Tror det är fler än jag som sliter sitt hår för att hitta rätt robotgräsklippare. Själv har jag letat under ca 4 månader och har under denna tiden mentalt ställt in mig på flera olika som jag tror passar min trädgård. Detta om man tittar på specen. Men så fort man börjar läsa på forum om maskinen så blir man osäker. Dåligt uppdaterad mjukvara, ingen respons på supportärenden, skramlar, låter etc.

Klart att det finns robotar som uppfyller kriterierna och som får strålande betyg, men du får betala där efter.

Jag har en ganska enkel tomt att tillfredställa. Helt plan, inga "öar", en zone, inga trånga passager, ca 350kvm gräs, skogstomt så inga direkta krav på kantklippning. Med andra ord en lätt gräsmatta.

Jag vänder mig till experterna på forumet för att höra hur ni resonerat vid köp.

Maskinerna jag kollat på är:

Robomow RC306 GSM
Wrox Landroid M WG790E
Gardena R50Li
Bosch Indego 1000 Connect

Budget 6,000-12,000kr

Must have
Lyftsensor
Timer
Pinkod
Regnsensor
Bra support


Nice to have
App-styrning
Display
Kantklippning
Knivar istället för solid klinga


Att gå in på tex Bauhaus, El-giganten osv för att få råd finns inte på kartan. Jag har provat och de rycker mest på axlarna och läser lite ur ett infoblad. Nej jag vill ha en riktigt säljare som kan förklara skillnaderna och motivera varför jag ska köpa just den ena eller andra. Någon att vända mig till om jag behöver hjälp med installation, support eller köpa tillbehör. Vart hittar jag en sådan. Någon som har bra erfarenhet i Malmöregionen?

I slutändan vill man ju bara att den ska fungera.......

Hur resonerade ni andra innan ni köpte? Bra erfarenhet från försäljare? Ska man bry sig mindre om specen/funktioner och mer om omdömmen på forumet eller tvärtom?

Ser fram emot att höra om era tankar:)
 
peternicklas
Jag hade köpt en 790E. Programvaran är nu uppddaterat och problemen verkar vara borta. Installerade en sådan innan idag och det gick väldigt smidigt. Uppdateringarna installerar man själv. tar 5 minuter. Den har dina must have, den är dessutom väldigt liten och smidigt, tyst och har kantklippning, knivar, display saknar bara app styrning men det har 796E. Bosch har en intressant klippteknik men låter mycket och har tydligen mycket stora problem fortfarande.
 
Vet inte vilka som är duktiga på robotgräsklippare i Malmö regionen. Men efter en snabb koll så verkar Liljekvist ha mycket erfarenhet av robotklippare. Dom har även butik i Malmö. Säljer Husqvarna och Gardena. Inga som jag har någon egen erfarenhet av. Kan ju vara värt ett besök om du är ute efter att få klämma och känna lite på prylarna och prata med en säljare.

http://www.liljekvists.com/
 
Med tanke på din enkla tomt hade jag tagit den billigaste som har lion, men har ingen egen erfarenhet av någon av dem.
Bägge mina grannar har 790E och de tuggar på utan problem. Dock blir det ett spår längs med utkanten av gräsmattan, men det kan väl kvitta.
 
Min svåger har en HQ 305 på en liknande tomt, och det funkar klockrent. Dock tror jag inte den har regnsensor, men jag tycker det låter som ett lite märkligt "must have", eller?

Husqvarnas egen support skulle man kunna skriva en mindre uppsats om, men köper man av en bra ÅF är det knappast några problem. Men 305 är en beprövad maskin vid det här laget och ska normalt sett inte kräva någon support.
 
  • Gilla
MrMacplay
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Jag hade köpt en 790E. Programvaran är nu uppddaterat och problemen verkar vara borta. Installerade en sådan innan idag och det gick väldigt smidigt. Uppdateringarna installerar man själv. tar 5 minuter. Den har dina must have, den är dessutom väldigt liten och smidigt, tyst och har kantklippning, knivar, display saknar bara app styrning men det har 796E. Bosch har en intressant klippteknik men låter mycket och har tydligen mycket stora problem fortfarande.
peternicklas, tack för svar. Landroid ligger bra till med tanke på att den har allt man behöver och lite till. Det jag är orolig över är supporten och svajig programvara om man läser i andra trådar. Är du förtfarande nöjd med din?
 
quick skrev:
Vet inte vilka som är duktiga på robotgräsklippare i Malmö regionen. Men efter en snabb koll så verkar Liljekvist ha mycket erfarenhet av robotklippare. Dom har även butik i Malmö. Säljer Husqvarna och Gardena. Inga som jag har någon egen erfarenhet av. Kan ju vara värt ett besök om du är ute efter att få klämma och känna lite på prylarna och prata med en säljare.

[länk]
Tack. Det blir en sväng till dem i veckan. Bra priser på Husqvarna. Får se om de kan övertyga mig;)
 
peternicklas
MrMacplay skrev:
peternicklas, tack för svar. Landroid ligger bra till med tanke på att den har allt man behöver och lite till. Det jag är orolig över är supporten och svajig programvara om man läser i andra trådar. Är du förtfarande nöjd med din?
Supporten för Landroid är en av de bästa, har inte något att klaga på dem. De löser problemen oftas problemen på ett bra sätt. Programvaran har varit lite buggig men den senaste har fixat till de problem som fanns. Tror inte det finns några problem kvar. Min är den första Landroid 2.0 M och det har inte bråkat något i år. Nu är min slinga justerad så det som kan hända är t.ex. om någon slänger in sten eller trädet fäller någon stor gren. Jag är helt nöjd. Körde med samma knivar hela förra året. Man kan rotera dem 3 gånger till och det räcker för en sommar.
 
  • Gilla
MrMacplay
  • Laddar…
Så summakardemumma är att "ni" skulle rekommendera Worx Landroid WG796E?

Några generella frågor, off-topic dessvärre;
1) Kan man skarva kabeln?
2) Finns det några smidiga sätt att lägga om eller lägga tillfällig kabel? Jag ska sätta sten runt huset men vet inte om jag orkar vänta på att det ska bli klart innan jag köper robotgräsklipparen.
3) Hur många klippzoner kan man dela in i?
 
bjozac skrev:
Så summakardemumma är att "ni" skulle rekommendera Worx Landroid WG796E?
Om priset är viktigaste faktorn så JA, om driftsäkerhet och funktion är viktigast så NEJ. Läs trådarna om Worx så ser du att det är stora mängder allvarliga fel som kan uppstå, och när det kommer ny mjukvara som löser några fel så uppstår några nya, olika användare har olika problem med samma versioner etc. Därmed inte sagt att alla har problem, men förvånansvärt många.

Några generella frågor, off-topic dessvärre;
1) Kan man skarva kabeln?
Ja. Oavsett märke och modell.

2) Finns det några smidiga sätt att lägga om eller lägga tillfällig kabel? Jag ska sätta sten runt huset men vet inte om jag orkar vänta på att det ska bli klart innan jag köper robotgräsklipparen.
Ja, oavsett modell. Antingen lägger du den tillfälliga och skarvar sedan dit mer kabel när du utökat, eller så mäter du noga hur mycket mer kabel du kommer behöva och viker undan den från den tillfälliga slingan, alt. låter den löpa tredubbelt en bit. Svårt att förklara kort så säg till om du inte förstår.

3) Hur många klippzoner kan man dela in i?
Beroende på modell och märke så minst tre brukar det nog vara. Men "zoner" är egentligen lite fel uttryck, "start-punkter" är nog lite mer korrekt då man bestämmer var den ska börja klippa, för den vandrar sedan iväg slumpvis och kan hamna var som helst på gräsmattan. Den kommer alltså inte att hålla sig inom någon specifik "zon".
 
  • Gilla
bjozac
  • Laddar…
peternicklas
bjozac skrev:
Så summakardemumma är att "ni" skulle rekommendera Worx Landroid WG796E?

Några generella frågor, off-topic dessvärre;
1) Kan man skarva kabeln?
2) Finns det några smidiga sätt att lägga om eller lägga tillfällig kabel? Jag ska sätta sten runt huset men vet inte om jag orkar vänta på att det ska bli klart innan jag köper robotgräsklipparen.
3) Hur många klippzoner kan man dela in i?
Ja helt klart, efter uppdateringen av mjukvaran så funkar klipparen väldigt bra. Laddstationerna på vissa har varit trasiga men dessa byts direkt utan problem. Worx är nog en av de få som inte har några direkta mekaniska problem.
Både tillförlitlighet och säkerhet är väldigt hög. 796E är den senaste och det kanske inte finns samma erfarenhet av denna. En stor fördel är dock att man själv väldigt enkelt kan och får uppdatera mjukvaran.
 
  • Gilla
bjozac
  • Laddar…
Något som kan vara bra att kolla upp innan affär är om angränsande grannar har någon robotklippare och i sånna fall vilket märke. Så man kan minimera risken för eventuella störningar. Vissa märken funkar olika bra bredvid varandra. Inte så kul att köpa en ny klippare som blir störd av grannen så man tvingas klippa ett par meter manuellt. Eller man rent av störa grannens klippare.
 
peternicklas skrev:
Ja helt klart, efter uppdateringen av mjukvaran så funkar klipparen väldigt bra. Laddstationerna på vissa har varit trasiga men dessa byts direkt utan problem. Worx är nog en av de få som inte har några direkta mekaniska problem.
Både tillförlitlighet och säkerhet är väldigt hög. 796E är den senaste och det kanske inte finns samma erfarenhet av denna. En stor fördel är dock att man själv väldigt enkelt kan och får uppdatera mjukvaran.
796E verkade svår att få tag i och kanske svårmotiverad priskskillnad. Det går, enligt andra trådar, att köpa http://www.clasohlson.com/se/Robotgräsklippare-Worx-WG791E/31-1174-1 billigt. Men om jag har förstått det rätt är det en två år gammal modell? Funktionella skillnaden mot 796E närmast obefintlig då man tog bort ultraljudsradarn?
 
Läs tråden om Worx innan du köper om du inte redan gjort det, så att du inte går på en nit utan att veta vad du ger dig in på. Den nya mjukvaran som enligt somliga fungerar "väldigt bra" fungerar enligt många andra ännu sämre än föregående mjukvara. De problem som fanns blev inte lösta, och nya problem uppstod dessutom.

https://www.byggahus.se/forum/robot...lingstrad-worx-landroid-2015-modeller-68.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.