Hej,

Detta är urklipp från LK´s monteringinstruktioin

"Kall- och varmvattenledningar får inte vara
monterade så att de kommer i kontakt med
varandra (c/c min. 300 mm).

Gör man så här(cc +300) så blir det ju rör lite överallt.....

Är det nån som har följt det här?
 
Det gäller enbart rör i platta eller dolt i vägg så långt det går. Utanpåliggande cu har kylande luft runt rören så det blir ingen värmeöverföring.
I gjuten platta brukar man dra kallvattnet i singel. Och varmvattnet mellan cellplastlagrena.
 
Jag tänker på innervägar i badrum.

"så långt det går" Antagande?

Följdfråga : Vad är bättre att använda som isolering rörisolering eller mineralull mellan rören?
 
Så långt det går är i min värld efter ex antal badrum jag sett så är det lätt att hålla isär rören i invändiga konstruktioner. Men sen kommer dom ut ur väggen med cc30. Efter det så kan dom gå ihop utan värmeöverföring.

Isoleringen brukar vara den vanliga "skumplast" typen. LK har även färdiga pexrör med isolering på.

När man monterar väggbricka så kan det vara skysst med lite skumplast runt rören högst upp så inte dom står och låter om det är tryckändringar i systemet.
 
Vad är det för konstuktion du ska dra rören i? :)
 
Det är innerväggar i badrum. Genom reglar för det mesta och två st tvärs over rummet genom tak.

Problemet uppstår när man drar 5 rör paralellt (horisontellt) då bygger det ju 1,5 m därav rör överalt .
 
Oki jag förstår. Alla kallvatten kan du dra ihop. Och alla varmvatten kan du dra ihop. Bara stammarna är ifrån varandra.
Detta är främst för att varmvattnet ej ska värma kallvattnet och det ska uppstå bakterier och effektförlust...
 
Jag har planerat så, men några 30 cm i mellan de känns som överdrift....

Skall en kall rör bli uppvärmd av en annan intill liggande varmrör (utan kontakt) ska det mycket till.
 
Deras rekomendationer är oftast overkill.
Men en som är riktigt duktig på LK är "Krilleman" han kan säkert flika in med något matnyttigt här..
 
Jag är rörmokare och man bör följa monteringsanvisningar.

Att hålla isär rören är bra om man drar matningar och har en vvc ansluten i t.ex ett fördelarskåp eftersom det då ständigt flödar varmt vatten genom röret för tappvarmvatten, men jag antar att det handlar om en villa / radhus och då flödar endast varmvattnet när du öppnar kranen så uppvärmningsproblem och legionella är obetydlig då vattnet kallnar snabbt och inte är varmare än ca 60 grader i ett modernt system. Uppvärmningstiden och för att värma vattnet ser jag inte som något problem.

Det finns att köpa Lk med isolering kring röret om du är orolig och du går självklart ut ur väggarna på det cc mått som du ska ha blandare på om det är dåld dragning med uttvik till blandare / tvättställ och WC. Vid synlig dragning går du ut 4 cm cc.

Jag hade lagt ihop varmvattenrören vid varandra respektivet kallvatten vid varandra med 30cm mellan varm- och kallvattenrören och lagt varmvattnet överst för att säkerställa att det inte bildas kondens.
 
  • Gilla
laufera
  • Laddar…
Krilleman
Länka gärna till din källa för 300mm laufera!

I monteringsanvisningen för LK universal så står det att läsa på sidan 14 att måttet är ca 100mm c/c för kall respektive varmvatten.

Vilket då innebär att du kan förlägga alla dina kallvattenrör ihop med varandra, och dina varmvattenrör ihop med varandra, bara dom två olika (alltså kall och varm) är separerade med ca 100mm.

http://www.lksystems.se/globalasset...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf
 
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
Krilleman
Suspekt!

Antagligen äldre dokument som ligger kvar på rskdatabasen.

10cm räcker gott!
 
Jag håller med både att det är suspekt och att 10cm räcker.
Tack för dina svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.