Hej!
Funderar på att skaffa en ny markis, och såg att Hornbach har en modell med helkassett och elmanövrerad, 5x3m. Någon som har provat den?
Prismässigt ligger den hyfsat till (9600:) jämfört med markisfirmor som specialtillverkar på beställning (ca 20 000:).
Hornbachs säljare hade dålig koll på sina grejer, men på deras österrikiska sajt fanns en del info om man kan tyska... (http://www.hornbach.at/shop/Kassett...l.html?sourceCat=S2898&varCat=S2898##v5635827)
Verkar hålla hyfsad kvalitet, men det är ju svårt att få någon ordentlig uppfattning på grejer i låda.
Hur är intrycket? Pysslig att montera? Tung? Trådlös eller trådad fjärr?
 
Alla eldrivna markiser är tunga så det gäller att ha rejäl infästning. Trådlös är ju förstås enklare men å andra sidan kör man inte ut och in så mycket så att stiga upp och trycka på knappen är ju inte hela världen...

Jag har inte Hornbach själv men en granne har och han är nöjd. Hans hade ett sprucket fäste och Hornbach levererade en ny. Generellt så har ju Hornbach bra service och de grejer jag har därifrån är av bra kvalitet tycker jag så det är troligen ett bra köp.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Varför skulle de eldrivna va så mycket tyngre? En elmotor väger ju max något kg.
 
Noseone skrev:
Varför skulle de eldrivna va så mycket tyngre? En elmotor väger ju max något kg.
De el-drivna har (oftast) en kassett medan vevade (oftast) bara har rullen framme.
 
Kassetten är ju i aluminium, så det är bara några få kg och utgör inget problem eftersom avståndet från väggen är nästan noll. Det är ju vind och armarna som utgör lasten = momentet och där skiljer det inget.
 
Ska försöka komma ihåg att återkoppla, har precis beställt hem en.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Ska försöka komma ihåg att återkoppla, har precis beställt hem en.
Håller på att sätta upp markisen nu. Manualen är under all kritik, fick besked tidigare i våras att de inte fick sälja den för att det saknades svensk manual. Medföljande manual innehåller visserligen svenska ord, men den är helt obegriplig. Bjuder på ett smakprov:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av den tyska och franska manualen håller jag nu att sätta upp fästena. Hade ganska svårt att hitta reglarna i väggen. När jag tillslut hittat den sista misstänker jag att jag hamnat i ena kanten på den och att den kanske spruckit något när jag drog i mina franska skruv (10x180). Den drar inte alls lika bra som de andra gjorde. Vad göra nu? Vill helst inte provborra så mycket mer, då blir det ju snart ingen regel kvar. Några bra tips?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Markisen är nu på plats. Regeln som sprack (bara yttersta delen av ett hörn) i förra inlägget fick förstärkas med en bit 45x170 som drogs fast med stadiga skruv. Hålet borrades om och därefter drog den franska skruven ordentligt.

Markisen firades upp med linor i ett par öglor som jag också skruvade upp. Det var ett riktigt tungt as, 120 kg stod det i manualen och det kan nog stämma. Vi var två 30-åriga män med akademikernävar som fick slita, men det gick.
Lite justeringar behövdes av frontplåten och ändlägena på motorn. Väl på plats ser den bra ut, verkar rejäl och stadig.
Den manövreras med fjärr, 433mhz.
Dessvärre blev den lite kassetten lite skev i transporten, låg fastspänd på ett lastbilsflak. Blev erbjuden ny av hornbach, men jag orkade inte montera ner den igen så vi överenskom ett lägre pris istället.
På det stora hela mycket nöjd, men jag har inte jämfört med nån annan (dubbelt så dyr) markis.
När jag skulle slänga emballaget hittade jag dessutom en svensk manual som var helt ok, jämfört med ovan.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Markisen är nu på plats. Regeln som sprack (bara yttersta delen av ett hörn) i förra inlägget fick förstärkas med en bit 45x170 som drogs fast med stadiga skruv. Hålet borrades om och därefter drog den franska skruven ordentligt.

Markisen firades upp med linor i ett par öglor som jag också skruvade upp. Det var ett riktigt tungt as, 120 kg stod det i manualen och det kan nog stämma. Vi var två 30-åriga män med akademikernävar som fick slita, men det gick.
Lite justeringar behövdes av frontplåten och ändlägena på motorn. Väl på plats ser den bra ut, verkar rejäl och stadig.
Den manövreras med fjärr, 433mhz.
Dessvärre blev den lite kassetten lite skev i transporten, låg fastspänd på ett lastbilsflak. Blev erbjuden ny av hornbach, men jag orkade inte montera ner den igen så vi överenskom ett lägre pris istället.
På det stora hela mycket nöjd, men jag har inte jämfört med nån annan (dubbelt så dyr) markis.
När jag skulle slänga emballaget hittade jag dessutom en svensk manual som var helt ok, jämfört med ovan.


Vi funderar nu på att köpa likadan markis som du köpte 2015. Vad tycker du om den nu när det gått några år? Är tyget solblekt eller andra skador?
Tack på förhand!
 
F fredrik.johansson skrev:
Håller på att sätta upp markisen nu. Manualen är under all kritik, fick besked tidigare i våras att de inte fick sälja den för att det saknades svensk manual.
Helt underbar manual!!! Skrattar så jag gråter! :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.