Har äntligen bestämt mig!
Jag ska luta mina gamla trägolv för att sedan skura med såpa.
Helst linoljesåpa.

Nu till frågorna:

Bör jag använda samma fabrikat på lut och såpa? Kan kanske vara bra om det blir något strul med behandlingen, om man behöver prata med tillverkaren. Annars kommer de kanske säga att deras lut inte passar med detta andra fabrikatets såpa osv..

Efter lutning, vad ska jag välja? Sk golvsåpa som ex Welin&Co har? Sojabaserad.
Eller satsa på linoljesåpa?

Kan linoljesåpa tillsammans med lut göra golven ALLTFÖR ljusa? Att det är bättre att i kombination med lut använda en annan golvsåpa som ex är soyabaserad? Eller spelar det ingen roll?

Någon som har testat Herdins Golvlut och Golvsåpa alternativt Linoljesåpa?
Här har jag iallafall hittat ett märke som har både lut och linoljesåpa!
Någon som vet om det är bra produkter? Svensktillverkade?

Gysinge verkar inte ha någon lut. De är ju inga direkta förespråkare av att luta..

Hade tänkt mig Gysinge Linoljesåpa, men vad sjutton ska jag då välja för lut?

Kan man gå över till Gysinge Linoljesåpa även om jag först behandlat golvet med lut och en såpa som inte är linolja, ex Welin &Co Gammeldags Trälut och Golvsåpa?
Eller måste man fortsätta att behandla med en olja som då inte är linoljesåpa, eftersom grundbehandlingen inte var linoljesåpa?

Jag kommer välja opigmenterad lut och såpa. Det är iallafall ett som är säkert! :)
 
Vet inte om det hjälper dig men hos mig lutade byggarna golvet när huset var färdigt. Därefter har jag bl a använt Duri golvsåpa under ett antal år. Nu använder jag Gysinge linoljesåpa. Tycker inte jag märker någon skillnad. Däremot använder jag inte såpan alltför ofta utan tvättar golvet med rent vatten för att inte få golvet för mörkt. Det gäller grangolv.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för input yonna!
Det är en djungel detta..
Nu börjar jag fundera på att hoppa över luten ändå, och bara köra linoljesåpa.
Haha, hinner säkert ändra mig några varv till innan detta är klart.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.