Jooo som rubriken lyder - tänker börja varmkompostera.
Har kollat läget med kommunen kvarstår att välja rätt kompost.
Som sagt - jag behöver varmkompost och vi är fyra pers -2 vuxna, 2 barn.
Och katt. :wow:
Tipsa gärna om ni har tid.

Tackar!
 
Ni bör nog ha en på åtminstone 500 l.

Vi har en Green Line Master, 375 l, tror jag. (Kan komma ihåg fel då det var många år sedan den köptes.)
Den funkar ok. Dock fryser den på vintern. Min egna hembyggda välisolerade (5 cm frigolit/glasull) fungerade klart bättre, dvs den frös inte på vintern. Dock var den i trä, och trots rejäla skyddsåtgärder så gnagde mikrolivet (upp t o m gråsuggor) på den. Efter några år var vi därför tvungna att gå över till "köpekompost" i plast.

Vår plastkompost är just i plast. Hela komposten. Den är alltså inte gnagarsäker. Lägg finmaskigt hönsnät i 4-dubbla lager under och gärna några dm utanför komposten. Det bör inte vara betong under i o m att man vill att marklivet (maskar) ska kunna ta sig upp i komposten.
 
Fyra personer i hushållet — då borde någon av Joraforms små varmkomposter vara lagom.
 
Har aldrig fattat hur maskarna klättrar upp och in i de där roterande komposterna?

I alla fall tycker jag att det är praktiskt med två komposter. Man matar på den ena tills den är full och sedan går man över till den andra medan maskarna gör arbetet klart i den första.

Jag har också en Green Line Master och enda konstruktionsfelet med den är blecken som håller ihop halvorna, de rostar nämligen och blir svåra att få bort. Dessutom har jag en "Gröna Johanna" men den gillar jag inte riktigt eftersom den har gott om vassa plastkanter inuti tunnan, och det är lätt att rispa sig när man blandar om i komposten. Dessutom är tömningsluckorna opraktiskt små.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
För det första måste (?) :rolleyes: man meddela kommunen och det kostar (i min kommun) 1.500 SEK. För det andra är det inget som säger att en roterande kompost är bättre. Precis som svartöra skriver behövs småkrypen i komposten. Jag har också en rejäl varmkompost som töms i ett par enklare komposter för efterkompostering. Den funkar inte optimalt på vintern men det går. Kompletterar med någon näve ogödslad torv om det blir för många gråsuggor/myror/otyg.
Jag är nöjd med min Biokub som är billig. Jag rör aldrig runt i komposten utan det görs först vid efterkomposten så det är onödigt att köpa den tillhörande skruven.

Hade tidigare under 20 år en isolerad varmkompost i plåt som tyvärr togs ur marknaden när den blev för dyr. Den fungerade optimalt året om.
 
yonna skrev:
För det första måste (?) :rolleyes: man meddela kommunen och det kostar (i min kommun) 1.500 SEK.
Det här är ett fall då det är bättre att vara lyckligt ovetande. Man upphör aldrig att förvånas vad våra skrivbordshjältar hittar på. Finns det någon vettig anledning varför man måste registrera sin kompost?
 
lbgu skrev:
Det här är ett fall då det är bättre att vara lyckligt ovetande. Man upphör aldrig att förvånas vad våra skrivbordshjältar hittar på. Finns det någon vettig anledning varför man måste registrera sin kompost?
Ingen aning men eftersom jag slipper hämtning av komposterbart avfall eftersom jag har egen kompost så var handläggningsavgiften ganska snart intjänad.
 
Hos oss "slipper" man hämtning av komposterbart avfall - men ingen reducering på sophämningsfakturan.

Jag hör till de lyckligt ovetande :beer:
 
Tack allihopa!
Nu får vi se vad chefen tycker om detta. :wow:
 
Vi har (än så länge) en Gröna Johanna med "vinterkläder" (isolering som träs över komposten vintertid. Har fungerat finfint för två vuxna och ett barn (den har varit igång i 1,5 år utan att bli full) men vi tänker göra som redan föreslagits i tråden: ha två stycken och låta den som är full efterkompostera och fortsätta fylla den andre.

Verkar vara stor skillnad mellan kommunerna (som vanligt). Vår anmälan om varmkompost kostade inget och vi behöver nu bara hämtning av övriga sopor var fjärde vecka vilket innebär en reducering av hämtningsavgiften. :)
 
Man ska tänka på att man får bäst kompost om man tömmer oftare - optimalt vår och höst med ett halvårs efterkompostering. Ligger komposten längre blir det visserligen "snyggare" kompost men näringsämnena reduceras.
 
Idag "lurar" man kommunen på inkomster om man komposterar själv, dvs de kan inte göra biogas av ditt matavfall. Kan det vara det avgiften kompenserar för?
Annars, varför skulle kommunen ha att göra med om du komposterar eller inte (förutsatt att du inte bor i lägenhet)?

Har själv 2st Green Line. Tyvärr bara den ena isolerad så den utan isolering vill frysa om det blir riktigt kallt och då stannar processen av. Skillnaden är bara att de hällt i frigolitkulor i tomrummet i väggar och lock på den isolerade. En tunna fylls på ett år ungefär (jag tillsätter någon säck torv totalt) och sedan får den stå ett år till innan den töms medan den andra fylls på.
 
lbgu skrev:
Det här är ett fall då det är bättre att vara lyckligt ovetande. Man upphör aldrig att förvånas vad våra skrivbordshjältar hittar på. Finns det någon vettig anledning varför man måste registrera sin kompost?
Hushållsavfall lockar till sig skadedjur och kan ge dålig lukt, det är kommunen som ansvarar för avfallshanteringen så självklart behöver de ha koll på om några kommuninnevånare hanterar avfall själva.
 
Nerre skrev:
Hushållsavfall lockar till sig skadedjur och kan ge dålig lukt, det är kommunen som ansvarar för avfallshanteringen så självklart behöver de ha koll på om några kommuninnevånare hanterar avfall själva.
Vi tycker uppenbart olika, men jag tycker det är helt galet att kommunen lägger sig i om jag har en kompost eller ej. Det blir ju inte bättre ifall vissa kommuner ser det som en inkomstkälla och tar hutlöst betalt för att upprätthålla sitt kompostregister. Storebror ser dig och din kompost.
 
Jag tycker inte, det är fakta att det är kommunen som ansvarar för avfallshantering i kommunen, det ansvaret har de via miljöbalken och en massa andra lagar. Om du då plötsligt ska ta hand om avfallet själv är det som sagt var inte konstigt att kommunen vill ha kontroll över det.

Det är inte komposten det handlar om, det är avfallet du slänger i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.