Nu har de äntligen börjat gräva grunden till huset. Tyvärr var givetvis höjderna på kartorna fel & huset måste nu höjas ca. 20cm. Har någon lite koll på vad det kan tänkas kosta? Tänkte fråga här innan jag frågar grundgrävaren.
 
Vilken grundtyp har ni? Platta på mark eller torpar/krypgrund?
 
Platta på mark, storlek; 110kvm på entrévåningen, 77kvm på övervåningen.
 
Det det är frågan om (tror jag) är att man under det fina gruset lägger 20 cm stenkross 0-200 extra. Räknar man bara plattans storlek är det frågan om 22 kubik.
 
Vi fick göra detta på vår enplanare på 140 m[sup]2[/sup] - Kostnad 20.000
 
Samma här, fick beskedet igår.

Kostar 200 kr/ton packat å klart.
Det gick mellan 100-150 ton extra utöver de 227 som ingick i kontraktet.

Sura pengar men vad fan gör man :surprised:
 
Ja då lär väl jag också hamna där omkring.
 
Kolla om det inte finns någon som håller på med något projekt i närheten av där ni tänkt att bygga. Man kan ha tur att dom vill bli av med fyllnadsmassor. vi har fått fylla 250/kubik men haft turen att bara betala 100/kubik. Resterande fyll=gratis. :)
 
Vi höjde 20 cm och det gick på 20 000 kr för ett vinkelhus på 123 kvm.
 
123kvm och 20cm.
Det blir ca 25 kbm vilket motsvarar grovt 50ton.

Jag har fått offert från krossen, framkört 97kr/ton. 0-90. (7km) det blir runda slängar 5000kr.
Vill inte vara stygg, men du har blivit blåst!
 
@leffe6

Vad materialet kostar är en sak, vad transporten en annan sak. Det som du också måste räkna in i kostnaden är jobbet att lägga ut materialet och att få materialet vibbrat.

Jenfors pris skulle ge en kostnad av 500 kronor per ton, inklusive arbete. Lite dyrt men ingen blåsning, kanske. ;)
 
Mercafreak skrev:
Samma här, fick beskedet igår.

Kostar 200 kr/ton packat å klart.
Det gick mellan 100-150 ton extra utöver de 227 som ingick i kontraktet.

Sura pengar men vad fan gör man :surprised:

Spontant måste jag säga att det låter ngt dyrt... Fick ett pris från vår grundfirma på 135 kr/ton (inkl moms) packat och klart... Firman har ett gott rykte men ligger uppe i norr vilket kan förklara prisskillnaden???

De hade räknat att 20 cm till våra grunder motsvarade 71 ton packat och klart.... grunderna är på 130 m2
 
120m2 lite över 17.000.
Tror det stod 90kr/ton på fakturan, kommer inte ihåg.
 
A. Nygren skrev:
120m2 lite över 17.000.
Tror det stod 90kr/ton på fakturan, kommer inte ihåg.

Får inte riktigt ihop det om priset är 90 kr/ton.... Skulle gissa att det går ca 65-70 ton till att höja ett hus på 120 m2 med 20 cm..... Dyr packning i så fall... :-?
 
äääh, va fasen, jag får väl rota fram fakturan då ;)

Tada!
Nu ska vi se sa den blinde till den lame.

120,36 ton á 90kr
11st Gänstål M12 á 64kr (framtida monteringskit för altan/trädäck)
mottagning upppackning & komprimering av extra fyll. 90m3 á 25kr

+ moms :)

Inte direkt billigt, nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.