Jag bor i ett enplanshus som från början haft ett garage i källaren med nedfart från gatan.
Antagligen någon gång på 70-80 talet så murades garaget igen och fylldes upp till marknivå med jord och anlade gräsmatta istället. Hur ser det ut med regler om jag nu skulle vilja återställa och gräva fram nedfarten till garaget och montera en garageport igen? krävs någon form av bygglov/lov från grannar?

Jag bor i mindre villaområde på landet utanför stadsplanerat område med om det kan påverka.
 
O
Finns de bygglov på att de tagit bort garaget? Börja med att kolla upp det...
Annars borde de inte vara några problem att återställa...
 
Inom stadsplanerat område kräver både igenmurning och återställning bygglov. Exakt hur det är utanför stadsplanerat område är kanske mera osäkert. (Fråga kommunen!) Däremot blir det mera intressant att vid återställning så lär det väl bli nybyggnadskrav på garaget vad gäller brandskydd etc. så en "ren" återställning är antagligen inte möjlig om man ska hålla sig inom lagens råmärken.
 
Det går med andra ord inte bara backa bandet utan det blir nybyggnadskrav som gäller...

Då är det inte alls lika intressant längre känner jag, men jag ska kolla med kommunen ändå för skojs skull :)
 
O
Har de inte sökt bygglov för att mura igen garaget så finns det möjlighet...
Men annars så kan du om du ändå känner för att lägga ner lite pengar och energi, så sök bygglov för att du vill ha ett förråd, med fina dubbeldörrar..... Då slipper du eventuella krav som finns på ett garage idag...
 
Jag ska höra lite försiktigt med kommunen vad det finns för handlingar på huset.
Är det där med förråd med dubbeldörrar en beprövad väg att gå eller?
 
Du kan bygga en vägg två meter innanför dina fina dubbla förrådsdörrar och efter godkännande och ev besiktning av byggnationen, "försvinner" denna innervägg. Då blir det inte några frågor från byggnadsnämnden om garagebygge.
 
Jag har ett fristående garage på tomten med så jag nöjer mig med ett garage tillsvidare istället för att krångla till det på det där viset. Ska man behöva krångla till det så där pass mycket så sjönk det avsevärt på priolistan över saker att fixa :) Tack för idéer och svar!
 
Vet inte om det nödvändigtvis är så mycket hårdare krav på ett nybyggt garage. Tror att brandskyddsreglerna har sett ungefär lika ut i väldigt många år.
 
Utanför stadsplanerat får du bygga 30% av bostads yta utan ansökan.
Så du lär inte behöva någora papper allas!
 
Njaa.. Detta låter som det är inom samlad bebyggelse. Det där om 30% är väl utanför samanhållen bebyggelse tror jag.
 
Ring och fråga kommunen till att börja med.
 
O
Bara att gräva ur för garaget låter som ett rejält projekt, att då kolla med kommunen känns som en ytterst liten del i det hela...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.