Jag håller på att sätta luftspalt i taket i garaget. Jag använder 20mm cellplast som jag fäster mot läkt, det blir små glipor mellan skivorna och mellan skivorna och takstolarna. Bör jag täta dessa?

Testade med latexfog, men det tar låång tid och går åt måååånga tuber, testade även silvertejp, men den släppte efter ett par dagar.
Funderar på vindpapp eller vanlig täckpapp mellan cellplasten och glasullen.
 
Vad är det du vill åstadkomma och hur ser din konstruktionsidé ut? Är det någon form av ångspärr du håller på med?

Här om dagen presenterade byggahus en artikel om brandrisker och byggmaterial, där bland annat cellplastanvänding diskuterades. Generellt kan sägas att eps och xps SKA vara skyddat från brand i konstruktionen och under inga omständigheter öppet för direkt brandpåverkan. Jag blir lite osäker på vad du håller på att konstruera. Ett garagetak ska helst vara gipsskivor.

Cellplast är ett billigt och bra isoleringsmaterial rätt använt. Tätningar mellan cellplastskivor görs med fördel med fogskum.

Om det är en ångspärr, varför sätter du inte vanlig åldersbeständig plast direkt under takstolarna, därunder glespanel (läkt) och sedan gipsskivor? Jag ser inte varför det ska upp cellplast i ett garagetak?
 
Duell, jag är intresserad av det som har med cellplast att göra eftersom jag på sikt tänker isolera en vind med 38 grad taklutning.
Som norrbottenstorpet skriver, beskriv lite närmare hur du tänkt dig hela konstruktionen. Menar du kanske en konstruktion där cellplasten skapar ett ventilationsutrymme mot yttertaket, t ex råspont?
 
Ja, det där var ju ett halvdumt (åtminstone) inlägg, det framgår ju av rubriken
 
Det är alltså vindavledaren närmast sponten jag syftar på.
 
Här finns ju lika många uppfattningar som medlemmar på forumet. Vi har ju båda helt felaktig grundkonstruktion eftersom vi inte har cellplastisolering på utsidan av råsponten, men det tänker jag inte ändra på nu. Jag tar mig friheten att snika in på din tråd eftersom vi har samma funderingar, det vore bra att få den här frågan ordentligt utredd, om det går.
Själv har jag funderat på ca 50 mm läkt mot takstolarna plus en läkt mitt emellan mot råsponten, därefter 50 mm cellplast som spikas (kanske limmas) mot läkten, vanlig trådspik 75 mm, under cellplasten 120 mm isolermatta eller skiva, diffusionstät plast och slutligen målad råspont eller golvbräder som innertak.
Det är säkert bra att limma/täta med latexfog, kanske bättre med cellplastlim, men behöver det vara så tätt? Man tätar väl inte när man spikar masonit?
Vad jag funderat över är hur man leder bort kondens eller i värsta fall läckage från yttertaket.
Du "funderar på vindpapp eller vanlig täckpapp mellan cellplasten och glasullen". Behövs det, kan man inte sätta mineralullsisoleringen direkt mot cellplasten?
Jag är emot masoniten eftersom den är tung, måste genom en vindslucka, ca 115x80 cm (lite mer på diagonalen), dessutom har ju masoniten inga isolerande egenskaper(?)
Goda råd och synpunkter??
 
Ungefär så här ser min tänkta konstruktion ut (jag har utelämnat regeln som är 195mm, dessutom har jag sju graders lutning på hela paketet):
luftspalt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vinden har jag kört med cellplast, där tätade jag med latex-fog. Vet inte varför men där kändes det inte lika omständigt att foga. Där har jag 38 grader lutning, så ev. vatten rinner ju ner lättare.

Kanske är det overkill med fog/papp. Kom gärna med mer input.
 
Finns det någon risk med ovanstående metod med både cellplast och ångspärr? Eller finns det någon kunnig här ute som kan säga om det är en risk konstruktion?
 
Cellplast är ju inte diffusionstät, så det borde inte vara några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.