Èn fundering. Har precis skaffat en badtunna från av märket Regal från Skärgårdstunnan.

Tunnan står belägen ca 10 meter från vattnet som består av bräckt vatten (en mellanpassage/sjö som rinner ut i havet). Höjdskillnad max 2-3 meter.

Jag är osäker vilken sorts pump jag ska skaffa. Är det dränkbar eller "vanlig" som gäller?

Finns det ngn form av filtrering för att rena vattnet (som är lite brunt)?

Jag har för avsikt att byta vatten efter varje badning.

Alla tips mottages tacksamt då jag saknar kunskap i ämnet :)

// P
 
En vanlig länspump från närmsta köplada duger utmärkt. Använd en 3/4 eller 1" vattenslang.
Filter är onödigt, är det humus i vattnet kanske man kan engagera sig lite, men oftast sätter dom igen snabbt och är dyra att byta.

Du kan hänga pumpen i en tom dunk, så den hänger 3-5dm ned i vattnet, så har du bäst förutsättningar för minst skit som följer med.
 
Tack för snabbt svar. Med länspump, menar du en dränkbar pump? Som sagt, jag kan ingenting om detta :)

Vi har ganska långgrunt, så jag behöver komma ut en bit i vattnet. Problemet kan då bli att strömkabeln till en dränkbar blir för kort...

// P
 
Då är en billig jetpump kanske vettigare, iom att sugslangen kan var lång.
Dock så är kapaciteten mindre, det kommer kanske ta 2-3ggr tiden att fylla (50l/min vs 150-200l/min)

Behöver du längre ut än 5m?
 
Dom fungera bra, men är begränsade i volymen.
Säg att du behöver runt 2000l till tunnan, och med en sån pump på 40-60l/min så tar det runt 30-60min att fylla tunnan.
Det behöver såklart inte vara dåligt, eftersom du kan nyttja pumpen till trädgårdsvattning mellan baden :)
Men det tillkommer lite mer prylar runt om, slangar, kopplingar och och tryckvakt etc.
 
Blev en dränkbar från Biltema. Fyller tunnan (1200 l) på ca 10 minuter.

Tack för alla tips.

// P
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.