Hur löser man dräneringen av gropen poolen hamnar i på bästa sätt?
Hamnar ca 1m under marknivå, alltså vart ska man leda den till? Ska man behöva ha en dränkpump hängande i en gårdsbrunn eller liknande?
Finns säkert många smarta lösningar, men själv har jag fastnat i en tankeloop, antar att det pga närmande semester. :)
 
Det beror ju lite på vad du har för mark. Är det sand/sten så räcker det oftast med att gräva 1-1½ m djupare än poolen och ställa ner en brunn utan botten så vattnet kan rinna ut i marken. Bäst är ju att leda bort vatten ur brunnen genom ett rör som an mynna ut i någon slänt, dagvatten, eller stenkista men beroende på hur tomten ser ut kan det bli en massa grävande...
Har man inte de förutsättningarna får man hänga en dränkpump nere i brunnen som startar automatiskt om brunnen fylls upp. Håller man själv lite koll på nivån nu och då så fungerar en billigare modell från Biltema typ bra (bara man kommer ihåg att testa den med jämna mellanrum).

Tänk på att dräneringen ska ligga runt sidorna på poolen, inte under!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
40cm markrör med billig dränkpump i funkar utmärkt, försök få till 70-80 liters pumpvolym . Har du botten en meter ner hamnar en stenkista för långt ner för att funka tillfredställande.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har min ca 90 cm under mark (60 sticker upp). Har gjort en makadam + stenmjölsbotten på 20 + 20 cm.....later som jag gjort fel.....fast har I o f s ösregnat utan att det blivit översvämning....?
 
....det låter väl som en ypperlig början. Har du sedan bra markförhållanden kanske detta räcker för att ta hand om allt vatten. Generellt är det dock önskvärt med någon dränering också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.