskussion med banken om ev värdeökning. Banken är positiv men jag vill gärna veta vsd ni andra har för erfarenheter. Har ju läst allt från 3-4% till 30-40%....
 
Detta beror ju helt på vart huset ligger och vad det är för kök man gör. En uteplats ökar ju värdet med minst lika mycket som den kostat att bygga, beroende på om man gör det själv eller inte. Huruvida ett kök ökar värdet eller ej beror på läge och typ av kök.

Som exempel finns det bostadsrätter i Malmö där ett renoverat kök i IKEA-standard med laminatskiva snarare sänker värdet än ökar det, då folk generellt vill ha högre standard och har svårare för att riva ut något som är vidgjort. På en normal marknad kan man väl säga att ett renoverat kök ökar värdet ungefär med vad köket har kostat att göra vid, men absolut inte mer.

Var ligger ert hus och vad anses vara nuvarande marknadsvärde?
 
Altanen bygger vi själva så kostnade blir ju virket.

Huset ligger i en liten stad 10 min utanför en mellanstor stad, ett område som börjat öka i popularitet men inget lavinartat ännu. IKEA-kök är väl standard kan man säga. Köket kommer bli vitt och rätt modernt med köksö och inbyggda vitvaror. Kommer gå loss på 60-70000. Huset är köpt för 1,750'...
 
Räkna då med att värdeökningen blir densamma som kök och vitvaror kostat i inköp, detsamma med altanen alt. något mer.
 
Det är en fråga som är omöjligt att ge ett svar på med faktiska värden. Allt är teorier då det är helt omöjligt att sälja med orginal kök och nyrenoverat kök på exakt samma marknad.

Vi har precis köpt hus i norra Stockholm och följt marknaden där väl. Vi kan tydligt se att marknadens värdering (försäljningspris) blir avsevärt mycket högre på hus med relativt nya (max 5 år) kök, badrum och övriga ytskikt. Så länge det är neutralt utfört. Poängen jag försöker få fram är att vår tolkning är att det är viktigt att det nya kökets skick backas upp av helheten i huset för att värdet skall öka markant.

Nu kanske jag har blivit fartblind av bostadsmarknaden i Stockholm som är helt galen. Men om vi pratar om ett försäljningspris + 70k eller inte så spelar nog turen in mer. Alltså kommer det minst två "penningstarka" som vill ha huset så sticker priset. Samtidigt får man anta att köpare följer omgivande försäljning. Så om det är lite ruljans på marknaden runt ert hus så kanske det kan ge en fingervisning.
 
Alltså jag vill inte veta exakt vad ci kommer tjäna på det, jag vill veta vad andra tjänat på att göra samma - mellan tummen och pekfingret :)

De flesta hus som säljs i den här lilla staden/orten säljs i ursprungsskick vsd gäller ytskikt söt renoverat på 80-90-talet av 40- och 50-talister. De som köper är unga småbarnsfamiljer som vi. Så skulle vi sälja vårt hus samtidigt som grannen skulle säkert skicket vara likadant vad gäller de grova parametrarna men med deras hus "i behov av renovering" av invändiga ytskikt och vårt redan moderniserat. Vi renoverar samtliga ytskikt i huset förutom badrummet som förvisso är blått/beige men klinker/kakel med stor kommod som är 10 år gammalt.
 
Även om prisskillnaden mellan ditt och grannens hus bara var materialkostnaden (kök, altan, ytskikt) för dina renoveringar hade jag nog hellre köpt grannens. Då kan jag köpa material själv, renovera och få det precis som jag vill ha huset till samma kostnad som ditt.
 
  • Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
Finns områden där husen kostar 300'-400'. Där har du inte samma värdeökning som nedlagda pengar för vare sig altan eller kök. Sen finns det områden där priserna stiger med 200% av nedlagt kapital...
Prata med en mäklare som kan området så kommer du få bättre svar :)
 
  • Gilla
Conorcccc och 4 till
  • Laddar…
luscious skrev:
Alltså jag vill inte veta exakt vad ci kommer tjäna på det, jag vill veta vad andra tjänat på att göra samma - mellan tummen och pekfingret :)
Sjöström skrev det bra här ovan, men du måste tänka på att det faktiskt aldrig går att veta vad det är värt, inte ens i efterhand. Det är så klart för att du inte kan sälja ett hus två gånger i olika skick och samtidigt. Men det finns statistik och erfarenhet hos mäklarna om vad renoveringar gör för priset på jämförbara objekt. Utgående från dina uppgifter låter inköpsvärde rimligt, kanske lite till på altan om du snickrar (bra) själv.

Vi bor i ganska populär småort, bra läge, och vår mäklare värderade upp hela renoveringsbeloppet plus lite till när vi gjorde kök, badrum, ytskikt i medelplus-klass.
 
luscious skrev:
Alltså jag vill inte veta exakt vad ci kommer tjäna på det, jag vill veta vad andra tjänat på att göra samma - mellan tummen och pekfingret :)
När jag skulle sälja mitt förra hus och hade dit mäklare så passade jag på att fråga dom just vad deras erfarenhet var ifall folk får tillbaka pengarna om dom renoverat kök eller badrum.
Samtliga sa nej, det får man inte.

En la dock till att om renoveringen är välgjord och man råkat pricka in senaste modet så kan man kanske tjäna någon krona. Så om man ska gå efter det så ska man kanske räka med att värdeökningen är 80-90% av renoveringskostnaden. (Och antagligen avklingar med åren).

Dvs ni får det lite finare och får betala för det.
 
Det beror ju på hur man renoverar, bästa i mina ögon är att bygga ett kök i samma anda som huset. Gör man det blir det tidlöst medan en modern stil kan fungera idag men vara hopplöst ute om 3-4 år.
 
MrPlow
Det finns ju köpare som vill göra allt själva. Sen så finns det ju de som värdesätter att någon annan gjort jobbet innan man flyttar in själv. Kanske är merparten av medlemmarna här på BH av den första sorten.

När vi köpte hus så värdesatte vi att det inte förelåg något akut renoveringsbehov, men hade iofs stört oss på om köket var fulrenoverat...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Precis, allt hänger ju på om köparen vill ha ett färdigrenoverat hus eller köpa ett så billigt som möjligt. Sen har man valt det billigaste materialen hade jag ryggat...

Allt beror på vad husen i din omgivning säljs för, själv har mitt 15 år gamla hus ökat med 100.000kr/år de 6 åren jag ägt det pga. av marknaden i 08 är som den är. Och jag bor i skogen.
 
Att man aldrig skulle tjäna en krona känns fel svarat av en mäklare.

Om ett hus är i riktigt bra skick renoverat, ytskikt mm men kök/badrum är gammalt och slitet så tror jag värdet av renoveringen vida överstiger kostnaden eftersom huset som helhet blir totalt sett blir riktigt bra skick.

Hur man vrider och vänder på det, många vill inte renovera och fixa med ett kök/badrum direkt. Eller... ser det hela som risk att badrummet gömmer ev fuktskada...
 
Det är inte säkert att en renovering medför en värdeökning alls.

En renovering kan hjälpa till att öka värdet, men det beror på så många andra faktorer; läget, marknaden, räntan, när på året man säljer, hur väl renoveringen är utförd, kvaliteten i arbetet osv.

Jag gjorde en renovering i en lägenhet i Västerås; ytskikt och kök och föreningen gjorde en stamrenovering. Jag köpte för 230' och efter några år sålde jag för 500'. Men priserna följde med marknaden. Utan renoveringen kanske jag kunde ha sålt för samma pris ändå.

Nästa lägenhet gjorde jag nästan ingenting med; jag målade om och bytte köksfläkt. Efter två år sålde jag och gjorde 200' i vinst, också det i Västerås.

När det gäller hus tror jag mer på att "tråkiga" renoveringar; tak, fasad, fönster, dränering osv ökar värdet mer på ett hus än kök, bad och ytskikt, eftersom det är så personligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.