johank skrev:
Har problem att få kontakt med klipparen utanför hemmanätet, har följt beskrivningarna i tråden i den mån jag kunnat applicera på min router etc men får det inte att fungera. Testade att skriva in klipparens IP i adressfältet (samma som på appen) på min dator och kom in igår, idag gick det inte. Externt fungerar det inte alls. Har tidigare lyckats koppla upp min nas på liknande sätt och det fungerar, dock hittar jag ingen port forward i min router till denna. (Dock skriver jag in en port för att nå den externt, den har även en annan intern port) Har stadsnätet och funderar på om det är något i teleadaptern som måste fixas. Något är lurt med uppsättningen.
Jag hade problem att nå den då jag var uppkopplad via wifi av ngn anledning. Stängde av wifi på telefonen och knappade in ip, port etc och kom åt den. Vilken router har du? Kommer du åt själva routern extern eller endast klipparen du inte når?
 
Redigerat:
Damme skrev:
Worx WG791-E

Steg 1 i Reverse-Engineeering är ju alltid att identifiera hårdvaran.
Finns två överkluttade saker, förmodligen serieport / ISP / JTAG-port eller något åt det hållet. Jag tänker väl ge mig på att kolla i firmwaren först och se om man kan gå in i något debugläge, ansluta serieport till usb:n eller något åt det hållet.

Processorn (cpu / mcu) är en ARM Cortex-M3 NXP LPC 1768FBD100

[länk]

Om det är fler som är på att pilla lite så kanske vi skall starta en egen tråd, men änsålänge är det kanske bara jag!

Den var inte så bökig att öppna, det var mest det att man måste lossa kniv-talricken och plastkåpan på undersidan för att lyfta upp hela motor-paketet.
Jag lyckades inte komma på något vis att lossa inställningshjulet för höjden, för det är det jag tror är meningen att man skall göra!

Happy hacking!
Coolt... Är också intresserad av att få till en egen firmware... Har själv en wg791 men har inte öppnat den. Måste man bryta några plomberingar ? Du får gärna posta lite bilder.
 
Damme skrev:
Worx WG791-E

Steg 1 i Reverse-Engineeering är ju alltid att identifiera hårdvaran.
Finns två överkluttade saker, förmodligen serieport / ISP / JTAG-port eller något åt det hållet. Jag tänker väl ge mig på att kolla i firmwaren först och se om man kan gå in i något debugläge, ansluta serieport till usb:n eller något åt det hållet.

Processorn (cpu / mcu) är en ARM Cortex-M3 NXP LPC 1768FBD100

[länk]

Om det är fler som är på att pilla lite så kanske vi skall starta en egen tråd, men änsålänge är det kanske bara jag!

Den var inte så bökig att öppna, det var mest det att man måste lossa kniv-talricken och plastkåpan på undersidan för att lyfta upp hela motor-paketet.
Jag lyckades inte komma på något vis att lossa inställningshjulet för höjden, för det är det jag tror är meningen att man skall göra!

Happy hacking!
Tämligen säker på att mjukvaran bygger på Keil utvecklings kit: http://www.keil.com/arm/mdk.asp

Det finns en fri MDK-Lite version att ladda ner som man kan lattja med om intresset/tid finnes.

Hack away!
 
  • Gilla
Angr77
  • Laddar…
Kanske den dummaste frågan hittills. Hur får man klipparen att klippa enligt schemat?

Har ställt in att den skulle klippa idag 7:30 - 12:30, men den startade aldrig. Igår skickade jag hem den till laddstationen. Strax före 7:30, idag, pingade jag den för att se att den var igång.
 
har en Jensen router men en teleadapter innan från stadsnätstjänsten. testade nu med en open port testare om jag kunde komma åt min ip och öppna port från jobbet och den var inte öppen. testade samma med min öppna port för NAS disken och den fungerade. det jag inte förstår är att jag inte gör någon port forward mot NAS-disken på min router så det måste ske någon annanstans, förmodar att det är i teleadaptern och då att det inte behövs i routern? har ställt frågan till internetsupporten nu också. Det jag tyckte var konstigt igår var att jag inte kunde nå klipparen från min browser när jag är uppkopplad på samma nät genom att ange dess interna IP utan port. det fungerade innan vill jag minnas.
 
det jag inte kan ställa in i routern "jensen" är destination, som var angivet i beskrivningen btw. men det kanske blir ett senare problem när jag väl är inne.
 
peternicklas skrev:
Om din installation är gjord enligt manualen så har du nog fått tag på ett dåligt ex. Verkar som sensorerna inte riktigt fungerar som de ska.
Du har nog inga fel på sensorerna men troligtvis behöver du byta nätdelen till slingan, det är ett känt fel och supporten skickar en ny du får byta själv. Ingen lödning krävs så det går på 10min. Jag va beredd att skrota min efter alla problem med att följa slingan, bytte nätdel å nu funkar den kanon!
 
johank skrev:
det jag inte kan ställa in i routern "jensen" är destination, som var angivet i beskrivningen btw. men det kanske blir ett senare problem när jag väl är inne.
Har du möjligtvis modellbeteckning också? Tänkte försöka hitta manualen för din router.
 
pilot skrev:
Har efter en månad snart med felfri (791) funktion råkat ut för följande: "Rotor disc blocked". Pratade med supporten, den måste skickas in... Nu lovade firman där jag köpte den att de skulle ordna en ny men tråkigt ändå. Är det någon annan som råkat ut för detta? Maskinen stannar direkt då den går ut från laddaren och knivtallriken inte kan starta. Allt löper lätt o fint och om jag tvångsstartar den o samtidigt petar till tallriken med en pinne så hoppar den igång, som om det vore en gammaldags borstmotor med slitna kol.
Skulle det inte komma en uppdatering efter 0.92 även till 791an?
mvh
Jag har en 797E och har också upplevt problemet med rotordisc blocked. Har hänt kanske 3-4 gånger på en månad och nästan alltid vid samma plats på gräsmattan. Har bara varit att starta den igen så har den fungerat. Har trott att den klippt lite högre gräs eller kört in i något. Men då kanske detta är ett "fel" som behöver fixas?
 
MWave skrev:
Coolt... Är också intresserad av att få till en egen firmware... Har själv en wg791 men har inte öppnat den. Måste man bryta några plomberingar ? Du får gärna posta lite bilder.
Funderar på var som är bäst att fortsätta hacking worx någonstans, förmodligen bäst att lämna bygga hus och hitta något bra engelsk forum.. Har någon några tips?
 
När Landroid M följer begränsningskabeln för kantklippa, klipper den även lite utanför kabeln ( i så fall, hur mycket?) eller klipper den bara gräset som är inom begränsningsområdet.
 
Exile82 skrev:
När Landroid M följer begränsningskabeln för kantklippa, klipper den även lite utanför kabeln ( i så fall, hur mycket?) eller klipper den bara gräset som är inom begränsningsområdet.
Den går mitt över kabeln
 
grogg skrev:
Nu är min 796E uppgraderad till ver. 12.1. Hoppas det löser problemen med avstängningar ...
Hepp. Min uppgraderade 796:a har hittats avstängd i laddaren 2 ggr idag :(

Frågan är om det är något hårdvarufel som behöver åtgärdas, eller om det möjligen kan vara förorsakat av det faktum att vi har några meter av ändarna på gränstråden ihopvirad under laddaren?
(Anledningen är att vi har planerade arbeten i trädgården och vet att vi kommer behöva dra om slingan och vill då undvika att behöva skarva)
 
mattiasj78 skrev:
Hepp. Min uppgraderade 796:a har hittats avstängd i laddaren 2 ggr idag :(

Frågan är om det är något hårdvarufel som behöver åtgärdas, eller om det möjligen kan vara förorsakat av det faktum att vi har några meter av ändarna på gränstråden ihopvirad under laddaren?
(Anledningen är att vi har planerade arbeten i trädgården och vet att vi kommer behöva dra om slingan och vill då undvika att behöva skarva)
Även min har stängt av sig två gånger sedan uppdateringen. Väldigt konstigt så verkar det bero på att den går lite längre över slingan nu vilket skapade problem för mig på två ställen. Ändrade svängarna på slingan och efter det funkade det kanon. Sätt klipparen på hemläge direkt efter hemstationen och observera om något ställe på slingan ställer till det lite för klipparen. Så gjorde jag, och justerade på 2 ställen till mjukare svängar och sedan funkade allt! :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.