Tjenare!

Ska lägga trädäck för första gången mellan huset och garaget. Det är ungefär 2 meter emellan och ska ha ett trädäck där som ansluter till altanen som ligger på baksidan huset och till entrén som ligger på framsidan. Trädäcket kommer att ligga jämte husets kortsida och fram till garaget som ligger ca 2 meter bredvid husets kortsida. Har även en dörr in till tvättstugan och just nu så växer det bara ogräs och ytan är obrukbar så tänkte göra något trevligt av den istället.

Nu får ni räkna med att jag är väldigt outbildad när det kommer till snickerier alls. Första gången jag köpt hus och vill nu börja utveckla mina kunskaper.
Huset står på torpagrund och allting står på ett berg, så jag vet inte hur djupt jorden går mellan garage och hus, men kan tänka mig att det är minst 20 cm om jag förstått förra ägaren rätt.
Så hur går jag nu till väga? Ska jag ta bort allting emellan husen och lägga ett lager makadam som jag sedan bygger på, eller bör jag fästa bygget i plintar? Jag är rädd att plintarna inte går ner i marken då det inte är djupt. Skulle jag kunna följa den här videon i stort sett? Kan lägga upp bild vid behov om ni inte skulle förstå :)

https://www.youtube.com/watch?v=WJRimzrnRGc

Som jag förstått så är det en del tokigheter i videon? Men länka gärna bättre eller kom med tips som jag bör tänka på. Kan ingenting om tips och tricks när man bygger som sagt.
I denna videon som jag länkar nedanför är det ungefär som det ser ut hos mig och som jag vill ha det mellan husen, det första man ser i videon.
Precis som det ser ut i denna videon skulle jag vilja ha det. Nu finns det redan altan på mitt hus där han förvarar sin trall. Men det som han byggt är det jag vill ha och saknar i dagsläget om ni förstår :)

https://www.youtube.com/watch?v=UxL-1RuCc9A
 
Redigerat:
Kul, det är roligt att bygga altan/trädäck!

Jag tror att en bild skulle underlätta mycket. Eventuellt en skiss också.

Att ta bort all jord och komma ner till berg för att sedan återfylla med makadam låter ju som väldigt mycket jobb. Men det skulle ge ett väldigt bra underlag att bygga på.
Har du möjligheten att göra det så låter det som det bästa alternativet.

Vad har du för maskiner i övrigt?
Rekommenderar starkt en kap & gersåg och en sticksåg.
Att handsåga tryckt virke är inte alls roligt.
 
Den första videon känns lite daterad.... Det kanske funkar att lägga tryckade bärlinor direkt på makadammen men lägg bärlinorna på några stenplattor med syllpapp emellan.
 
Byggde liknande själv för några veckor sen, la reglarna på halvplattor bara, 60 cc och papp under, stabilt o enkelt,
 
Jag har en vinkelsåg, en sticksåg och lite annat smått och gott av det mer vanliga så verktygen har jag det mesta, ska nog köpa in lite mer grejer dock.
Vet inte om jag tar bort jord till grunden, men kanske en 10 cm och fyller på med makadam och sedan stenplattor för att få en bra och stabil grund, låter det okej?

Finns det något standardmått eller rekommenderat mått som jag bör använda på reglarna?
Räcker det med en 45x95 regel eller bör jag satsa på något grövre? Finns det någon teknik jag bör följa elle kan jag enkelt slå ihop reglarna till en kvadrat för gången mellan husen och gå därifrån när jag gör gången eller bör jag fästa det i något mer som i huset?
 
Redigerat:
Lägg markduk under gruset. Vilken regel du skall ha beror på hur långt du har mellan stenarna den ligger på.
 
Jag hade bara 45*45 reglar men hade väldigt tätt mellan stenarna den ligger på eftersom jag inte ville bygga på höjden.
 
Bifogar bilder på stället där jag tänkt lägga. Nu ligger det redan plattor nära huset. Bör man ta bort dem och köra allt nytt eller köra på? Kom gärna med idéer och förslag som kan underlätta för mig och hur ni hade kunnat tänkas göra :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade en kille som hade hus och garage på väldigt liknande sätt som jag har och som har byggt sin altan precis så som jag vill att det ska se ut.

ute9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ute3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

altan9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I detta projekt hur bör man göra med fallet. Är det att rekommendera plant mellan hus o garage o fall bakåt eller framåt eller bör man göra på annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.