Vi har en fastighet vars in och utfart är en mindre väg som löper på grannens fastighet. Vi vill avgränsa genom staket och andra konstruktioner och helst högre än 110 cm. Vi har servitut på att använda denna väg. Fastighetsgränsen är i princip längs vägkanten mot oss, det vill säga hela vägen är på grannens tomt. Vägen är en gammal landsväg som funnits långt innan grannens hus uppfördes. Grannens bostadshus är 25-30 meter från denna väg. Hur borde regeln om 4,5 meter tillämpas i detta fall? Juridiskt korrekt är ju den exakta tomtgränsen mellan oss. Men eftersom vägen inte används till något annat än att gå på för grannen då och då, det är inte dennes in eller utfart där jag avser, borde man kanske utgå från vägens bortre kant och på grannens sida? Vi får uppfattningen att personen ifråga endast vill försvåra eller rent av förhindra vilket känns trist eftersom närmaste område på hennes tomt är vägen och det finns en mindre ladugård mellan hennes bostadshus och vägen, ingen altan i närheten och ingen utsikt mot området.
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
Jag hänger inte med. Vill ni sätta upp ett staket på grannens fastighet, eller missförstår jag?
Vad mer exakt är det ni vill göra som grannen inte tillåter?
 
tommib
Jag tolkar det som att TS vill sätta upp ett staket i tomtgräns med hänvisning till att grannens hus ligger långt bort och att grannen inte skulle störas av det, trots att grannen motsätter sig det hela.
Tyvärr tror jag inte att det spelar någon roll utan 4,5 m från tomtgräns måste man ha grannens medgivande, oavsett vad som finns på grannens fastighet och var.
Alternativet här är väl att söka bygglov (vilket ändå blir aktuellt om det ska vara ett högt staket/plank) och hoppas att bygglovshandläggaren struntar i vad grannen tycker och beviljar bygglovet med hänvisning till det, vad det verkar, relativt begränsade intrånget i grannens rätt.
 
I så fall hänger jag inte med på vad vägen har för betydelse i sammanhanget?
 
tommib
Jag tolkar det som att TS vill att vägen ska vara de där 4,5 metrarna så att hen slipper ta hänsyn till grannen och sätta upp staketet precis invid vägen, på sin sida. Men det är bara min tolkning, annars får jag inte ihop frågeställningen....

TS, hur är det?

Välkommen till forumet förresten!
 
Tack för inlägg och frågor. Nej det handlar inte om att sätta upp staket på grannens fastighet. Det handlar dock om att upprätta ett staket högre än 110 cm vilket är kommunens regler inom 4,5 meter. Angränsande till detta staket är en väg långt från grannens hus och mellan planerat staket och hennes hus finns en ladugård som skymmer "sikten mot det eventuella staketet". Men 4,5 meter är uppfattat, tänkte endast om någon hade någon erfarenhet av juridisk tillämpning. Om ett högre staket skulle uppföras (bygglov) så innebär det inte några begränsningar i grannens rätt, ingen rimlig olägenhet eller annat besvär för vederbörande. Jag upplever endast personen ifråga som stel, fyrkantig och försvårande.
 
Regeln om 4,5m gäller bygglovsmässigt oavsett vad det är som finns på andra sidan gränsen.

Jag vet inte riktigt vad det är för gräns på110 cm du tänker på. Men det finns ju en regel om att ett staket/plank får vara 180cm högt om det byggs inom 3,6m från bostaden, men inte närmare gränsen än 4,5m. Är detta alltså ett staket du vill bygga nära ditt hus?
 
Bygg en spalje med 50% luft.
 
Nja det blir nog ett staket på 140 cm och det verkar kommunen tycka är ok utan bygglov om inte närmare än 4,5 men vill kunna placerade det 0,5 m närmare än 4,5. Men det är nog så att 4,5 är regeln oavsett vad som finns på andra sidan och det vet vi i grunden.

Sedan kommer vi hitta en annan lösning och det är inte avgörande att placera det 4,0 från gränsen (vägen) det är bara det att jag sonderar eventuella erfarenheter när ett eventuellt bygglov ska handläggas. Vederbörande verkar också störa sig på planer vi har att sätta upp en sorts trägårdsportal på våra grindstolpar som båda ligger inom 4,5 meter från gränsen, alltså vid vägen. Det hon signalerar är att till varje pris förhindra, därmed kommer hon ha synpunkter i bygglovsprocessen som motverkar det vi vill och även överklaga om beslutet går vår väg.
 
aedwall menar Du att en spaljé kan anbringas närmare än 4,5 meter från tomtgränsen, utan grannes medgivande eller bygglov?
 
Ja en spalje är inget staket. En trädgårdsportal kan troligen också räknas som en spalje snare än staket. Men det beror såklart på hur den skall se ut. Bygger du en kopia av triumfbågen eller Brandenburger Tor så lär du behöva bygglov.
 
Redigerat:
Trädgårdsportalen blir som en spaljé sedd från sidan och ovanifrån, eller som en smal pergola överdel med en rundad båge nedanför och innanför stolparna.
 
Götte skrev:
aedwall menar Du att en spaljé kan anbringas närmare än 4,5 meter från tomtgränsen, utan grannes medgivande eller bygglov?
Helt rätt, här är ett exempel på en spalje jag byggt, du kan bygga den 140 cm utan bygglov och medgivande. spalje.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett hett tips är att sitta ner över en kopp kaffe och sakligt och vänligt förklara för er granne vad ni vill göra och av vilken anledning. Denne får sedan redogöra för sina motargument lika sakligt och vänligt. Därefter kan ni se om ni kan nå en kompromiss.

Går det inte att enas så får ni väl skicka in en ansökan med en skrivelse om för och motargument till kommunen och invänta beslut. Staket invid er gemensamma tomtgräns har ni ju rätt att sätta upp i vilket fall som helst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.