Var skall man gömma sina värdesaker om man inte vill ha dem liggande i något bankfack?
Malaco säljer just nu godisgömmor, där föräldrarna skall kunna gömma sitt godis för barnen. Klocka, bok, jordglob och konservburk. http://www.malaco.se/
IMG_5135.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så hittade jag också denna man som kommit på något smart. En kopplingsbox med "installerade" kablar.
https://www.youtube.com/watch?t=322&v=7fol0_VSXGs
Monterat på en plats där det skulle kunna förekomma en kopplingsbox och lite grova kablar som gör att det ser ut att vara inkopplat, borde lura de flesta.
 
Ja, eller också skaffar man ett säkerhetsskåp och installerar det efter konstens alla regler. Det är besvärligt för skurkarna att bryta upp ett skåp som är klassat enligt SS-EN-3492. Att det inte finns ett skåp i varje hem tycker jag är en aning märkligt. De är inte dyra nuförtiden.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tittade på de säkerhetsskåpen och en del är ju små. Skurkarna kan bära ut dem men inte öppna dem?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Skurkarna kan bära ut dem men inte öppna dem?
Jag har för mig att skåp under 150 kg ska förankras (bultas fast) så helt lätt är det nog inte att bara bära ut dom.
 
  • Gilla
zobar
  • Laddar…
Enligt reglerna skall de fästas i huset om de har en massa som understiger 150 kg. Mitt skåp står i källaren, väger 152 kg, och är monterat i golvet med betongexpandrar. Det var lite bökigt att få dit det, men nu står det där det står. Skönt att kunna låsa in saker som man inte vill förlora. Jag har mest prylar med affektionsvärde i skåpet, och datorer om de inte tas med. Och spritförrådet, och hårddiskar med fotografier och backuper. Bankdosor och sällananvändningskort, typ Volvokort. Ni fattar... Allt som är trevligt för tillfällesskurkar alltså.
 
Låter vettigt. Ett sånt där blir man ju sugen på.
 
Som jag förstått det så är inbrottstjuvar väldigt intresserade av säkerhetsskåp, eftersom det ofta finns något värdefullt i dem. Bara vetskapen om att det finns ett säkerhetsskåp hos dig kan locka till inbrott.

Att gömma saker är också svårt, eftersom inbrottstjuvar känner till alla "vanliga" gömställen för smycken, kontanter och alkohol.
 
Man kan placera säkerhetsskåpet dolt, tex i en garderob eller klädkammare. Svetsar man fast eller skruvar fast en grov plåt på baksidan av skåpet som är betydligt större än skåpet så blir det väldigt svårt att bära ut det ur huset, och ännu svårare att lasta det i en bil.
För övrigt skall man aldrig ha sina värdesaker i sängbordet, byrån, garderoben eller toaskåpet. Eller frysen.
 
knipo skrev:
För övrigt skall man aldrig ha sina värdesaker i sängbordet, byrån, garderoben eller toaskåpet. Eller frysen.
Fast knådar man in sina ovärderliga antika gulddubloner mitt i ett kilo köttfärs och stoppar i frysen vore det väl själva f-n om de skulle hitta dom. Eller har dagens tjyvar kanske med sig en metalldetektor? :x
 
pelpet skrev:
Bara vetskapen om att det finns ett säkerhetsskåp hos dig kan locka till inbrott.
Fast hur troligt är det att tjuven ska få den vetskapen? Normalt är det nog inte folk man brukar ha i huset som bryter sig in när man är bortrest, även om det såklart kan förekomma.
 
hsd
Marlen Eskilsson skrev:
Tittade på de säkerhetsskåpen och en del är ju små. Skurkarna kan bära ut dem men inte öppna dem?
De mindre skåpen skall förankras i golv/vägg
men ett säkert skåp är dyrt, de billigare är relativt lättforcerade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.