Hur länge ska en gjuten grund stå innan man börjar bygga på den?
 
Hållfasthetsmässigt så förekomer det att man reser hus någon vecka efter gjutning. Torkmässigt så är den viktigaste faktorn att det inte läggs några golv på plattan. Längden på den tiden vågar inte jag ange.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Hållfasthetsmässigt så förekomer det att man reser hus någon vecka efter gjutning. Torkmässigt så är den viktigaste faktorn att det inte läggs några golv på plattan. Längden på den tiden vågar inte jag ange.

Vad pratar vi om ungefär? 1 dag, 1 vecka, 1 månad, 1 kvartal?
 
Snabblektion...
Faktor 1 för torktid är vct. Det är ett tal för vatten/cement innehållet. vct 0,5 ger en standardtorktid ner till RF 90% på 45 dagar.
Faktor 2 är tjockleken på plattan. En platta som är 10 cm tjock kan därför reduceras till 40% av standardtiden 45 dagar = 45 * 0,4 = 18 dagar.
Faktor 3 är om uttorkningen är enkel- eller dubbelsidig. Med det menas om plattan kan torka på en eller bägge sidor. En platta på mark kan bara torka enkelsidigt. Faktorn blir 2,3 = 18 * 2,3 = 41 dagar.
Faktor 4 är torktemperatur och tork-RF. En vanlig fabruaridag har vi ca -3 grader och 80% RF i Karlstad. Inget vidare torkklimat! Skulle man gjuta här idag så får man mellan tummen och pekfingret faktorn 2,0 = 41 * 2,0 = 82 dagar.

Svaret blir 82 dagar till RF 90% med vct 0,5 och 100 mm platta. Du kan givetvis börja bygga tidigare MEN vänta med golvbeläggningen, speciellt om det är en plastmatta!
 
Spix skrev:
[quote author=Magnus_Nordmark link=1139518835/0#1 date=1139526128]Hållfasthetsmässigt så förekomer det att man reser hus någon vecka efter gjutning. Torkmässigt så är den viktigaste faktorn att det inte läggs några golv på plattan. Längden på den tiden vågar inte jag ange.

Vad pratar vi om ungefär? 1 dag, 1 vecka, 1 månad, 1 kvartal?[/quote]

Se till att få tätt hus så snabbt som möjligt för att få upp temperaturen och därav RF. Detta minskar torktiden men det är rätt självklart. Tidigare talare har redan sagt det viktigaste....Jag vill dock tillägga att mängden silika minskar torktiden avsevärt. FInns även speciell betong kalld för TorkBi1 och Tork Bi2.

Det finns ett program som heter torkas som används för beräkning av torktiden, där du petar in alla parametrar för plattan och vilken typ det är även gjutdag, vct, silikahalt, tättuppvärmt hus och så väljer du landsdel och trycker på beräkna.... SKall du lägga matta eller tätskikt skall du ner i 85% RF, 90% för parkett men helst även där 85%...I runda slängar snackar vi ca 45 dagar ungefär....från det att du fått ett tätthus med 18 grader.....
 
Min grundläggare har satt en liten pump med värmare på golvvärmeslingorna.
Det är värme i slingorna redan från det att han gjuter.
Detta borde väl minska torktiden avsevärt eller????
 
Nej...
 
Rätt av mr Z är att RF i plattan ska ner till 85% vilket ger en ungufärlig torktid på 110 dagar utan silika och halva den tiden med 5-10% silika (räknat på K35/K40). Detta förutsatt att du har tätt hus, värme på och ventilation. Då är det snarare en fördel att gjuta denna årstiden eftersom uteluften har låg ånghalt vilket ger mycket låg RF i den täta, värmda konstruktionen.
Däremot håller jag inte med mr Z om att det inte skulle spela någon roll att värma plattan. Betongen har efter gjutning en RF på 100%, om temperaturen höjs så kommer ånghalten i porerna som fortfarande håller RF 100% att öka.
Hög ånghalt = snabbare uttorkning! (Diffusion = vattenånga från hög ånghalt till låg ånghalt, destu större skillnad destu större utbyte).
 
Spix, det står en hel del om fukt alla kategorier i plattan i den boken jag länkade till i en annan tråd (jag var och lånade den).
Det finns tex vacuumbehandling eller snabbtorkande betongkvaliteter.
Raporten/boken kräver för full förståelse en insikt i vattencementtal och sådant, men den ger ändå god ledning för den oinvigde. Orsaken till slutsatserna redovisas.

Där redovisas även varför vi i sverige fick problem med platta på mark, medans andra länder klarade sig. (Som vanligt så var ju sverige speciellt så vi "behövde" ju ingen fuktspärr)
 
Någon mer åsikt om att värma/inte värma plattan?
Min grundläggare har i varje fall fått för sig att det hjälper.
Ni som tror att det hjälper. Hur mycket kan torktiden reduceras??
 
Med mitt nej så var jag kanske lite enkel i svaret. För Piou har rätt i det han säger med värmen så misnkar RF. Men det är viktigare att få rätt temperatur i luften än att öka värmen på plattan vill jag påstå då det trots allt är luften som tar hand om fukten... Så det skadar inte att värma plattan men det gör större nytta att ha en kontrollerad temperatur i luften.

Reduktion av torktiden skall nab ta hänsyn till i planeringsstadiet efgter gjutning är det för sent. Du skall välja rätt bruk, rätt Vct rätt tillsatser. Se till at få tätthus, öka temperaturen. Du kan tom använda dig av avfuktare i mellan och slutskedet för att sänka torktiden något.

Vaccum behandlad betong suger ut vatten i ytskiktet och ökar endast slithållfastheten på betongen dvs du får ett högre vct i ytskiktet så att du går till en högre klass. Om jag nu minns min Betonklass 2 rätt vill säga. Man kan ju ha fel...Men det är så jag minns det..Å tyvärr har jag allt material på jobbet....
 
När vi byggde vårat hus. Gjöt vi plattan. Väntade 1,5 vecka. Satte upp väggar och tak. När allt var tätt satte vi på värmefläktar som torkade upp plattan på nolltid innan vi satte innerväggar och la golvet.

En arbetskamrat har lag ut en herrans massa pengar på att värma plattan direkt efter gjutning med hjälp av värmeslingorna i plattan och presenningar. När det var 10 minus ute kostade det 4000 kr i månaden och det stog så i två månader innan väggarna sattes på plats. När dom sen tog av all presenning och satte dit väggar hann det börja hällregna innan dom fick dit taket.

Varför ska vissa krångla till allting.
/CC
 
Vill bara flika in med lite tänkvärd data... En normal "småhusbetong" har gett ifrån sig 100 liter vatten per kubikmeter betong när den är nere på RF 85%. Det vattnet måste ut ur huset vilket gör VENTILATIONEN viktig. Värme + ventilation = uttorkning.
 
Jag ger mig inte in på några djupare diskusioner om betongkvaliteter.

Vad man gjorde i undersökningen var att man vakumbehandlade betongen (K25) för att minska vattenmängden som skulla torka ut. Detta hade en påtaglig inverkan på uttorkningen även på lång sikt. Det minskade även inverkan av regn på platttan innan uptorkningens inledande.

Den vesäntligaste slutsatsen/fyndet var följande:
Man framstälde provplattor som fick torka ut enkelsidigt till 85% (tror jag) på ett visst djup, sedan plastade man provbitarna.
Biten som var vakumbehandlad höll efter ett år en fukthalt UNDER 90% i hela kroppen.
Biten som var gjuten med vanlig K25 rakt på höll en fukthalt ÖVER 90% i hela kroppen.
Vad man simulerade var mattläggning på platta med underliggande diffspärr.

Om jag nu inte minns fel så ökar ångtrycket i betongen när man värmer den. Porösa material reagerar annorlunda än luft. Det är fortfarande en diffusionsprocess, och den är långsam. Jag vill minnas att ökningtakten är 0.5% per grad. Enklaste vattnet att ta bort är det som inte tilförts, men betong är mer komplicerat än så, och ligger långt utanför mina kunskaper.

Plattans tjocklek är av stor betydelse, så ju tunnare desto bättre ur tork synpunkt.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Hållfasthetsmässigt så förekomer det att man reser hus någon vecka efter gjutning. Torkmässigt så är den viktigaste faktorn att det inte läggs några golv på plattan. Längden på den tiden vågar inte jag ange.
Instämmer!

Tiden för när vattenhalten i plattan är så låg att man kan lägga golvbeläggning på den kan variera kraftigt beroende på många olika faktorer.
Enda sätter att vara på säkra sidan är antingen att vänta 6 månader eller mäta fuktigheten i betongplattan innan beläggning görs.
Mina erfarenheter är att betongens uttorkningstid oftast underskattas. Därför bör man alltid göra en fukthaltskontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.