Hej!

Vi har en vedspis (smalspis, viking 30) i anslutning till en köksö (se bild). Runt vedspis saknas i dag bänkskiva. Nu är det dags att fixa denna och jag har fått (den ovanliga :)) idén att skaffa en "häll" av gjutjärn. Hällen kommer då att få liknande utseende som själva vedspisen. Perfekt avställningsyta och lite "rough" utseende!

Hällen kommer då att ansluta mot befintlig laminatskiva i köksön men i övrigt inte mot något brännbart. Jag har tänkt att ha kanske 1 cm luftspalt mot själva vedspisen. Själva hällen blir inte större än ca 80x80 cm minus uttag för själva spisen.

Vad säger ni, är det knasigt? Hur tror ni det blir med värmeledning, blir den för het? Vad kommer sotarn säga? Tacksam för feedback!


20150531_125443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom igen! Ingen som har några erfarenheter eller tankar kring detta? :)
 
Har varit inne på samma tanke som du.
I mitt kök kommer vedspisens häll att sitt mot den ursprungliga järnskivan.
Det fungerade tidigare utan problem så det skall säkert fungera nu med.
Praktisk är det lättare att anlita en mekanisk verkstad som hanterar tjock metallplåt och beställa en skiva med rätt mått än att beställa en skiva från en stenfirma.
Lättare att montera. Spricker garanterat inte och man får en perfekt avställningsyta för både varma och kalla saker.
Lycka till.
 
Jag funderar mest på var du ska hitta en gjutjärnsskiva med rätt mått. Det blir nog lite dyrt att gå till ett gjuteri och be dem gjuta upp en. Eller förresten, kanske inte. Värt att fråga!
 
En gjutjärnsskiva på ca 110cm x 50cm, ca 2cm tjock skulle gå loss på lite drygt 3000kr, vill jag minnas när jag undersökte saken hos vårt lokala järnbruk. Merparten av kostnaden tror jag låg i att bygga gjutformen.

Vi skulle ha den i golvet framför vedspisen, men valde en mässingsplåt för 600kr istället.
 
Åfan, då var det billigare än jag trodde.
Hur gör de formen? Sandform?
 
Det går att gjuta en skiva själv men är ganska trixit att komma upp i de temperaturerna som behövs för gjutjärn. En smältugn kan man mura upp och isolera med flera lager av högtemperaturisolering, en dieselbrännare med ordentliga fläktar eller tryckluft så ska det gå. Formen bygger man genom att man packar sand (med inblandning av dolomitlera för att den ska hålla ihop) runt en mall av cellplast eller liknande. Cellplasten brinner upp omedelbart när smältan kommer i kontakt med den och järnet fyller effektivt ut minsta skrymsle som plasten tidigare tog upp. Man kan lyckas göra riktigt coola grejer med ganska enkla medel.
Detta är kanske inte något alternativ för TS men tänkte bara flika in med det då jag länge varit sugen på att börja gjuta lite själv... :) Måste bara skaffa ett avsides hus först...
 
Tack för svar! Jag har fått offert från troligen den enda leverantör av gjutjärnsprodukter i sverige som ligger i Tierp, är säkert den som bakterie ovan haft kontakt med. Även priset är i samma härad.

Kul idé Highflower, men jag tror övriga projekt får bli klara först innan jag börjar gjuta själv ;)

Vad tror ni om värmespridning från vedspisen, är det risk att hällen blir så het att man bränner sig? Tänkte som sagt ha en luftspalt runt vedspisen på upp till 1 cm.
 
Det är mycket riktigt Tierps järnbruk jag haft att göra med. Även om vi valde en annan lösning i slutändan så var de bra att ha att göra med, och mycket tillmötesgående.
 
Den spisen är speciellt utformad för att inte bli så varm på sidorna. Det finns konvektionskanaler från vilka luften passerar genom hålen i hällen. Har du en spalt mellan häll och bänk lär det dröja länge innan bänkskivan blir varm. Måste det vara gjutjärn för övrigt? Det borde ge ett likartat intryck med tjock järnplåt.
 
Avemo skrev:
Den spisen är speciellt utformad för att inte bli så varm på sidorna. Det finns konvektionskanaler från vilka luften passerar genom hålen i hällen. Har du en spalt mellan häll och bänk lär det dröja länge innan bänkskivan blir varm. Måste det vara gjutjärn för övrigt? Det borde ge ett likartat intryck med tjock järnplåt.
Precis så tänkte jag!
Gjutjärn har vi valt för känslan och utseendets skull. Vad skulle fördelen vara att välja järnplåt menar du?
 
Jag tänkte att det kanske är lättare att få tag på och billigare. Tjock varmvalsad plåt borde ha en likartad yta. Jag har sett exempel på järnbänkar intill vedspisar i gamla kök. Runt 10mm tjock plåt har det varit då.
 
C
När man använder varmvattenberedare så finns det oftast(?) en liten förlängning som skruvas på sidan av spisen, så principen är inga konstigheter iallafall.
5898477467.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör på gjutjärnsskivan, det blir säkert kanonsnyggt! Man betalar bara fakturan en gång, sedan kan du njuta av skivan resten av livet.
 
Så här kunde det se ut förr. Jag har ingen bild som är tagen närmare, men det är en 10 - 12 mm plåt som utgör bänken mellan spisen och stolpen.

IMG_3343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.