Ni trycker alltså in ris under fasaden eller mellan stenarna i grunden?

Undrar varför de inte gillar enris? Tror ni de sticker sina små mustår på barren? ::) och har torgskräck ::)
 
Kom på en grej.. Kan man inte bara plantera ett gäng enar omkring huset? Då finns de ju alltid där och så slipper man besväret med att hitta enar att sno ris från, hos mig växter det inga så vitt jag vet
 
;D ;D Mr. Elliott ..Nu gjorde du så att jag plötsligt fick medkänsla med mössen...INTE bra!

Tror inte det är nån lösning att ha enbuskar runt huset, de är ju inte taggiga längs ner ändå?
O dessutom skulle det se lustigt ut på den tomten vi har i varje fall..
Men odling så man har att ta riset av är väl smart. Det lär ju gå åt, om huset ska smyckas!
 
;D Inte min mening.. Hur skulle man placera riset egentligen?
 
Antar runt om hela grunden, längs marken, det ska inte ha nån chans att krypa in.
Utan vill snabbt vända hemåt o bli av med alla stickor..

;)
 
Vi har haft möss i vaskskåpet minsann. En höst slutade jag räkna efter 36 infångade.

Fy så äckliga dom är!

En gång lyckades en mus kräla sig ur fällan och dog en bit ner i vaskskåpet där den jäste och fastnade som en liten boll. När vi försökte dra upp den med en spetsig tång så lossnade hela ytterskinnet på svansen och skalades av som ett käckt litet rör varvid min fru kräktes och jag själv kände mig illa till mods då det även luktade tämligen ofräscht från herr mus.

En annan gång hörde jag hur musen fastnade i fällan på morgonen, men jag ville inte plocka ut den direkt utan väntade tills på kvällen efter jobbet. Lite knäckt jag blev då jag hörde hur den fortfarande levde och satt fast i fällan. Tyckte faktiskt synd om musen :'( . Och inte var det kul att med en tång och en spegel försöka knipsa tag runt fällan och dra ut den sprattlande musen (utan att tappa den inne i huset) samt avsluta dess pina med en gigantisk jättesten som kastades med sådant övervåld att fällan gick i tusen bitar och delar av död mus fanns överallt. BLÄ!!!!

...men nu har vi tätat nått helt otroligt samt vidtagit vissa andra åtgärder. Har inte sett eller ens hört en mus på tre år!
 
:-X Usch....det där var en vidrig story!
Vad tätade Ni med?
 
MatildaSofia skrev:
:-X Usch....det där var en vidrig story!
Vad tätade Ni med?
Först tryckte jag i vild panik ner en tvättsvamp som jag tvättat sommarhjulen på bilen med. Den var kolsvart och garanterat onyttig för en mus. Då jag sansat mig drog jag i en hel patron av någon sorts allfog som jag hittade i garaget. Då vi någon månad senare bytte kök passade jag på att täta med fiberväv samt 1½ cm spackel och det hela blev riktigt snyggt faktiskt.

Det viktiga är nog att få det lukttätt eftersom det är det som lockar. Finns det inget som luktar fest och partaj för musen, så drar han vidare till bättre jaktmarker.

Även en musfälla med korv eller ost lockar ju till sig möss och finns det många möss, så har man ingen chans att bli av med dom på det sättet. Dom äter ju dessutom sina polare utan att tveka.

Efter att ha hittat mängder med skal från solrosfrö i isoleringen under ett golv, så matar vi inte heller fåglarna på vintern annat än med talgbollar.

Och gift är inte heller bra egentligen, eftersom det även dödar ex vis en uggla och därmed kan öka musplågan istället för att minska den.

Täppa till är nog bästa sättet för det är mat och annat smaskens dom letar efter, inget annat.
 
OLHA skrev:
Och en annan sak, Ni kan aldrig, någonsin, täta ett hus så att en mus inte kommer in. Glöm det. Jag tror det är 3-4 mm (skallbasen) som är begränsningen för en mus...
3-4 mm !! :surprised:
Är dom så små ?
 
ute-katter tar oxå möss... det enklaste och effektivaste sättet att minska muspopultionen.. oooohh.. jag vet, ORMAR äter möss, skaffa en stor jävla boaorm å ha den lös i huset.. ;D
 
Visst, katter tar möss, men sen släpar de in dem i huset. Och så händer det att den stackars musen lyckas smita och gömma sig någonstans.
Och katten låtsas inte om den, för det är så genant.

Vi har hittat heldöda, halvdöda och även levande möss inne av den anledningen, även om de flesta stryker med och bara lämnar blodfläckar på köksgolvet.

/EB
 
3-4 mm !!
Är dom så små ?
Japp! Dom tar sig igenom i princip allt.

oooohh.. jag vet, ORMAR äter möss, skaffa en stor jävla boaorm å ha den lös i huset..
Japp! men stora ormar äter inte möss utan råttor. Värdelöst att mata med små möss då dom försvarar sig och skadar ormen. :) Allvarligt talat så klarar inte ormar av att vara lösa på det sättet, dom dör av draget då dom är extremt känsliga för drag. Dom har bara en lunga (samt en rudimentär) så det är ingen höjdare. Dock har hannarna två penisar, vilket kanske kan vara kul! ;-)

Oavsett håll rent och använd huset är det inga problem.
 
Tack för Era svar!
Framerate: Håller med Dig, jag skulle aldrig ställa fram musfällor om det inte var för att man visste att man hade möss i huset.
Lockar såklart, o dessutom är det jobbigt att behöva oroa sig att det ska sitta nåt i fällan hela tiden.

Gift kommer jag inte ha!
Ingen orm inne tack, för vad matar man dom med!?? :surprised:
Min man o hans brorsa brukade tvinga mig att titta på när deras ormar åt allt från "pinkies" till äckliga råttor, o det sista man såg var den där feta svansen som sakta försvann.. :-X
Men det får gärna finnas gott om orm i ekbacken. :)

 
bebben skrev:
Vad gäller ost som bete i rått/mus-fällor så funkar det sådär. Något som funkar desto bättre (iaf för oss) är choklad företrädesvis Japp eller annan kola/choklad blandning. Det tog inte många minuter innan det sa "klick" i första fällan.
Ja jag vet att vissa tycker det är grymt med musfällor, men hellre det än att mössen äter upp halva grunden.
Jordnötssmör! Helt överlägset!
 
EB skrev:
Visst, katter tar möss, men sen släpar de in dem i huset.
Och lägger sig gärna under sängen och smaskar på dem så det kraschar härligt då man ska sova... *uäck*

EB skrev:
Och så händer det att den stackars musen lyckas smita och gömma sig någonstans. Och katten låtsas inte om den, för det är så genant.
;D ;D ;D Så sant så sant! ;D Men jag kan lova att MATTE inte tycker det är ett dugg genant, utan KRÄVER av katten att musen skall infångas igen... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.