hahalj
Jag tänkte försöka mig på att göra egna 120° och 150° vinklar till en hängränna, typ sådana här:
rvi135_dw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte hittat några färdiga sådana och att få tag på en plåtslagare som vill göra jobbet är inte enkelt. Har en 2 meters längd liggande så jag kan ju iaf prova, går det så går det.

Hittade detta videoklippet: https://youtu.be/YavDRsalbwQ

Vad tror ni om detta?
Är det någon som provat, hur gick det? Vad är knepigast? Viktigt att tänka på?
Funderar på hur tät skarven blir med den metoden i klippet ovan?
 
Så som ha gör i videon är ju inte att rekommendera då det bara för fogen som gör att rännan är tätt men vist funkar det men du får foga om ibland. Ska man göra egna på riktigt är det falsning som gäller men inte man gör själv utan plåtslagare. Det går att beställa från fabrik där löder dom ihop vinkeln men beställnings tid och ganska dyra är dom.
 
Klart du kan såga till en 135Graders böj själv och foga, om du inte låter en plåtslagare löda ihop en skarv åt dig. Det räcker att du sågar (om det är innerböj) ifrån vulsten och nästan hela vägen till bakkant och samma igen som en "pizza slice". klipp vik, klipp vik tills du överlappar någon cm och når den vinkel du ska ha. Strax över en cm räcker som överlapp för bra fäste för silicone eller annan lämplig fog och en liten popnit.

Sedan är det bara till att ta en kik på skarven varje gång du rensar rännan vår och höst. :)
 
Om du använder en riktig uv-tålig fogmassa så tror jag inte du behöver kolla den på många år.

http://tds.bostik.se/BostikTDS/SE/P0350_SE_TDS.pdf

Jag gjorde för ett par år sedan en synlig fog på våra silvriga lindab rännor, och sprayade över med fälgfärg. Är fortfarande helt opåverkat av väder och vind.
 
hahalj
Tackar för svaren, ska göra ett försök med den rännan jag har liggande. Har kompletterat verktygslådan med den vänstra plåtsaxen jag saknade och fyllt på med popnitar i förrådet. Tror också jag har en bra fogmassa liggande som passar till detta. Återkommer (eventuellt) med hur det gick...:x
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.