Hej,

Jag är på gång att köpa robotgräsklippare och tittar nu främst på Gardena R160 med NiMH och Husqvarna Automower 310(Li-Ion). Jag vet vad skillnaden är på batteri och NiMH är ju vanligen riktigt dåligt. MEN om manskinen själv ser till att köra helt slut kontra ladda det helt fullt så kanske det kan leva lika länge som ett Li-Ion?

Kan tänka mig att batterierna är ganska dyra så kanske man tjänar på att lägga några 1000 lappar extra för att få Li-Ion?
 
Vad skall man säga. Det är som du är inne på viktigt hur man hanterar sina batterier. Jag vill mena att li-ion är betydligt enklare att ha med att göra. Dem håller högre spänning, väger mindre åldras mindre, tappar inte kapacitet vid lagring etc. Vinterförvara nimh kräver urladdning samt bevakning löpande. Hur man löst detta i roboten vet jag inte, men jag är helt säker på att li-ion lever längre.

(Är modellflygare med specialintresse batterier sedan 20år och vi slutade tvärt med nimh för exakt 12år sedan när litium kom)
 
OXYD
Köp inga produkter med Nimh batterier. Spelar ingen roll vad det är. Välj alltid litium batterier. Håller betydligt längre.
 
Jo, jag är inne på samma, problemet är att de rimliga gräsklipparna verkar köra på NiMh tyvärr så ska jag köra Li-ion så lär jag få betala 3000-4000 kr extra och då börjar man undra om det är värt det. Någon som vet vad nya batteri kostar till en NiMh maskin som Gardena R160?
 
Verkar som ett NiMh batteri kostar ca 1200 kr från clasohlson.com så då är frågan om NiMh batteriet håller 2 till 3 gånger sämre än Litium.
 
Ett icke orginalbatteri till am220/Gardena 160 går att köpa för ca 800:-
 
Har sett tredjepartsbatteri till AM 220AC och Gardena R160 för 550:- (ej provat själv).
 
Aha, då känns det ju knappast lönt att välja Litium även om det är en klart bättre teknik. Det jag dock fortfarande undrar är hur maskinen hanterar sitt batteri, ett NiMh ska ju laddas ur helt och sen laddas helt fullt, sköter roboten detta eller struntar den i det och räknar med att man istället bytar batteriet så snart det blir kasst?
 
Dom jag känner som har Automowers med Nimh batterier har fått ut ganska många säsonger av batteriet innan det har varit dax för byte. Att litium är bättre går ju inte att blunda för men jag personligen hade inte betalat 3000kr mer för litium när Nimh ändå verkar hålla så bra som dom gör.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Bortåt fem år är inte ovanligt att de håller.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Aha, då känns det ju knappast lönt att välja Litium även om det är en klart bättre teknik. Det jag dock fortfarande undrar är hur maskinen hanterar sitt batteri, ett NiMh ska ju laddas ur helt och sen laddas helt fullt, sköter roboten detta eller struntar den i det och räknar med att man istället bytar batteriet så snart det blir kasst?
Det där är inte så viktigt längre. Det var mycket viktigt förr, med NiCd-batterierna, men de säljs knappt längre. Dagens batterier (NiMH, LiIon, LiPo) är mycket rubustare och tål mer slapp användning (undantaget att man aldrig någonsin får ladda ur LiPo helt).
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Flera tusen mer vet jag inte, snarare halva priset...

[länk]
Ja fast då pratar vi budget maskin förövrigt. Det är mycket möjligt att WORX presterar okay men generellt verkar klagomålen mycket mindre på Gardena och Husqvarna och det är väl också därför de är dyrare. Efter som jag inte har någon backup klippare eller ens vill ha det vid ev strul så siktar jag på ett lite säkrare kort tänkte jag.

Dessutom har jag 1000 m2 yta så den du länkade till är för liten, Gardenan däremot har en bred marginal uppåt.
 
Troberg skrev:
Det där är inte så viktigt längre. Det var mycket viktigt förr, med NiCd-batterierna, men de säljs knappt längre. Dagens batterier (NiMH, LiIon, LiPo) är mycket rubustare och tål mer slapp användning (undantaget att man aldrig någonsin får ladda ur LiPo helt).

Hm... jag vill vända på det. Nimh får du inte ladda ur eller ladda över. Alla konsumentprodukter med litium har skyddskretsar som ordnar med spänningen automatiskt.

Ingen köper väl en bil utan servostyrning och som vevas igång idag och menar att det fungerar bättre, bara man tar i lite mer :-/ Nä Nimh har snarare blivit sämre på senare år när man bankar in fler och fler mAh i samma sub-C fodral.

Litium FTW.
 
Alla konsumentprodukter med litium har skyddskretsar som ordnar med spänningen automatiskt.
Japp, men missar du att underhållsladda vid långtidslagring så kan det bli ett problem.

Dessutom, LiPo har sina problem med att de tenderar att reagera aggressivt om de utsätts för fysisk åverkan. Spelar inte så stor roll i de flesta sammanhang, men en högst relevant faktor i andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.