Hej

Idag har min verkstad i källaren klinkergolv och jag vet inte hur många eggverktyg som tagit skada när jag tappat eller råkat knuffa ner dem från arbetsbänken och tom en lamellfräs fick gå till service efter ett fall i golvet. Helt fel underlag med andra ord.
Nu ska jag konvertera garaget till snickeri och tänker mig trägolv där för att slippa samma problem. Dock, det går en hel del pengar till ombyggnad, inredning samt inköp av lite maskiner (bordssåg bl a), så jag är ute efter en billig men bra lösning.

Har funderat på (konstruktions)plywood med ett lager OSB under eller endast 22 mm golvspån, bägge alternativen är tänkta att lackas. Golvspån är ju smidigt och billigt men vilka är nackdelarna? Är det fortfarande hårdare än vad som är lämpligt? Det kanske blir lite knottrigt av att lackas = svårstädat?

Tilläggas bör att jag funderar på att dra rör för spånsug under golvet, så jag kanske väljer att skruva materialet för att kunna komma åt utan att tvingas riva upp golvet om det blir nödvändigt.

Skulle bli mycket tacksam för synpunkter och förslag till alternativ till golv.

//Ronnie
 
En gummimatta under "arbetsytan" torde vara det billigaste iaf. (om man vill undvika de skador du nämnt). Finns att få i vilka storlekar och former man vill.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.