Hej Linstina!
Låter som ni har en hel del att göra framför er också. Vi har nu hållit på sedan i maj 2004 och min sambo tillbringar all ledig tid vid huset. Själv är jag där när jag kan hjälpa till med något. Då jag har en skada på nacken kan jag inte göra alla moment.

Vi kommer att hålla oss till orginalskick så lång detta är möjligt. Vad gäller värmesystem så har vi inte bestämt oss ännu. Då vi har tre kakelugnar, en vedspis, en gjutgärnskamin samt en öppenspis så känns det så dyrt att dra in bergvärme. Vi funderar på att avvakta med detta och använda oss av elelement i början. Det kommer troligen att dyka upp nya system framöver som är mer effektiva och kostnadseffektiva än de som finns i dag.

Tack för dina kommentarer på vår sida och jag håller med dig om att det skulle vara trevligt att hålla kontakten och dela erfarenheter framöver.

Vi hörs!
 
Jo det kommer säkert att fungera helt bra med element och ett enkelt sätt att lösa uppvärmningen. Värmen från kakelugnar o spisar är ju underbar! För tillfället bor vi i ett mindre 1800-tals hus som vi renoverat och här har vi några oljefyllda värmeelement och kompletterar med att elda i kakelugnen och elräkningen har nog inte varit överdrivet dyr så det har fungerat bra. (Tilläggas kan att vi inte har isolering alls i golv och väggar).
Hur stort är ert hus? Eftersom ni gör mycket själva sparar ni säkert en hel del kostnader, har ni haft någon plan eller budget som ni hoppas kunna hålla?
Kul då jag läste din blogg eftersom din man verkar lite som min...gör allt, verkligen allt och är i rätt samma ålder, 26 år. Det är inte så många vänner man har som har samma sätt att se på det här med husbyggande och en hel del tycker ju att man är lite konstig. Har ni fått reaktioner på ert projekt?
 
Har man tillgång till ved så kan man ju förutom vedspis och kakelugn sätta in en riktig vedpanna. Kan man sätta vedpannan i ett uthus, med kulvert in så kan man få ett system som är lättskött (man behöver inte elda mer än varannan dag med accumulatortank) och man slipper skräp inomhus och ev brandrisk minimeras också. Vedhanteringen underlättas också om man har en vedpanna som klarar 1 m ved.
 
Jo det är helt klart ett alternativ vi funderat på, och visst tycker vi om skogen och naturliv och skulle vilja ropa jaaaa, klart vi skall ha vedeldad panna! Men så kommer bekvämligheten... man skall hålla sig med ved och regelbundet elda...har funderat på panna med fullständig förbränning med ett system som tar tillvara allt i förbränningsprocessen, pellets också som alternativ. Ja, vi får se.
 
Hej Linstina!
Ja vi hoppas att det ska fungera med den uppvärmningen till att börja med. Det ordnar sig nog. Vårt hus är 132 kvm utvändiga mått men det går ju bort en del pga de tjocka väggarna. Men det räcker gott och väl. Det ska ju tas omhand och värmas upp. På dessa 132 kvm så tillkommer ju en vindsvåning där vi ska ha vårt sovrum och två mindre sovrum.

Vad gäller vår budget så sparar vi massor med pengar på att göra allt själv. Det skulle inte gå annars. Vet inte om jag nämnt att bara vår murstock väger 30 ton så att leja att göra det samt sätta upp kakelugnar är ju omöjligt. Vi har tagit lån på 900 000:-, men den summan kommer troligen inte att räcka till helt, så det blir nog några kronor till. Av den summa kostade huset 95 000:- och tomten 112 500:-.

De reaktioner vi fått från vara nära är positiva, men det är väldigt många som inte kan se det färdiga resultatet framför sig. De ser bara allt jobb och jag skulle gissa att vissa har svårt att tro att vi kommer att bo där inom en snar framtid. Men detta beror ju framförallt på att man inte vet lika mycket om gamla hus och det jobb som det innebär att bygga upp ett sådant motför att sätta upp ett färdigt modulhus.

Men jag upplever ändå att de allra flesta är imponerade och tycker att det är roligt och intressant med vårt husbygge. En av våra närmaste vänner är själv fantast av gamla hus, men de bygger av praktiska skäl istället ett egethändigt ritat hus.

Jag tror att om de är någon som tvekar så kommer de att tycka att det blir bra när huset är färdigt för inflyttning. Alla skulle inte själv vilja ha ett gammalt hus med den stil det innebär, men de flesta upplever jag ändå tycker att det är fint med gamla hus. Det är liksom skillnad på att vilja ha det själv och att tycka att det är fint och trevligt hos andra.

Vi hörs snart igen!
 
Maria, låter som vi tänkt och budgeterat ganska exakt lika med kostnader! Sen får man ju se om det håller... men känns roligt att faktiskt kunna få ett fint hus till ett ganska "billigt" pris genom att göra det mesta själv.
Man kunde ju göra hur mycket som helst verkligen, men det kommer nog att bli fråga om en tidsfråga för oss också eftersom det skulle vara så roligt att ändå så småningom få bo lite större och att äldsta killen skulle få eget rum tills han börjar skolan. Tex. har vi inte riktigt ännu bestämt om vi skall ta oss an att renovera alla fönstren på vindsvåningen (nedrevåningen byter vi ut hur som helst, fel modell) eller om vi skall låta snickra nya samtidigt som vi gör till nedrevåningen, 24 fönster är det. Kitta in gammalt glas och måla gör vi nog själva. Har märkt nu med det hus vi bor i hur otroooligt länge det räcker att renovera fönster som är ganska illa medtagna där virke också behöver bytas så det är en tidsfråga mycket.
Vad har ni för vinterplaner med ert byggande? Bygger ni eller låter det vila lite under vintern? Nästa jul blir det säkert en jul i ert nya hus!
 
*Puff*

Hur har det gått för er som plockar ner/upp gamla timmerhus?
Kanske har det rentav tillkommit någon ny fantast här på forumet som kan bidra med sina erfarenheter?

// Linda
 
Tjohej!

Jo det går i lagom takt...vi har fixat till grunden för själva grunden av granitstenarna som ligger i en hel hög på tomten. Det blir snart till att pussla ihop dem. Vi hade tänkt att få upp timmerhuset med tak innan snön kommer men vi får se om vi alls hinner med det. Har alltså inte haft någon anställd och i sommar har det varit mycket annat som det oftast är på somrarna. From. i höst kommer min man att arbeta heltid på vårt bygge och då börjar det förhoppningsvis ske lite mer.

Vi har en blogg som handlar om vårt husflyttningsprojekt och byggnadsvård som intresserade gärna får läsa: www.bloggen.fi/lund
(klicka längst ner på sidan "visa alla bloggar" för att läsa från början)

Linjo, har du/ni liknande projekt? Berätta gärna!
 
LinStina,

Än så länge handlar det mest om nyfikenhet.
Letar efter nytt boeende och vill om ha ett boende i ett gammalt hus.
I Stockholm, där vi bor, finns det inte så många gamla hus (som inte kostar multum) tyvärr. Alternativet att flytta ett gammalt hus har då dykt upp.
Så just nu handlar det mest om att samla intryck av andra som gjort det.
Och hitta en tomt där ett sådant hus kan passa (finns ju inte så många bra sådana här i stan heller... :( )

Nu skall jag läsa alla inlägg på din blogg :)

// Linda

 
Har inte släppt tanken på att flytta timmerstomme riktigt än, ska gå timringskurs nu få se om det hjälper..
Det jag vill veta är: Kostnad?
Hur inihelvete jobbigt är det?
Det verkar finnas många med svar på mina frågor här.
 
heter en bok, som jag inte läst, utgiven av byggnadsvårdsföretaget Gysinge. 260 kronor hos dem och 206 kronor hos Bokus. Dessutom finns den kanske på ditt bibliotek. Bra läsning innan du går vidare.

Lycka till!
 
Tack för tipset, snällt. Jag har läst den- mycket intressant.. Skulle vilja ha erfarenheter från "vanliga" människor som gjort det också.
 
Martina:

Kostnad: Vi flyttade ett hus, två våningar + kallvind c:a 12*7 m. Vi rev huset ner till stommen och lät sedan en timmerman märka+riva stomme och montera upp den. Jag var med och timrade, det tog tre-fyra veckor tror jag. Kostnad c:a 170 000. Så här i efterhand inser jag att det hade varit jävligt jobbigt att riva stommen och montera själv: det är så jäkla mycket trix att tänka på för att få ihop bygget, särskilt om timret måste lagas här och där (så brukar det vara).

Hur inihelvete jobbigt: Inte särskilt. Jag rev inredning, murstock och annat löst i lugn takt. Det tog kanske ett par månader, och då hade jag famljen med så jag tog det rätt lugnt ibland. Allt beror på objektet, men har du intresse så är det inga problem. Jag håller på och lägger in mina gamla golv nu, och det blir jävligt tråkigt att skrapa skit från sponten efter några dagar, men vid det laget är man nästan färdigt, och en nuy uppgift väntar. Det är oftast kul!

MEN: kolla stommen så jäkla noga du bara kan. Även om en stomme ser bra ut på ytan, så kan det vara rena kexet inuti. Jag köpte huset för en spottstyver, så vi kunde chansa lite, och hade väl tur, för stommen var mestadels OK. Betala inte mycket för en stomme med panel och lerklining som döljer timret, det är en chansning.

Hoppas du satsar. Envishet är viktigast av allt - inte att man kan hugga långdrag och kan allt om handhyvlade lister. Du lär dig det du behöver på vägen. Behöver du en timmerman ska du kontakta Stefan Aronsson. Han är bäst i världen - otroligt hängiven sitt jobb, och i högsta grad prisvärd.
 
Tack snälla Gargamel.
Känner mig glad och peppad att ta tag i detta nu igen...
Var i Sverige finns Stefan Aronsson?
Än en gång tack..
Martina
 
Martina: sök på "Sa timmertorp" så hittar du honom - strax utanför Örebro. /Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.