Hej!

Vi har precis köpt sommarställe i Stockholms skärgård där det finns ett hus på 20 m2 som rymmer utedass och två förråd. I det större förrådet finns en dörr i rakt söderläge och litet fönster i rakt västerläge.

Vi funderar på om vi kan bygga en bastu i ena halvan av det stora förrådet. Då finns en dörr i närheten och ett fönster ut mot kvällssolen vid vattnet. Jag har bifogat tre bilder. Frågor som vi har är följande;

* Springor finns det en del av, behöver man täppa till dessa?
* Isolera, hur tjockt lager isolering behövs? Ska man ta mer i taket då värmen stiger? Det finns invändiga balkar men frågan är om det är tillräckligt? Om inte, kan man bygga på med nya reglar? Behöver man något mer än yttervägg, vindpapp, isolering, glespanel och sedan bastupanelen samt strålskydd vid aggregatet? Aluminiumfolie? fuktspärr?
* Vi skulle gärna vilja ha ett större fönster, kan man flytta ned tvärsgående balken och ha fönstret ovan? Det finns så kallade bastufönster, t ex https://www.byggmax.se/bastu/bastufonster/bastufonster-klar-p6713147 från Byggmax. Är dessa bra?
* Taket är ett vanligt plåttak som ligger direkt på, det är inte överdrivet högt i takt.
* En elcentral finns till huset från huvudhuset men ingen el är dragen till detta utrymmet. Borde inte vara någon stor grej att fixa för en elektriker?
* Något annat som är viktigt att tänka på när man bygger om del av förråd till bastu?

Mvh
Mikael
 
  • IMG_0637.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Varför inte vedeldad bastu?
 
Är det inte lite väl lågt i tak? Du kan knappast ha någon hög bänk och det är en bit upp man får den goaste värmen.

Det är inte nödvändigt med några större mängder isolering i en bastu. Däremot måste det vara vindtätt. Någon papp eller vindtät duk och sedan bastupanel lär räcka. Sedan lär det inte skada med lock på ytterpanelen. Motsvarande åtgärder för att täta tak och golv behövs också. Eftersom det är så korta stunder man använder en bastu så är inte energiåtgången en stor fråga, och en byggnad med lite eller ingen isolering är mycket okänsligare för fukt.
 
Jag har känslan att det är lite krångligare, både att bygga med skorsten men även att tända (av egen erfarenhet). Men visst är det lite mysigare och dessutom mer passande för sjötomt i skärgården.
 
Jo, exakt. Jag misstänker också att det är för lågt i tak. 190 cm med isolering vid aggregatet känns svårt. Alternativen är att

* höja taket i befintligt rum
* ta någon av de andra rummen som har högre takhöjd
* bygga en fristående, t ex med Polhus bastupaket.

Vad tycker ni är bäst?
 
Jag mätte lite idag när jag var på landet. Det är ca 195 cm vid fönstrets högra ände vid nedre änden av regeln. Dvs om man isolera hela det utrymmet så är det 195 cm. Det känns ändå bättre än vad jag trodde. Däremot är det sluttande tak men som jag har förstått det så är det takhöjden vid själva aggregatet som ska vara 190 cm - håller ni med?
 
i en sån där bastu ska ni inte ha el utan vedeldad.
inget problem med tändning av en vedeldad bastu det är som att tända vilken bra som helst.

Några vänner hade en enkel vedeldad bastu utan isolering, tänk typ friggeboda med oisolerade väggar men bastupanel på insidan, ståendes på plintar med ett glest trallgolv typ så vatten osv bara rann ner på marken/sanden undertill. (bastun stog på en sandstrand)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.