Jonatan79, hur menar du? Säg gärna att jag gör rätt i att slipa och behandla de gamla trägolven! :)
 
Hur ser de andra golven ut? Om alla är lika och du kan leva med lite dåliga skarvar, spikskallar mm så är det ju en ide att slipa upp allt samtidigt och behandla på samma sätt :)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
nog för att golven har stora spikar/skruv och att det är skitigt så går ju det att slipa.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Slipa och se hur det ser ut, är det lackat idag kan det vara svårt att få annan behandling att se bra ut! Jag hade slipat och lackat om golvet, det ser gammalt och gediget ut, dom smidda spikarna får det bara att se mer rustikt ut. Kan bli riktigt läckert!!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för positiva inspel! :) Och alla andra med för den delen.
Nu är det ju som det är.. Golvet kommer att slipas och sen får vi se vilken behandling som lämpar sig.
Vissa rum har en lackad/fernissad yta idag, i andra rum ser golven mer trärena ut.
Helst vill jag luta och såpa, men vi får se om det kommer funka eller inte...
 
Du får nog mer djup och tålighet med lack, jag skulle inte orka ha olackade golv, jag skulle vara livrädd för att få fläckar!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Kolla upp om inte det räcker med slipning och oljevax istället, varför luta?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Förstår inte varför ni ska luta golvet hela tiden, man vill väl ha raka golv!! :thumbdown:
 
  • Gilla
Stina71 och 2 till
  • Laddar…
Du har som så många andra mäniskor hittat "äkta" trägolv under massa fula mattor osv... Det du har där är ett så kallat undergolv som man har för att inte t.ex. ramla ned till grannen under, det är meningen att det ska ligga ett "fin" golv ovan det är därför det är skarvat, lappat och spikat så taffligt.

Nåväl, det är bara och hyra en golvslipmaskin alt gubbe med golvslipmaskin. Med nåt slip och lack, lut eller olja kommer golvet se jättefint ut när det är klart, blir sådär rustikt som är inne nu. Missförstå mig inte jag tycker att det är snyggt med slipade undergolv och har själv gjort det flertalet gånger med mycket gott resultat.

E bara nyfiken vad gubbarna som lade in undergolv för hundra år sedan skulle tycka om att idag är det mode att slipa och lacka undergolven. Undrar om någon on hundra år kommer börja slipa golvspånen, -kolla grabbar, äkta golvspån!

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/golvspånskiva-moelven-22x620x2420mm-p6
 
Det jag var inne på med att jag inte gillar skurgolv i hus som i original har fernissade golv är att det bryter helheten. Skurgolv - gärna med rejält breda, kilsågade plank - är mycket fint i ett välbevarat hus på timmerstomme från mitten på 1800-talet.
Rejäla furugolv med spåntade plank i en villa från 20-talet var förmodligen fernissade från början och det ser bara konstigt ut att göra om det till ett golv i en bondstuga från 1800-talet.
Som sagt, lite som när man sätter in fuskatterialjer som bakugnsluckor i moderna hus som inte ens har murstock.
 
Hej,

jag hade golv som såg ut som dina två sista bilder, alltså gamla såpskurade golv som hittades under parkettgolv och plastmattor. Jag slipade golven med en hyrd maskin och därefter lutade jag golvet för att förhindra att det skall mörkna, jag behandlade det därefter med vitpigmenterad olja. Det blev fantastiskt fint och jag ångrara det inte ett ögonblick så jag tycker absolut att du skall slipa och luta, det kommer att bli väldigt fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.