Jag har planer på att inreda ett lastbilsskåp att stå och måla i. Tar gärna emot lite input på om jag tänker rätt angående planeringen för hur det ska se ut och fungera.

Jag kommer inte att spruta och jag kommer enbart att använda mig att vattenbaserade färger och lacker som alltså penslas. Skåpet är ett gammalt kylskåp så det är rätt rejäla isolerade väggar. Tanken är att man blåser rent allt som ska målas ordentligt innan man tar in det i "målarrummet" och sen håller man helt enkelt väldigt rent o fint innuti så att det inte finns något damm som lägger sig i färgen. Färg etc kommer ej att förvaras här, utan det förvaras inomhus, uppvärmt.

1) Värme
Tanken är att normalt ej ha värme på, utan använda mig av en byggfläkt för att snabbt få upp tempen när det är dags att måla. Volymen är enbart ca 55m3 så det borde gå fort. En avfuktare kommer alltid att stå igång, så viss spillvärme blir det från den.

2) Luftfuktighet
En avfuktare står igång, inställd på 50% luftfuktighet, kopplad med slang ut så att man inte behöver tömma, borde väl funka bra? Har på det viset med mitt virkesförråd idag.

3) Damm
En dammätare slås på en timme eller så efter att man har jobbat klart, borde få bort allt damm i luften etc? Givetvis finns dammsugare på plats.

4) Mellanslipning
Mellanslipning med Mirka abranet kopplat till dammsugare. Egentligen hade det ju varit ultimat att kunna ta ut sakerna o fixa i en annan lokal, men det blir ej görbart. Har svårt att tro att jag kommer att behöva maskin att mellanslipa med i någon större utsträckning, men i så fall får det blir ES150, den dammar inte mkt.

5) Torkning
Stora saker får ligga kvar på sina bockar. För mindre detaljer hade jag tänkt att sätta elfa-skenor längs en eller två väggar och sen helt enkelt hänga på konsoller när de behövs o lägga upp saker på, när de är klara tar man bara ner konsollerna igen. Nästan 3m i takhöjd så man borde få in en del. Kanske kan man tillverkna något sorts ovanstycke till konsoller som är trekantigt i genomskärning så att bara en väldigt tunn kant ligger emot det som torkar.

6) Ventilation
Jag antar att ventilation väl inte behövs för att torka färgen? Det funkar väl bra med bara avfuktaren? Sen kan det såklart vara shysst för en själv när man jobbar:) Tips på hur man löser detta?

7) Belysning
Ett gäng IP65-klassade armaturer med akrylkupa i taket? Borde jag har något annat? Har något liknande i snickarboden o ljuset där är bra att måla i (men det är väl dammigt...)

8) Vatten/avlopp
Kommer ej att dra in vatten eller avlopp. Rengöring av penslar etc får ske inne.

Tips, tankar ideer?
 
Du behöver ventilation medan du står där.
Sätt belysning på åtminstone en vägg.

Och du Daniel, du verkar vara i mellanstadiet mellan hobby och proffs, varför inte sprutmålning?
Är så mycket roligare och blir så mycket bättre.

Protte
 
Vad tänker du för typ av ventilering? Kan en gammal köksfläkt funka? Med någon form av filter för inluften? Saker som skall sprutmålas lämnar jag iväg, liksom det som linoljemålas. Penselmålning med vattenbaserat sker bara där linoljefärg tar för lång tid och resultatet skall vara just penselmålat.
 
Redigerat:
Du behöver ventilationen för att kunna andas, och dessutom innehåller även vattenburen färg organiska lösningsmedel, om än betydligt mindre än traditionella färger. Ordna med filter på ventilationen, speciellt i pollentider
 
mattiasp skrev:
Du behöver ventilationen för att kunna andas, och dessutom innehåller även vattenburen färg organiska lösningsmedel, om än betydligt mindre än traditionella färger. Ordna med filter på ventilationen, speciellt i pollentider
Andas är ju definitivt på pluskontot. Hur vet jag hur mkt flöde jag behöver? Tänker begagnad köksfläkt som blåser rakt ut i ena änden och bara ett intag m filter(klassning?) i andra änden?
 
Målade några brädor i mitt garage som saknar ventilation mer än att pannan i pannrummet drar luft genom min otäta garageport, det var sjukt segt för dom att torka, kändes lite kladdiga dagen efter, trots att jag drog på värmen och hade säkert 25 garder.
När det nu blivit finare väder målade jag fler brädor utomhus under tak, tom kändes torrare efter en timme.
Så ventilation behöver du, ett gammalt FXT aggregat kanske vore nått så du kan återvinna värmen,med ett aggregat för 150 kvm hus borde det bli lite drag i skåpet, och filtrering får du på köpet.
Angående värme så har man infravärme i lackboxar, en värmefläkt virvlar ju bara runt en massa damm, infran värmer ju föremålet direkt, och inte luften.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Målade några brädor i mitt garage som saknar ventilation mer än att pannan i pannrummet drar luft genom min otäta garageport, det var sjukt segt för dom att torka, kändes lite kladdiga dagen efter, trots att jag drog på värmen och hade säkert 25 garder.
När det nu blivit finare väder målade jag fler brädor utomhus under tak, tom kändes torrare efter en timme.
Så ventilation behöver du, ett gammalt FXT aggregat kanske vore nått så du kan återvinna värmen,med ett aggregat för 150 kvm hus borde det bli lite drag i skåpet, och filtrering får du på köpet
Angående värme så har man infravärme i lackboxar, en värmefläkt virvlar ju bara runt en massa damm, infran värmer ju föremålet direkt, och inte luften.
Intressant m infraröd uppvärmning, har jag inte funderat kring. FXT har jag dålig kolla på, ska läsa in mig.
 
Med FTX avses en komplett ventilationsanläggning med frånluft, tilluft och värmeväxling (värmeåtervinning) Om du köper nytt kommeren FTX att ge ett perfekt klimat, men till en mycket hög kostnad. Omväxlingshastigheten (kapaciteten) blir onödigt hög, och de måste köras med filter. Men om du hittar en billig, begagnad korsströmsväxlare, så varför inte? Jag tror att korsströmsväxlarna inte är lika känsliga för filterbyten.
 
Nu skriver ju TS att det kommer att stå en avfuktare i utrymmet så jag tror inte att ventilationen är nödvändig för att färgen skall kunna torka. (Jag har själv försökt måla i ett stängt garage utan ventilation och det fungerar riktigt dåligt.) Antagligen behöver dock Daniel kunna andas ändå, oavsett om färgen torkar eller ej så ventilation är bra. Men det borde inte behövas någon enorm luftväxling. En liten paxfläkt räcker säkert.
 
Om du skall slipa inne i boxen måste du ha en fläkt någon stans som kan suga ut allt damm. Även om du har dammsugare så kommer det bli massor av damm som du inte vill gå omkring i och jag menar gå om kring i för det lägger sig på golvet och det kommer att virvla upp när du rör dig inne i boxen. Och våt torka golvet innan du målar hjälper lite. Men det kommer att sätta sig på väggar och allt annat i boxen. Någon gammal spånfläkt eller vad som helst som flyttar några tusen kubik. Och tryckluft så du kan blåsa rent. Och så självklart ett filter på till luften.
Jag tänker mig att man slipar färdigt sätter på fläkten blåser rent med tryckluften så fläkten går inte mycket
 
Redigerat:
pär h skrev:
Om du skall slipa inne i boxen måste du ha en fläkt någon stans som kan suga ut allt damm. Även om du har dammsugare så kommer det bli massor av damm som du inte vill gå omkring i och jag menar gå om kring i för det lägger sig på golvet och det kommer att virvla upp när du rör dig inne i boxen. Och våt torka golvet innan du målar hjälper lite. Men det kommer att sätta sig på väggar och allt annat i boxen. Någon gammal spånfläkt eller vad som helst som flyttar några tusen kubik. Och tryckluft så du kan blåsa rent. Och så självklart ett filter på till luften.
Jag tänker mig att man slipar färdigt sätter på fläkten blåser rent med tryckluften så fläkten går inte mycket
Tryckluft för renblåsning kommer jag att ha i form av en lite 230V historia med 24l tank. Vad rekommenderar du för filter för inluften? Skall man ta in luften högt eller lågt?
 
I en lackbox blåser man in luft upptill och drar ut den nertill, detta för att ev damm som ligger på golvet inte ska fara upp. Står du och slipar är det ju bättre att slipdammet åker neråt, än uppåt för att sen virvla ner igen.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag pratade med en billackerare som sa att de har övertryck i sina sprutboxar, dvs man pressar in mer (filtrerad) luft än man tar ut. I den världen är boxarna "rena rum" så slipning och annat som alstrar damm är very no-no. Skyddskläderna är inte till för lackeraren i första hand utan för att se till att han/hon inte tar med något skit in och kontaminerar boxen.
Men det är billackering det... Kanske lite tankeväckande ändå?

//Ronnie
 
Det spelar ingen roll Daniel vart du tar in luft eller ut efter som den enbart är till för att suga ute den luften som du yr upp med hjälp av tryckluften.Kanske räcker det med en fläkt på bortre kortväggen och tar in luft genom dörrarna. Du kan enkelt bygga en innedörr med filter i så ställer du bara upp en av portarna in till boxen.
Och kompressorn är för liten. Du vill kunna spruta luft kontinuerligt i några minuter för att blåsa rent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.