Vi har ett kök där ena väggen ska husera (från vänster till höger) ett bänkskåp med lådor (60 cm), en diskmaskin (60 cm.) samt en diskho (60 cm.) i den ordningen. Tänk på det som ett rakt kök.

Problemet är att det längs väggen ligger ett avloppsrör samt vattenledningar. Dom går från den vänstra väggen där lådskåpet står och ligger längs golvet fram till där diskmaskinen ska stå (där diskmaskinen ska stå har det tidigare varit en diskho som nu s.a.s. får flytta ett steg till höger).

Eftersom avloppsröret och vattenledningarna är <16 cm. höga så hade vi inte tänkt att det skulle bli några problem att dra dom vidare dit den nya diskhon ska sitta, men nu har vi kommit på att diskhon ju inte står upphöjt på samma sätt som bänkskåp. Vi ska installera ett IKEA-kök, så själva sockeln (ben) är 16 cm. hög.

Tar en diskmaskin alltid upp 60x60x90 cm, eller finns det utrymme bakom den längst ner mot golvet för rördragningar? Det gäller en Whirlpool ADG 6560. Whirlpools hemsida verkar vara nere för tillfället så jag kan inte titta på de tekniska specifikationerna. Det bästa vore ju om den bara var 70 cm. hög som bänkskåpen, men jag antar att den är ~86 eller något sådant, d.v.s. som ett bänkskåp plus sockel.

Om nu diskmaskinen skulle ta upp hela utrymmet och man inte för plats med rören bakom, hur ska man då göra? Dra rören under golvet (tveksamt om det går eftersom det är en lägenhet)? Vi vill inte behöva byta plats på diskho och diskmaskin (så att ordningen blir lådskåp, diskho, diskmaskin) för att behålla den 120 cm. långa arbetsbänken som annars blir uppdelad i två 60 cm. arbetsytor på varje sida om diskhon.
 
Hej!
Jag vet inte om jag uppfattar din fråga exakt, men ändå....

Normalt sett så har väl en diskmaskin (i varje de jag har haft) en "urgröpning" baktill i underkant för att få plats med just rör och slangar. Om det sedan är tillräckligt mycket för att klara er lösning är ju en annan fråga. Allt för klena avloppsrör tillsammans med dåligt fall kan ju skapa framtida problem med stopp i rören etc.

Sedan finns det ju också normalt justerbara fötter, som kan påverka en cirka 3-5 cm.

Vi har också ett IKEA-kök, och vi har ingen sockel framför diskmaskinen. Detta eftersom det är svårt att få till det på grund av utrymmet, samt att den speciella "plastbaljan" som diskmaskinen skall stå i gör det ändå mer krångligt.
 
Våra rör och ledningar som ligger bakom är 15 cm. höga och ~15 cm djupa. Diskmaskinens urfasning baktill är enligt Whirlpool ~16 cm hög (så det går ju) men bara ~5 cm. djup.

Det betyder att diskmaskinen inte kan gå in hela vägen mot väggen, utan att vi måste göra något slags fulhack med att dra ut hela köket så det blir 70 cm. djupt.

Jag tittade också på måttskisser på andra diskmaskinstillverkare och det vderkar vara ungefär samma mått där.

Är det vanligt att avloppsrör och vattenledningar bara är ~5 cm. djupa? Annars förstår jag inte hur tusan man ska kunna lägga rör etc. bakom? :(
 
Till diskavlopp räcker nog 5 cm om det inte är alltför långt och dåligt fall.
 
Precis som Sveng är inne på, så skulle ett 40mm avloppsrör, som normalt används till ex. ett handfat kunna fungera. Det som är risken är ju att vattnet stiger i slasken när diskmaskinen tömmer. Kanske kan du påverka fallet något positivt genom att låta avloppet gå ut i diskbänksskåpets sida istället för under? Med 15 cm tillgängligt på höjden borde det inte vara problem med vattenledningarna heller, eller?

Du skriver att era befintliga ledningar är cirka 15 cm djupa.. Låter kraftigt! Är det gamla gjutna rör?

Att ändra djupet på hela kökslösningen är inte rätt väg att gå. Några millimeter kanske, men inte decimetrar..
 
Nä, det är 80 mm (tror jag) plaströr men det ligger massor med konstiga tomma plaströr bakom. troligtvis kanske dom har varit avsedda till el, men vi har dragit in nya kablar eftersom elektrikern tydligen inte kunde använda dom till någonting (det är ledningarna som ligger löst).

Eventuellt kan man ta bort dessa och trycka in avloppsröret längre in mot väggen men jag är osäker. Verkar lite vanskligt att bara såga av dom och oavsett vad så räcker ju ÄNDÅ inte diskmaskinens infasning till.
 
  • Img_7300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till bild...
 
  • Img_7301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu en bild...
 
  • Img_7302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var ju ett rejält "getingbo" av ledningar..

Om jag ser rätt på sista bilden, så verkar det ju dessutom som att avloppsröret är grenat in till ett annat rum..? Är det till badrummet, eller nåt?

Vart tar avloppet vägen efter köket? Möjlighet att skarva där?

En annan fråga..
Är det helt omöjligt/uteslutet att placera diskmaskinen till höger om diskbänken?
 
Det ser besvärligt ut att på enkelt sätt lösa problemet. Om du inte är beredd att göra om i badrummet också (förutsätter att grenavloppet kommer därifrån) så får du nog bita i det sura äpplet!
Enklast och billigast att flytta diskmaskinen till höger eller skaffa en bänkmodell av densamma.
 
Jo, jag har också i min förtvivlan funderat på att sätta diskmaskinen längst ut till höger men jag vill verkligen undvika det! Det hade varit så fantastiskt skönt att få en 120 cm. lång arbetsbänk (den enda i köket) med en diskho till höger, istället för att bryta av den i mitten med en diskho...

Röret förgrenar sig faktiskt in i väggen utan känd destination. Troligtvis till någon slags gemensamm stam i fastigheten, alternativt grannen? Till vänster vet försvinner det också in i väggen men flera meter därifrån så ligger badrummet med avlopp, så kanske liggerd en gemensamma stammen där i väggen? Frågan är ju då varför det går in ett mystiskt rör till grannen?

Bifogar bild på planritningen... Det rödmarkerade är rören som syns på ovanstående bilder.

Uppskattar all hjälp. Smått hysterisk just nu. Rev köket i torsdags och det här kom som en oväntad överraskning efter påpekande av elektrikern att en diskmaskin troligtvis inte skulle platsa (hade förutsatt att måtten matchade utrymmet hos vanliga socklar på bänkskåp).
 
  • Image1_001.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om man kanske kunde ta loss sektionen av 75-80 mm rör som ligger där diskmaskinen kommer att stå och ersätta den delen med mindre tjocka rör, för att sedan låta den återgå till full tjocklek vid diskhon?

Har gjort ett taffligt försök i Paint Shop att visa hur jag menar, hoppas ni förstår. :)

Det skulle ju kräva någon typ av skarv som gör om den nuvarande rördiametern på 75-80 mm till en mindre, t.ex. 40-60 mm (det bästa vore ju 40 mm men som ni tidigare har påpekat så har det ju med avrinning etc. att göra). Hittade ingenting på Clas Ohlson men det kanske finns på byggvaruhusen, typ som det här http://www.byggbo.se/Shop/Index.php?ArtId=01296 ?

Tror ni det skulle kunna fungera att dra om rören så här? Då hade man ju kunnat få plats med rören bakom diskmaskinen. Förstår att det bästa hade varit att lämna över allt till en röris men det verkar som att ingen har tid innan jag måste börja bygga upp köket nu på torsdag...

Annars blir det nog att skjuta ut hela rasket 10 cm och bygga någon typ av hylla längst in mot väggen för att täcka upp mellanrummet mellan bänkskivan (som ju bara är 60 cm djup) och väggen. Blir lite problem med täcksidor och fäste av bänkskåp i väggen då också... :(
 
  • Img_7303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om du skrivit det tidigare, men nu går det upp för mig att vi är i ett flerfamiljshus.. Det gör ju det hela lite värre.

Har du pratat med någon fastighetsskötare eller liknande? Det känns ju som att du behöver lite mer info om vart de andra rören tar vägen. Kan ju också vara så att de säger helt nej till din idé.. :-/

Annars tror jag rent tekniskt att det skulle kunnma gå att gå ner i demension som du har ritat. Jag tror inte du behöver gå upp i demension i riktning mot din nya tilltänkta diskbänk.

Jag funderar på andra alternativa lösningar.. Hur mycket skåp/skivor är det på den aktuella väggen? 240 cm? Vad är mer inplanerat?
 
Totalt blir det 180 cm. 60 cm bänkskåp med lådor, 60 cm. diskmaskin och 60 cm. bänkskåp med diskho. 60 cm. djup bänkskiva. Allt standardmått från IKEA. Väggskåp över etc, men det spelar väl ingen roll?

Ugn, häll etc. ligger mot en annan vägg.

Har försökt få tag i vår fastighetsskötare (dom gjorde tydligen rörjobb också) men dom j-vlarna har ju bara telefontid mellan 7-8 på morgonen när jag är upptagen och svarar aldrig på journummret. :(

Måste börja bygga imorgon, i.o.m. att jag får hjälp som kommer då, men alternativet är väl att bygga upp bänkskåpen till höger och vänster om platsen där diskmaskinen ska sitta och bara låta bli att koppla in avlopp och vattenledningar - så får man försöka få tag i en rörmokare efteråt.
 
Jag antar att du redan har köpt en hel del material om du skall köra igång imorgon, men har du övervägt en 120 cm diskbänk med diskhon till vänster, med diskmaskinen under? Alltså lådskåpet längst till vänster, därefter diskbänksskåpet, och så slutligen diskmaskinen längst till höger.. Finns en fördel med det, då man lätt kan flytta blöt smutsdisk från diskbänken rätt ner i diskmaskinen. Vi har tyvärr inte den lösningen, och det genererar tyvärr ett ständigt spillande på golvet..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.