Hej, jag bor i ett putsat 50-tals stenhus med källare och står i startgroparna att göra en utbyggnad på en befintlig betongterass och funderar lite över vilket material jag ska bygga med.

Utbyggnaden är på endast 15 m2 och då hela huset är byggt i sten vill jag liksom fortsätta på den linjen.
Jag har 20 cm lättbetong i yttervägg vilket inte är optimalt ur isoleringssynpunkt men har bergvärme och har en relativt låg elkostnad ändå. Pga olika anledningar vill jag hålla ner vikten på utbyggnaden och har kommit fram till att göra lättbetongstomme som jag senare tänkte putsa både in och utvändigt.

Eftersom resterande väggar har den isolering den har ser jag inget behov av att köra nån "superisoblock", dock gärna något bättre än vad jag har i resterande väggar. Skulle även vilja mura synliga vertikala tegelfriser/bårder i hörn och mot bef yttervägg mm. Då skulle det vara bra att kunna välja olika tjocklekar på blocken tänker jag..
Jag är dock rätt grön på de olika valen av lättbetongprodukter som finns och skulle gärna ta emot tips där för/nackdelar pris och prestandamässigt tas upp gällande olika produkter av någon med lite koll..
mvh Peter
 
Puffar lite här,, Har kollat runt lite på nätet men tycker det är väldigt svårt att hitta bra vettig info...är det ingen som har några bra alternativ på prisvärda lättbetongblock som är lätta att jobba med?
 
Ytong
 
MaxPax skrev:
Ja, siporex, ytong, celcon-block som är samma sak, alltså vita lättbetongblock som lätt sågas med speciellt tigersågblad eller lättbetongsåg modell fogsvans om man vill träna biceps och triceps. De blocken har bättre isolervärde än leca och finns i olika dimensioner.

[länk]
Fast detta storlek är inget vidare om man ska använda blocken till ytterväggar. Allt under 30cm är inte bra.Läste nånstans att bästa möjliga kombo skulle vara block 30cm + Ytong multipor 15cm ( fasad på utsidan ) eller block 36.5cm + Ytong multipor 10cm.
Då skulle man få riktigt lågt U-värde ...

Bästa kombo menar jag för plånboken ;)
 
Redigerat:
M
Tja, med tanke på TS uttalade behov så anser jag att det blir tillräckligt bra värden med 250mm breda block. Dock är det väl bra att räkna lite på U-värden och sådant för att veta precis vart man hamnar.
 
Tack för svar. Ja, jag var lite inne på runt de måtten. Då får jag iallafall ett bättre u-värde än resten av huset. Har aldrig murat lättbetong och har letat lite på nätet men tycker det är väldigt svårt att få bra lättbegriplig info på svenska och därmed jämföra produkter. Har tänkt mura själv och putsa samt fälla in tegel som sagt
 
Redigerat:
jag murar som sagt på befintlig betongaltan ( 1 m ovan mark) och har tänkt fräsa in plåt efter första skiftet och lägga lite isolering mellan plåt och kant på plattan så att plåten läppar ut lite o slippa köldbrygga . Vet att man brukar plåta under första skift men detta måste väl funka? Nån som har nån uppfattning om h+h?
 
Redigerat:
pette skrev:
Tack för svar. Ja, jag var lite inne på runt de måtten. Då får jag iallafall ett bättre u-värde än resten av huset. Har aldrig murat lättbetong och har letat lite på nätet men tycker det är väldigt svårt att få bra lättbegriplig info på svenska och därmed jämföra produkter. Har tänkt mura själv och putsa samt fälla in tegel som sagt
Vad jag skulle göra ( kommer att göra i framtiden ) är att köpa Ytong 36,5cm + Ytong multipor 10cm på utsidan. Alltså puts fasad, ingen tegel fasad.
Självklart köpa Ytong materialet från utlandet - Polen eller Kroatien,beror på vem är billigare.
Då kommer man billigt undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.