Hej,
Jag och mitt ex köpte för snart 2 år sedan en lägenhet av en släkting för 900 000:-, lägenheten är från 1962 och inga förbättringar gjorda sedan dess. Vi renoverade lägenheten för ca 230 000:-.
* Två badrum som totalrenoverades, nya rör, golvvärme etc. Av inhyrt företag.
* Installerade ett helt nytt kök, la om golvet i alla rum, spacklade om och målade alla väggar etc, detta gjordes av mig.

Nu har vi valt att gå vidare åt skilda håll och tanken är att hon ska köpa ut mig.
Vi har i dagsläget fått lägenheten värderad till 1 700 000;-.
Vad är egentligen avdragsgill på en renovering?
Kan jag dra av arbetet som jag själv utfört eftersom jag tagit ledigt från jobbet för detta?

Mvh
 
Du kan dra av allt (i princip) som du har kvitto på.
Eget arbete går inte. Du har inget kvitto på detta.
Det är bara en förenkling. Men det är så det fungerar.
 
Om du menar skattemässigt? Så nej du kan inte ta upp kostnader för eget arbete.

Eftersom renoveringen är såpass nygjord så skulle du kunna dra av alla verifierbara kostnader (alltså kvitton på material, hantverkartjänster). Annars gäller att renoveringar får vara max 5 år gamla för att ge avdragsrätt. Man kan i viss mån göra avdrag för materialkostnader där kvitton kommit bort, men det är då viktigt att på deklarationen skriva att kvitton saknas för ex. 50 000 av det yrkade avdraget. Så länge man är öppen med det så blir det i värsta fall avslag, skriver man det inte, så kan det bli skattetillägg på 40%.

Förbättringar därmot är avdragsgilla för alltid. En förbättring kan ex. vara större kök, helkaklat istället för plastmatta i badrum osv.

Då får man dra av för förbättringen, dvs. skillnaden mot vad bara en renovering till bef. standard skulle kostat.

Detta gäller då om ni skulle sälja idag.

Men om vi antar att ditt ex. "köper" ut dig i en bodelning, så blir det ju ingen skatt nu, utan först den dag hon säljer. Det gör att vid det laget så är kanske inte så mycket av renoveringarna avdragsgilla.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Om du menar skattemässigt? Så nej du kan inte ta upp kostnader för eget arbete.

Eftersom renoveringen är såpass nygjord så skulle du kunna dra av alla verifierbara kostnader (alltså kvitton på material, hantverkartjänster). Annars gäller att renoveringar får vara max 5 år gamla för att ge avdragsrätt. Man kan i viss mån göra avdrag för materialkostnader där kvitton kommit bort, men det är då viktigt att på deklarationen skriva att kvitton saknas för ex. 50 000 av det yrkade avdraget. Så länge man är öppen med det så blir det i värsta fall avslag, skriver man det inte, så kan det bli skattetillägg på 40%.

Förbättringar därmot är avdragsgilla för alltid. En förbättring kan ex. vara större kök, helkaklat istället för plastmatta i badrum osv.

Då får man dra av för förbättringen, dvs. skillnaden mot vad bara en renovering till bef. standard skulle kostat.

Detta gäller då om ni skulle sälja idag.

Men om vi antar att ditt ex. "köper" ut dig i en bodelning, så blir det ju ingen skatt nu, utan först den dag hon säljer. Det gör att vid det laget så är kanske inte så mycket av renoveringarna avdragsgilla.
Tack för ditt svar, det uppskattas.
Hon kommer sälja lägenheten under hösten, jag hyr ett annat boende nu men hon vill ha lite längre tid på sig att hitta ett nytt.
Säg då att vi skulle kunna dra av 200 000:- som är avdragsgill. Kan man då säga att hon köper ut mig för summan efter vinstskatt + halva summan som är avdragsgill? I detta fall 100 000:-.
 
Vet inte hur du menar.

Men om den är värd 1700 000. Och ni har haft en anskaffningskostnad på 900 000 + 230 000 i renovering.

Då är vinsten 570 000, din andel av den är 285 000, Efter skatt skulle du ha fått ut 222 000. Så det är väl det belopp som du borde få när hon tar över den.

Det är vanligt att man dessutom drar av en förväntad mäklarkostnad från vinsten, det är ju en kostnad ni skulle haft gemensamt om ni hade sålt nu, men som hon kommer att få betala när hon säljer.
 
I Ystad fick man inte dra av ev. mäklararvode enligt 2 lokala fastighetsmäklare och 2 jurister samt en skatteexpert i Stockholm 2013. Alla använde sig av samma förklaring. Att en mäklare kan kosta allt från 5000 och upp. Beroende vem man anlitar.
 
hempularen skrev:
Vet inte hur du menar.

Men om den är värd 1700 000. Och ni har haft en anskaffningskostnad på 900 000 + 230 000 i renovering.

Då är vinsten 570 000, din andel av den är 285 000, Efter skatt skulle du ha fått ut 222 000. Så det är väl det belopp som du borde få när hon tar över den.

Det är vanligt att man dessutom drar av en förväntad mäklarkostnad från vinsten, det är ju en kostnad ni skulle haft gemensamt om ni hade sålt nu, men som hon kommer att få betala när hon säljer.
Okej, så det dras inte av innan vinstskatt en?
Min uppfattning var att kostnaderna man la ut på renovering, fick man tillbaka vid deklaration.
 
Atom skrev:
I Ystad fick man inte dra av ev. mäklararvode enligt 2 lokala fastighetsmäklare och 2 jurister samt en skatteexpert i Stockholm 2013. Alla använde sig av samma förklaring. Att en mäklare kan kosta allt från 5000 och upp. Beroende vem man anlitar.
Mäklararvodet är en avdragsgill försäljningskostnad.

Den förklaringen du fick är ju lika relevant som att olika snickare fakturerar olika mycket, det är fortfarande avdragsgillt.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Om du har kvitton på 230000 och sen utöver det gjort köksrenovering osv, så kanske du har kvitton kvar där eller en uppskattning i vad material kostade? Denna kostnad är också avdragsgill. Lika så mäklararvode
 
Jonne88 skrev:
Okej, så det dras inte av innan vinstskatt en?
Min uppfattning var att kostnaderna man la ut på renovering, fick man tillbaka vid deklaration.
nej, du får inte tillbaka hela renoveringskostnaden, bara skatten på det. Kostnaden för förbättring kan du se som en "förlängning" av priset du betalade när du köpte bostaden.
 
Jonne88 skrev:
Okej, så det dras inte av innan vinstskatt en?
Min uppfattning var att kostnaderna man la ut på renovering, fick man tillbaka vid deklaration.
Man drar av renoveringskostnaden från vinsten innan man beräknar vinstskatten. Men som hemmapularen skriver - det innebär att man betalar 22% av renoveringskostnaden mindre i vinstskatt, inte 100% av renoveringskostnaden.
 
Gabbe1 skrev:
Mäklararvodet är en avdragsgill försäljningskostnad.

Den förklaringen du fick är ju lika relevant som att olika snickare fakturerar olika mycket, det är fortfarande avdragsgillt.
Det är avdragsgillt bara om du lägger ut (betalar) dessa pengar. Inte för att du tror mäklaren SKULLE kosta om du SKULLE sälja. Du har dina kvitton för utförda arbeten, typ snickeri.
Du har inget kvitto vid beräkning vad din partner ska betala dig om hen köper ut dig vid eventuell separation ;-)
ö
 
Nej, det handlar ju då om en saklig diskussion om vad som är ett rättvist och skäligt pris för utköp.

När man diskuterar en sådan sak så måste man ju börja med att vara överrens om det skall vara ett så "rättvist" upplägg som möjligt, eller om man på något sätt vill hjälpa den ena parten lite mer. Det kan finnas skäl att ex. låta sitt ex. få stanna kvar i huset till en kostnad som fungerar, hellre än millimeterrättvisa.

Men om man utgår ifrån att priset skall vara "neutralt", dvs. den som lämnar bostaden skall så långt som möjligt få samma summa som om man istället väljer att sälja huset på den öppna marknaden. Då är det skäligt att man räknar in även försäljningsomkostnader som mäklararvode. HUR mycket man skall anse att ett normalt mäklararvode är blir ju en bedömning. men har man lyckats komma överens om hur huset i sig själv skall värderas så borde man kunna komma övverens om huruvida en mäklare kan antas kosta 20 000 eller 150 000.

En sak man kanake bör ta med i resonemanget är att OM man väljer att sälja istället. Då skulle ju reavinst skatten kunna skjutas upp. Vilket i vissa fall kan vara en avgörande skillnad för ett nytt köp. Den uppskjutna reavinsskatten kan vara den kontantisats som behövs för att kunna köpa nästa boende. Så den som lämnar via bodelning, istället försäljning får ett lite sämre läge på bostadsmarknaden.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Atom skrev:
Det är avdragsgillt bara om du lägger ut (betalar) dessa pengar. Inte för att du tror mäklaren SKULLE kosta om du SKULLE sälja. Du har dina kvitton för utförda arbeten, typ snickeri.
Du har inget kvitto vid beräkning vad din partner ska betala dig om hen köper ut dig vid eventuell separation ;-)
ö
Ok, jag missade att du pratade om ett fiktivt mäklararvode. My bad.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.