Hej!
Jag nu ersatt mitt Verisure hemlarm med ett annat billigare, eftersom larmet kostade oss 6500kr förra året och normalt ca 4500kr/år. Jag tänker här dela med mig av mina undersökningar om larm, så att andra kan ha nytta av det.

Jag har kommit fram till att det är mycket billigare att köpa och äga ett larm än att hyra det av t.ex. Verisure eller Sector. Självklart kostar inköpet men månadskostnaden sjunker till under hundralappen för uppkoppling till larmcentral med väktartjänst. Vi ville ha ett larm som är godkänt av försäkringsbolagen, kan kopplas till larmcentral med väktartjänst och som har kameraövervakning. Förhoppningen med kameraövervakning är att undvika falsklarm, eftersom larmcentralen kan se vad som sker. Vill man däremot inte ansluta sig till larmcentral finns det mycket billigare larm att köpa utan kamera - HD-kameror kan man sen köpa separat, billigt på nätet.

Nuvarande larmet:
Förra året kostade Verisure larmet oss:
Kvartalsavgift: 4*1044kr
Årlig servicetjänst (garanti på funkionsfel): 450kr
Batteribyte + service: 1150kr
Service (inkoppling av detektor): 730kr
Totalt: 6500kr

Anledningen till den extra serviceavgiften var att vi behövde montera ner en detektor för att tapetsera i ett rum. Vi monterade själv ner/upp detektorn men Verisure ville ändå skicka en tekniker att verifiera funktionen, vilket tog ca 5-10 minuter för honom men kostade 730kr. Batteribytet sker inte heller årligen.
 
  • Gilla
ginko och 3 till
  • Laddar…
Larmföretag:
Vi var på villa mässan i malmö i mars och har även ringt till en del andra företag. Sector och Verisure är för dyra - Securitas har ett alternativ för 260kr/månad som är ganska intressant. Sammanfattningsvis så är ett populärt larm Visonic Powermaster 10, som säljs bl.a. av: Sydsec, Länsförsäkringar Larm, Säkra larm, Garda larm, Secure Alarm. Även Sector har använt Visonic Larm. Totala kostnaden var ungefär samma för sydsec, säkra larm, garda larm och secure alarm. Sydsec verkade mest seriösa av dem och kostade 18000kr, inkl väktartjänst i 5 år. Paketet innehåller: Huvudpanel, knappsats, rökdetektor, magnetdetektor, kameradetektor, rörelsedetektor, och lite annat smått.

Motsvarande komponenter kan köpas på nätet och kostar:
uttag181.se (före påsken 2015):
Larm med GPRS+kameradet.+magnetkont. 4800kr
knappsats 920kr
rökdetektor 850kr
rörelsedetektor 680kr
Totalt: 7300kr

uttag181.se (idag): Totalt
Larm med GPRS+kameradet.+magnetkont. 6921kr
knappsats 1294kr
rökdetektor 1020kr
rörelsedetektor 824kr
Totalt: 10059kr (En prisökning på nästan 40% alltså.)

Protexus:
PowerMaster-10 G2 "Basic" + rörelsedetekor (716kr) + rökdetektor (876kr).
Totalt: 8500kr. (inkl. förprogrammering, taggar, SIM-kort)

Har också kollat i storbritannien, ebay och några andra svenska larmfirmor (t.ex. Viking larm och Karlstad larm och skydd) men tyckte inte de var billigare.

Sen tillkommer väktartjänst på ca 80kr/månad i 5 år, 4800kr. Man landar alltså på ca 13500kr istället för 18000kr för larm och väktare i 5 år.
 
  • Gilla
ginko och 3 till
  • Laddar…
Larmcentraler:
Jag har ringt runt till larmcentraler och kollat att det går bra att ansluta sig med ett Visonic Powermaster 10 larm, samt priserna med att ansluta sig dit. Tyvärr glömde jag fråga om en behörig/polisgodkänd installatör behövs - isåfall får man lösa det med en lokal larminstallatör.

Securitas:
Månadsavgift: 95kr (200kr/mån fria utryck.)
Startavgift: 800kr
Utryckning: 2000kr
Ej kameraverifiering - bara ifall man använder deras egna larm.

Falck:
Månadsavgift: 110kr (175kr/mån, 1st fria utryck/år)
Startavgift: 495kr
Utryckning: 1500kr
Samarbetar bl.a. med Securitas och malmö industrivakt. Falck föreslog att kontakta Protexus angående hemlarm.

G4S:
G4S bad mig att ringa Sector alarms kundtjänst, som skickade mig tillbaka till G4S. Skulle återkomma men ringde inte tillbaka.

Lövestad:
Månadsavgift: 80kr
Startavgift: 200kr
Utryckning: 1290kr
Samarbetar med Securitas, Falck, Örestad etc.

Svensk bevakningstjänst:
Månadsavgift: 95kr
Startavgift: 495kr
Utryckning: 1116kr
Samarbetar med Securitas, G4S etc.

Angående branddetektor så rekommenderade Lövestad det för att verifiera med kameran om det brinner. Securitas sa å andra sidan att en väktare på plats ska verifiera branden innan brandkåren kontaktas, så jag är osäker på vad som gäller.

Generellt säger larmcentralerna att det blir billigare att betala för en utryckning, än att ha högre månadskostnad som täcker "fria utryckningar". Det är sällan att larmet fellarmar och man hinner oftast ringa och återkalla väktaren. Är man bortrest kan man tillfälligt låta t.ex. grannarna sköta återkallelsen av larm.
 
Redigerat:
  • Gilla
ginko och 4 till
  • Laddar…
Valet av larm slutade på ett Visonic Powermaster 10 från Protexus som ska kopplas till larmcentral. Allting kom förprogrammerat och var väldigt lätt att installera. Framförallt kan man ju nu själv sätta upp/ta ner/lägga till detektorer utan extra kostnader med en service tekniker som ska ut. Larmet använder ett kontant kort för GSM/GPRS som får fyllas på årligen - känns inte speciellt ansträngande att göra det via nätet.

Tyvärr är bildkvaliteten på kamerorna ganska kass, framförallt med tanke på priset man betalar (1500kr). Man kan köpa en kamera med HD upplösning för en tredjedel av priset från ebay, men de går ju inte att ansluta till larmet och larmcentralen (gissar jag). Annars är jag nöjd med larmet!

Hoppas det här kommer till nytta för andra :)
 
  • Gilla
ginko och 2 till
  • Laddar…
Ja, att hyrlarmen är dyra i längden är ingen nyhet för mig. Valde ett eget direkt. Det tråkiga är att larmcentralen kräver att en behörig installatör ordnar kopplingen till deras central, och att kunden inte har tillgång till installatörskod, och då blir det svårt att själv lägga till och konfigurera om enheter... Alla kanske inte har detta krav?


Rapid skrev:
Securitas sa å andra sidan att en väktare på plats ska verifiera branden innan brandkåren kontaktas, så jag är osäker på vad som gäller.
Om det där stämmer så är det skrämmande. Innan väktaren behagar dyka upp är det nog inte mycket kvar att rädda. Ser man brand på kamera bör väl det räcka?
 
erik5678 skrev:
Ja, att hyrlarmen är dyra i längden är ingen nyhet för mig. Valde ett eget direkt. Det tråkiga är att larmcentralen kräver att en behörig installatör ordnar kopplingen till deras central, och att kunden inte har tillgång till installatörskod, och då blir det svårt att själv lägga till och konfigurera om enheter... Alla kanske inte har detta krav?

Om det där stämmer så är det skrämmande. Innan väktaren behagar dyka upp är det nog inte mycket kvar att rädda. Ser man brand på kamera bör väl det räcka?
Ja, tycker också det borde räcka om branden syns. Det kanske var eftersom man inte kan ansluta Powermaster larmet till Securitas kameraövervakning, som jag förstod det.

Angående behörig installatör så kan man höra med sin lokala larmfirma att få installationen godkänd, tror jag. I mitt fall så var larmet från Protexus delvis monterat och förprogrammerat, så det ska vara godkänt att ansluta till larmcentral. Jag har också tillgång till alla koderna för larmet, så att jag kan göra ändringar om det behövs.
 
Gjorde också en sådan här kalkyl och tog med dessa poster: Batteribyte (detektorer, centralenhet /backup, siren); Väktarutr. (En vart 4e år); SIM-kort (m2m abonnemang); Larmcentral; Enklare rep./service.

Javisst blir köpt larm billigare i längden, men inte så väldigt mycket billigare. Har man ett litet trådlöst hemlarmspaket och kör m2m kontantkort till billigaste larmcentralen går man kanske jämnt upp efter fyra år jämfört ett hyrlarm, längre tid för ett mer omfattande /avancerat larm. Frågan är hur länge det är rimligt tro man vill och kan behålla ett enklare köpehemlarm. Enkla grejer riskerar vara /kännas helt omoderna om inte alltför många år, så ska man köpa så behöver man nog handla riktigt bra grejor och då kostar det och tiden för intjänande blir längre. Och dagens avancerade grejor kommer också kännas gamla så småningom.

Det blir inte pengarna som avgör. Frågan är vad man får för pengarna. Är man mitt i hemlarmsförsäljarnas målgrupp (familj, villa, mindre stad, me-to-larm?) så blir det svårt matcha deras bekväma erbjudande men med lite annorlunda önskemål så blir köpeanläggningen snabbt attraktiv.

Sådana önskemål på utrustningssidan kan tex vara att man vill ha både trådbundna och trådlösa detektorer eller annan utrustning eller detektorer med speciell funktion. Eller något programmeringstekniskt special.

På tjänstesidan kanske man vill ha någon form av annorlunda åtgärdsinstruktion som inte erbjuds av de vanliga hemlarmsfirmorna.

Och så ska man hålla i minnet att larmet varken hindrar tjuvar eller brand helt och fullt. Det vet försäkringsbolaget och det är därför man inte får mer än max tio procent rabatt på hemförsäkringspremien heller. Tyvärr.
 
Fick du alltså kontakt med lövestad?
Jag har tidigare mailat två gånger utan svar samt ringt en gång. Kom till växeln som tog mina uppgifter och lovade att rätt person skulle ringa. Men icke.
Läst gott om dom på olika ställen men efter mina erfarenheter så är inte förtroendet direkt på topp..
 
RilleRock
woden skrev:
Fick du alltså kontakt med lövestad?
Jag har tidigare mailat två gånger utan svar samt ringt en gång. Kom till växeln som tog mina uppgifter och lovade att rätt person skulle ringa. Men icke.
Läst gott om dom på olika ställen men efter mina erfarenheter så är inte förtroendet direkt på topp..
Lövestad kräver ett installatörsunderlag för att lägga upp en ny kund.
Dvs ett underlag från en installatör.
 
Intressant läsning Rapid :).

Hade tidigare ett dyrt hemlarm med kamera, men kände mig lite lurad eftersom jag aldrig fick tillgång att koppla upp mig mot kameradetektorn. Det dom större bolagen inte tänker på är att man som kund gärna vill ha valmöjligheter.

Vi letade också efter ett bra alternativ, men här fick vi fler tillbehör i larmpaketet. Vi jämförde alla som sålde larm utan månadsavgifter.

Vi är med uppkopplade till Falck larmcentral men betalar bara 80kr i månaden. Det vi kände som positivt var att Falck samarbetar med flera olika väktarbolag, vilket ökar oddsen att en väktare finns nära till hands.
 
Redigerat av moderator:
Det var en ny medlem på forumet som gjorde "reklam" för den sidan/tjänsten för x antal månader sedan, personen tyckte allt var perfekt. Hittar inte något inlägg nu (får en träff när jag söker men inlägget finns inte kvar i tråden).
 
woden skrev:
Fick du alltså kontakt med lövestad?
Jag har tidigare mailat två gånger utan svar samt ringt en gång. Kom till växeln som tog mina uppgifter och lovade att rätt person skulle ringa. Men icke.
Läst gott om dom på olika ställen men efter mina erfarenheter så är inte förtroendet direkt på topp..

Ja, en gång lyckades jag. Andra gången skulle de också ringa upp men de återkom inte.
 
Vad ska man ha larm till? Inbrottstjuvar är klara innan någon larmcentral rycker ut. Brand? Finns alltid någon som ser det och ringer.
Rena nojjan som inger fel säkerhetskänsla för mycket pengar.
 
Självklart kan man tycka så. Det här handlade inte om huruvida larm är bra eller inte - det får var och en bedöma, utan om vilken larmcentralslösning som är bra och billig.
 
Demmpa skrev:
Det var en ny medlem på forumet som gjorde "reklam" för den sidan/tjänsten för x antal månader sedan, personen tyckte allt var perfekt. Hittar inte något inlägg nu (får en träff när jag söker men inlägget finns inte kvar i tråden).
Reklam var ordet sa Bull. Den nya medlemen visade sig vara något annat än bara kund hos den sidan/tjänsten vilket också är anledning till att jag har tagit bort en referens till till samma sida ur denna tråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.