AndersMalmgren skrev:
Jag tycker personligen att fördelarna vinner över nackdelarna, men då är ju jag en av de segaste byggarna på byggahus :p

edit: För övrigt förstår jag inte hur man ska hinna med om man outsourcar allt åt totalentreprenad, materialval, lösningsförslag etc måste få ta tid
Bra poäng men samtidigt beror det ju på vad man gör ;)

Det är ju skillnad på en renovering där man gör nästan allt själv, jämfört med att bygga ett nytt hus där hantverkare gör allting.

Själv har jag ju renoverat min tvåa sen i vintras och nu när det sakteliga börjar bli klart så känner jag att nästan alla val jag gjort blivit rätt, eftersom det har fått ta lite tid att besluta om allt från typ av spottar i köket till vilka vitvaror jag vill ha och hur svåra moment löses på bästa sätt.
 
Hej

Räntekostnaden för en byggkredit år så låga att spara till resten känns rätt meningslöst!

Det psykologis effekten av att bygga sakta ska inte underskattas. Finns en uppenbar risk för att man tröttnar på bygget, antingen man själv eller sambon!

Sedan tror jag att om man är förstagångs byggare så ska man ha hjälp för att minimera riskerna. Är man inte van projektledare/byggledare och vet hur man ska följa upp med mer så kan det rätt fort gå i diket! Dra man sedan ut på bygget så ökar risken för fel och missförstånd ytterligare. Det baserar jag på erfarenhet från en annan bransch som är när besläktad med husbranschen.

Sedan är hantverkare i regel måttligt ointresserade av att skvätt jobba. Risken är att man får anlita olika hantverkare efter hand för att få jobbet gjort. Då blir det strul med ansvarsfrågor om det blivit fel och det visar sig senare. Vem gjorde vad och när.

//Calle
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Om ett förhållande tar slut över ett bygge har man nog andra problem i förhållandet än själva bygget
 
  • Gilla
princip och 1 till
  • Laddar…
Mycket klokt i ditt resonemang Gnagaren!

Speciellt då man som amatör (eller nästan amatör) ofta är ute på femton famnar när det gäller materialval, konstruktionsmetoder och tekniska lösningar.
Då är det bättre att låta besluten få värka fram i sin egen takt än att man alltför kvickt tar till tråkiga standardlösningar.

Men det får ju inte ta för lång tid heller :p
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
wittsjo skrev:
Om man kunde gjort det steg för steg så kunde man shoppat runt både på material och kontrakter och valt det billigaste i varje steg.
Min idé var att köra det i följande steg:
1.markarbete
2. platta
3. tät stomme med fasad fönster och tak
4. el som två steg (dragning och installation)
5. VVS
6. Kompletta badrum
7. Ytor, dvs golf innerväggar innertak, klinkers etc
8. Kök och grovkök
9. Utearealer, stenläggning terass mm.
---
Det nämns dubbelt boende och finansieringskostnader, jag kan inte se att dessa kommer påverka valet i någon större grad.
---
Det som oroar mig mest med tillvägagångssättet är garantiansvar och gränssnitt, blir det bara lite fel någonstans i gränssnittet kan det snabbt kosta ett par hundra tusen att fixa problemet. Alla kommer skylla på varandra och det är svårt att naila någon entreprenör och det slutar med att du får betala det mesta av misstagen själv.

Sen handlar det ju om ett hundratal timmar i egeninsats bara i projektledning, hur värderar man den.
Tack för alla svar! Alltid intressant att diskutera och jag har fått många bra synpunkter, bygglovstiden bla. 😊

Vår tanke var att kunna planera och läsa in varje steg, just för att inte missa något som kan stå oss dyrt eller vara omöjligt att fixa senare i projektet. Sen kan genomförandet av varje steg gå smidigt och snabbt. Varje steg ska ändå vara ett stort jobb i sig. Ex all el, vvs, ytskikt osv. Ungefär såsom wittsjo beskriver. Då finns också möjligheten att jaga bra priser på material.

Planera, planera, planera - utför!
 
Jag är van projektledare, men har aldrig byggt hus, därav min tanke att låta det ta den tid som krävs för att planera varje steg.
 
Fairlane
En hake skulle väl kunna vara ändringen av regler för ROT-avdrag kanske?
 
AndersMalmgren skrev:
Om ett förhållande tar slut över ett bygge har man nog andra problem i förhållandet än själva bygget
Ett husbygge kan helt klart vare en accelererande faktor. Det blir både fysisk, psykisk och ekonomisk stress som när man bygger hus. Det är väldigt individ beroende hur man hanterar det. En del hanterar det genom att helt enkelt lämna "problemet". Det går inte ignorerar att man kan ha helt olika förväntningar på det som ska hända. Sker det då under en lång tid så ökar risken för utmatning i förhållandet och att man då dras åt olika håll!

Kärlek är för dårar som någon sa!

//Calle
 
flimsy skrev:
Jag är van projektledare, men har aldrig byggt hus, därav min tanke att låta det ta den tid som krävs för att planera varje steg.
Hej

Jag har med erfarenhet av projektering och det svåra är att hitta ordningen i allt då man inte har erfarenheten. Man kan göra en grov WBS som man kan jobba utifrån med. Har inte byggt hela huset själv men trädgård, inrett garaget och övervåningen från stommen invändigt. Nu har jag haft bra hjälp genom att lyhört prata med hantverkare och entreprenörer och sedan planera utifrån det. Men man måste hela tiden ha en egen åsikt och inte helt lita på dom. Sedan är hantverkare helt otroligt dåliga på att hålla avtalade tider planer och läsa ritningar. Man måste kolla allt innan man gå vidare.

//Calle
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
CalleSpeed skrev:
...
Kärlek är för dårar som någon sa!

//Calle
AndersMalmgren skrev:
Om ett förhållande tar slut över ett bygge har man nog andra problem i förhållandet än själva bygget
Jag vet ett "vackert" exempel på detta.
Ett medelålders par fann varandra och ljuv musik uppstod.
Tomt köptes i december, hus beställdes och bygget påbörjades i februari.
Innan huset var klart i april sprack förhållandet, de hade nog inte ens bott tillsammans en dag (eller natt :surprised: ).

Allt gick för fort: Huset ligger på fel ställe på tomten, ligger vridet fel i förhållande till väderstrecken, passar inte in på platsen, men är nu nästan färdigmålat, och är uthyrt.
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
flimsy skrev:
Vår tanke var att kunna planera och läsa in varje steg, just för att inte missa något som kan stå oss dyrt eller vara omöjligt att fixa senare i projektet. Sen kan genomförandet av varje steg gå smidigt och snabbt. Varje steg ska ändå vara ett stort jobb i sig. Ex all el, vvs, ytskikt osv. Ungefär såsom wittsjo beskriver. Då finns också möjligheten att jaga bra priser på material.

Planera, planera, planera - utför!
Som jag förstår dig ska du väl köpa tjänster av hantverkare,(alltså inte bygga själv?) du funderar bara på att dela upp det i massa olika etapper för att kunna planera bygget?

Kan du inte läsa på innan då?

Om du ska anlita folk så hade jag nog hållt mig till en av varje och förlitat mig på deras kunskap och erfarenhet.(kanske kolla deras tidigare jobb och prata med tidigare kunder)
Tror inte du har många fördelar med att dra ut på bygget mer än vad det gör normalt.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Fairlane skrev:
En hake skulle väl kunna vara ändringen av regler för ROT-avdrag kanske?
ROT gäller inte vid nybyggnation så dessa regeländringar påverkar inte om det tar kort eller långtid att bygga ett nytt hus.
 
D09
Nackdelen är att mycket kan hända under denna tid och att man står med ett projekt som är svårt att ta över.
Det blir ökade kostnader i form av boende samt byggkostnader/tomt som inte kan nyttjas.

Nu till det roliga :)

Jag gjorde själv ungefär samma resa.

Koordinerade bygget för att få det tätt.

Du lär dig mycket, lär känna ditt hus och många chanser till att ändra på vägen ifall du ser brister/ möjligheter till förbättringar.

Du hinner jobba ihop mer kapital under resans gång samt chansen till att göra bra affärer med att köpa grejor på blocket etc

Men det tar ork och man får inte ge upp hur trött man än blir. Ibland bättre att ta en paus mellan etapperna och glömma bygget för att komma till ska med full energi :)

Kör på :)

Tips. Se om du har möjlighet att köpa en mindre beg grävare. Det sparar man in snabbt om du är villig att göra en del själv och sen har du alltid möjligheten att sälja maskinen
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
D09 skrev:
Ibland bättre att ta en paus mellan etapperna och glömma bygget för att komma till ska med full energi :)
Det där kan jag skriva under på, vi låter vårt objekt stå orörd någon månad ibland bara för att njuta av livet, åka utomlands eller bara slappa
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att förlänga bygglovet om man inte hinner klart inom de 5 åren ?

Jag tror att ni i städerna skulle spara pengar på att söka era hantverkare /byggare i den norra delen av landet...
Vi har oftast mycket mindre i timdeb. för många är det litet "äventyr" att få åka bort på jobb under en begränsad tid, vi pratar alla svenska (eller en dialekt av det :) ) osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.