Jo, vi har funderat på den lösningen men diskhon i mitten s.a.s. (det var också ungefär så vi hade det tidigare fast utan diskmaskin utan ett lådskåp till höger och diskhon) men eftersom vi prioriterar en lång sammanhängande arbetsbänk så vill vi ha bänkskåpet och diskmaskinen brevid varandra... Eftersom hällen ligger till vänster om denna vägg (runt hörnet från lådbänkskåpet) så kändes det naturligt att sätta diskhon längst till höger.

Då får man en vettig arbetslinje men häll -> arbetsbänk -> diskho och diskmaskinen under arbetsbänken.

Skulle man göra en arbetslinjen med häll -> arbetsbänk -> diskho -> arbetsbänk så kommer med all sannolikhet den sista arbetsbänken till höger omdiskhon inte användas annat till ett diskställ och avlastningsyta när man plockar in och ur diskmaskinen. Det är inte helt yteffektivt.

Det är inte optimalt men i.o.m. att vi har ett litet kök är man ju begränsad i sina valmöjligheter. :/
 
Vad har du på andra sidan väggen? Är det grannens kök eller nåt annat?
Mycket viktigt att veta innan man ger sig på att ens fundera på rördimensionering etc.
Jag föreslår att du knackar på och ber att få titta in.
 
Det visade sig att det mycket riktigt VAR grannens avlopp som kom ut på min sida av väggen och sedan gick tillsammans med mitt avlopp bort till den gemensamma stammen...

Har gett upp tanken på att ha en fullstor diskmaskin. Det blir istället en bänkdiskmaskin för inbyggnad. Då slipper man problemet med de j-vla rören (argh!) och kan ändå behålla arbetsbänkens längd. Känns som den bästa kompromissen.

Nu ska jag bara försöka hitta en bänkdiskmaskin som kan byggas in i bänkskåp... Tur att man inte la beställningen på vitvarororna som det var tänkt! :) Har kikat lite på Elektrolux ESL2435 men om det är någon annan som har bättre tips så mottages det ju tacksamt.
 
n0ir skrev:
Det visade sig att det mycket riktigt VAR grannens avlopp som kom ut på min sida av väggen och sedan gick tillsammans med mitt avlopp bort till den gemensamma stammen...

Har gett upp tanken på att ha en fullstor diskmaskin. Det blir istället en bänkdiskmaskin för inbyggnad. Då slipper man problemet med de j-vla rören (argh!) och kan ändå behålla arbetsbänkens längd. Känns som den bästa kompromissen.

Nu ska jag bara försöka hitta en bänkdiskmaskin som kan byggas in i bänkskåp... Tur att man inte la beställningen på vitvarororna som det var tänkt! :) Har kikat lite på Elektrolux ESL2435 men om det är någon annan som har bättre tips så mottages det ju tacksamt.
jag hade nog monterat bänkskåpen 10 cm ut från väggen, köpt en lite djupare bänkskiva, skönare med en full stor diskmaskin.

 
Köksstjärnorna brukar ange som tips en extra djup arbetsbänk. När jag har monterat
mina tre diskmaskiner under årens lopp har dessa alltid haft en slang till avloppet
som monterats under diskbänken.

Min lösning är extra bred arbetsbänk och montera sakerna löst och sedan kontrollera avloppet på diskmaskinen. Lycka till
 
n0ir skrev:
Det visade sig att det mycket riktigt VAR grannens avlopp som kom ut på min sida av väggen och sedan gick tillsammans med mitt avlopp bort till den gemensamma stammen...

Har gett upp tanken på att ha en fullstor diskmaskin. Det blir istället en bänkdiskmaskin för inbyggnad. Då slipper man problemet med de j-vla rören (argh!) och kan ändå behålla arbetsbänkens längd. Känns som den bästa kompromissen.
Det är väl bara att säga till att du behöver utrymmet så får föreningen fixa avloppet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.