Jo, fungerar bra. Lite överraskande resultat tycker jag när jag jämför med andra tester...
 
Synd att de inte har med de modeller som är nya för 2015, t.ex HQ 310/315. Det finns säkert fler nya.
 
peternicklas skrev:
[länk]
Litet annat resultat, nu med en värdig vinnare(y)
Ja, det där ser ut att vara ett test i din smak. Några highlights från testet:

"Jämnast matta får vi med Gardena och Husqvarna."

Om Worx:

"För den mindre gräsmattan"

"Negativt att den viker ner fuktigt gräs."


Verkar som det är du själv peternicklas som gjort installationerna, då både Stiga och Gardena tydligen tuggar på begränsningskablarna. Klockren installation låter det som, verkligen någon man kan beskylla robotarna för. Eller vad tycker du?

"Sex robotgräsklippare är testade på en plan gräsyta samt på en normalkuperad trädgårdstomt under två veckors tid"

- Ja det verkar väl vara ungefär där gränsen går för Worx, i det andra testet fick de lite mer utmaning och då märks skillnaderna mer.

Man kan ju även undra var de hittat priserna, då det står att Gardena-klipparen kostar 19.000, samtidigt som en lång rad säljare säljer den för under 15.000 kr. Likaså HQ-klipparen som kostar ca 4.000 mindre i verkligheten än priset de angett. Stiga och Bosch har de däremot hittat flera tusen kronor billigare än det lägsta priset på Prisjakt. Hur de fått fram priset för Worx-klipparen är ännu svårare att veta då det inte framgår tydligt vilken modell de testat. De har i alla fall tydligen fått tag på enda exemplaret med fungerande laddstation direkt ur kartongen.

Även detta testet har f.ö. missat att ta med Husqvarnas nyaste modeller.
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Ja, det där ser ut att vara ett test i din smak. Några highlights från testet:

"Jämnast matta får vi med Gardena och Husqvarna."

Om Worx:

"För den mindre gräsmattan"

"Negativt att den viker ner fuktigt gräs."


Verkar som det är du själv peternicklas som gjort installationerna, då både Stiga och Gardena tydligen tuggar på begränsningskablarna. Klockren installation låter det som, verkligen någon man kan beskylla robotarna för. Eller vad tycker du?

"Sex robotgräsklippare är testade på en plan gräsyta samt på en normalkuperad trädgårdstomt under två veckors tid"

- Ja det verkar väl vara ungefär där gränsen går för Worx, i det andra testet fick de lite mer utmaning och då märks skillnaderna mer.

Man kan ju även undra var de hittat priserna, då det står att Gardena-klipparen kostar 19.000, samtidigt som en lång rad säljare säljer den för under 15.000 kr. Likaså HQ-klipparen som kostar ca 4.000 mindre i verkligheten än priset de angett. Stiga och Bosch har de däremot hittat flera tusen kronor billigare än det lägsta priset på Prisjakt. Hur de fått fram priset för Worx-klipparen är ännu svårare att veta då det inte framgår tydligt vilken modell de testat. De har i alla fall tydligen fått tag på enda exemplaret med fungerande laddstation direkt ur kartongen.

Även detta testet har f.ö. missat att ta med Husqvarnas nyaste modeller.
Det lyckades inte hitta en ENDA HQ 310 som fungerade, alla var inne för att byta hjulmotorer!

Vet inte om jag har missat något MEN,

Worx blev utsedd till Bäst i Test. Trots en klippare från 2013....
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Worx blev utsedd till Bäst i Test. Trots en klippare från 2013....
Dom var väl tvugna att gå tillbaka 2 år i tiden för att hitta en som fungerade någorlunda 😜

Denna eviga diskussion... Worxen är prisvärd men jag vill ändå inte ha en.
 
peternicklas
quick skrev:
Dom var väl tvugna att gå tillbaka 2 år i tiden för att hitta en som fungerade någorlunda 😜

Denna eviga diskussion... Worxen är prisvärd men jag vill ändå inte ha en.
De hittade ingen fungerande 310, därför var inte den med i testen.
HQ är inte prisvärd och jag vill inte ha en....

Precis, vi har olika åsikter. Det måste ändå finnas något intressant med Worx eftersom HQ-ägare älskar att skriva i deras trådar.
 
peternicklas skrev:
De hittade ingen fungerande 310, därför var inte den med i testen.
HQ är inte prisvärd och jag vill inte ha en....

Precis, vi har olika åsikter. Det måste ändå finnas något intressant med Worx eftersom HQ-ägare älskar att skriva i deras trådar.
I "deras" trådar? Man måste ju hålla lite koll ibland så du inte kan sprida dina lögner helt fritt, vilket brukar vara fallet annars.

Worx har EN stor fördel, och det är priset. I övrigt? Nej, hittills har jag inte sett någon fördel som du inte själv mer eller mindre hittat på.
 
OpiMaza
Killar, jag påminner om

§ 4.4 Visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

inga personliga påhopp och va trevliga mot varandra

//Moderator
 
peternicklas skrev:
De hittade ingen fungerande 310, därför var inte den med i testen.
Det rullar en perfekt fungerande på min gräsmatta som dom kan få testa. Om nu detta skulle var anledningen till att den inte var med i testet. Vilket jag inte tror. Inte ett ändå driftstopp, fastkörning eller liknande dom senaste tre veckorna efter den kom hem efter hjulmotorbyte. Den bara rullar på. Hittar hem till laddstationen gör den i genomsnitt på 3 minuter. Sen att dom har haft problem med hjulmotorerna är ju tråkigt men det är tyvärr sånt som kan hända alla tillverkare. Worx har ju haft sina problem med kretskorten i laddstationen. Så man ska kanske inte kasta sten i glashus eller?
 
Alltså hur i hela friden ska man få någon rätsida på vilken som är "bäst"... Alla tester har olika vinnare, Gardena, Husqvara eller Worx. Även utländska tester varierar kraftigt om "vinnaren"...

Vad som är ännu märkligare är ju att det som blir vinnare i ett test får "varning" i något annat test vilket ju får en att fundera över om det är stor variation mellan klippare av samma modell, dålig kvalitetskontroll helt enkelt?

Just nu vet jag varken från eller till så jag fortsätter med gamla hederliga gräsklipparen ett tag till... :surprised:
 
anders07 skrev:
Alltså hur i hela friden ska man få någon rätsida på vilken som är "bäst"... Alla tester har olika vinnare, Gardena, Husqvara eller Worx. Även utländska tester varierar kraftigt om "vinnaren"...

Vad som är ännu märkligare är ju att det som blir vinnare i ett test får "varning" i något annat test vilket ju får en att fundera över om det är stor variation mellan klippare av samma modell, dålig kvalitetskontroll helt enkelt?

Just nu vet jag varken från eller till så jag fortsätter med gamla hederliga gräsklipparen ett tag till... :surprised:
Så är det, och när man läser tester bör man åtminstone se till att läsa motiveringarna och inte enbart gå på betyg och se till vilken som är "testvinnare". Olika användare har olika krav, och är recensionen välgjord bör man kunna se vilken produkt som passar just sina egna behov.

Det verkar som att när det gäller just robotklippare är det många recensenter som inte ens haft tid eller ork att lära sig hur klipparna fungerar, därför klagar de ibland på väldigt konstiga saker, antingen rena features eller problem som man kan undvika genom att följa manualen. Kanske är det för att robotklippare fortfarande är ett förhållandevis nytt område? Eller för att det är ganska omständigt att göra ett utförligt test, då det tar både tid, utrymme samt en hel del energi.

När det gäller kvalitetskontroll så är det nog tyvärr så att de allra flesta tillverkare (för att inte säga alla?) har en hel del förbättringspotential. Vilka som gör detta bäst är såklart svårt att bedöma, folk har olika åsikter baserat på vad de sett och hört och är ofta partiska till "sitt" märke. Det enklaste är kanske att undvika "årets nyheter" och slippa en del barnsjukdomar som de flesta fabrikat verkar dras med, både i hårdvara och mjukvara.
 
anders07 skrev:
Alltså hur i hela friden ska man få någon rätsida på vilken som är "bäst"... Alla tester har olika vinnare, Gardena, Husqvara eller Worx. Även utländska tester varierar kraftigt om "vinnaren"...

Vad som är ännu märkligare är ju att det som blir vinnare i ett test får "varning" i något annat test vilket ju får en att fundera över om det är stor variation mellan klippare av samma modell, dålig kvalitetskontroll helt enkelt?

Just nu vet jag varken från eller till så jag fortsätter med gamla hederliga gräsklipparen ett tag till... :surprised:
"Hälsan tiger still".
För ett så problemfritt robotägande som möjligt gör man kanske bäst i att undvika klippare med hundratals sidor långa diskussioner här på forumet😉
 
  • Gilla
davidgp och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.