Hej och ursäkta om ämnet varit uppe,har ej hittat något om det i forumet.
Vår tomt till sommarstugan är kvadratisk och består av gräsmatta enbart med påfart från en liten grusväg som kommer in vid grästomtens ena hörn. Vi kör alltså in på gräsmattan med våra bilar för att parkera.

Hur lägger man en begränsningskabel för att klara av att vi kör över den med bilar? Är det ens möjligt?
För att få klippt ordentligt och ha en riktig inramning av gräsytan måste vi köra över kabeln på något ställe..

Mvh
//Staffan
 
Det måste väl räcka att gräva ner den. Annars får du väl lägga kabeln i någon form av rör.
 
Mylla ned tråden någon cm

Protte
 
Tack för input.
Jag tänker att det är ganska mjukt att gång på gång köra över kabeln om den ligger ett par få cm ner i gräsmattan (vet ej hur djupt en klippare klarar av att detektera kabeln), och att man därför ev. måste lägga plattor över för att stabilisera? Å andra sidan måste man väl gräva ner en rejäl bit o lägga makadam o plattor ovanpå om det ska bli stabilt..
 
stiffen72 skrev:
Tack för input.
Jag tänker att det är ganska mjukt att gång på gång köra över kabeln om den ligger ett par få cm ner i gräsmattan (vet ej hur djupt en klippare klarar av att detektera kabeln), och att man därför ev. måste lägga plattor över för att stabilisera? Å andra sidan måste man väl gräva ner en rejäl bit o lägga makadam o plattor ovanpå om det ska bli stabilt..
Om du lägger plattor kanske du kan lägga kabeln mellan plattorna om du väljer plattor som har lite fasning eller inte har de där avståndsblupparna hela vägen upp.
 
Ta en bit av en trädgårdsvattenslang och lägg kabeln i.
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
stiffen72 skrev:
Tack för input.
Jag tänker att det är ganska mjukt att gång på gång köra över kabeln om den ligger ett par få cm ner i gräsmattan (vet ej hur djupt en klippare klarar av att detektera kabeln), och att man därför ev. måste lägga plattor över för att stabilisera? Å andra sidan måste man väl gräva ner en rejäl bit o lägga makadam o plattor ovanpå om det ska bli stabilt..
Jag tror du oroar dig i onödan, kan inte tänka mig att kabeln skulle påverkas av en bil om den ligger i gräsmattan.
 
Huskvarna klarar iaf några cm under sättgrus samt 5cm marksten. Det gör säkert de flesta robotar
 
vilpi skrev:
Huskvarna klarar iaf några cm under sättgrus samt 5cm marksten. Det gör säkert de flesta robotar
HQ:s kabel kan grävas ner 20cm.
 
jag har lagt kabeln i rör i och grävt ner ca. 15 cm.
 
Trä kabeln i ett VP16 rör. Fäst längst en tryckimpregnerat bräda. Vänd upp och ner. Skär lite i gräsmattan och sänk den.
Billigare bara att lägga brädan på kabeln.
 
Tack för all input! Ska nu bara hitta vilken klippare det blir :)
 
Men hur kommer det att gå om bilarna står där och klipparen kommer och kilar fast under en bil?

Protte
 
Protte.

"Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det."

(y)
 
Bil 100% ok, traktor funkar inte, provade det nyss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.